Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Backlinks voor jouw shop

07 april 2017

Je hebt backlinks nodig
Je hebt (meestal) backlinks nodig voor jouw shop, wil je hoog in Google komen en gevonden worden door de mensen die jouw producten willen kopen. Een backlink is jouw URL, welke op een andere site / shop / blog, etc. is geplaatst, in de vorm van een klikbare hyperlink. Als ik hier link naar Google, dan heeft Google er weer een backlink bij: Google. Dit linkje (backlink) geeft kracht door. Daardoor word jouw website krachtiger, waardoor het zich beter positioneert in de zoekresultaten. De meeste (alle?) webshop-ondernemers weten heel goed wat backlinks zijn.

Hoe kom je aan backlinks?
De beste manier om aan de beste backlinks te komen (de meest waardevolle voor jouw shop), is linkbait maken en er daarmee voor zorgen dat anderen naar jou gaan linken. Omdat de informatie zo interessant is, zo waardevol is, zo leerzaam is of bijvoorbeeld erg amusant is. Het begint dus met het maken van informatie waar anderen naar willen linken. Liefst uit zichzelf.

Wat voor informatie moet je maken?
Je hebt dus informatie nodig waar anderen naar willen linken. De kans hierop is het grootst als de informatie relevant is. Zorg dat de informatie (de linkbait) zo goed mogelijk aansluit op je product, productcategorie of webshop als geheel. Het moet vooral erg goed aansluiten op wat jouw doelgroep (mensen met een site / shop / blog die naar jou kunnen linken), interessant vindt. Dit moet worden onderzocht (marktonderzoek, wat delen mensen graag over jouw onderwerp? of waar linken mensen naartoe?) en/of zonodig worden uitgetest (trail en error: wat goed presteert doe je meer van, wat minder presteert, stop je mee).

Naast relevantie is ook uniqueness erg belangrijk. Bestaat de content al die je wil maken? Dan kan je je tijd beter anders besteden. Goede linkbait is relevant en bevat unieke informatie, het is een heel nieuwe bijdrage aan wat er op internet al te vinden is.

Even een voorbeeld
Dit is een prachtig voorbeeld van een webhost, let even op de sidebar, rechts, onder 'latest posts': evohosting.co.uk/blog/web-development/prestashop/40-premium-free-prestashop-themes-2017/. Je ziet allemaal 'lists'. De beste 30, de beste 10, de beste 20, etc. Dat is linkbait. De pagina die je zojuist hebt bekeken is ook linkbait. Omdat de content zo handig is, zo bruikbaar is, is de kans groot dat mensen hier naartoe (gaan) linken. Het is waardevolle content.

Je kan de lijstjes bewaren als je inspiratie nodig hebt voor het kiezen van een theme, daarmee voorzien ze in een behoefte. Kortom: het is heel handige content. Iedereen heeft er wat aan. Omdat ze tijd investeren in het maken van goede content, trekken ze de aandacht van hun doelgroep en bouwen ze aan populariteit. En dat is precies waar Google naar op zoek is: populaire sites, die plaatsen ze het hoogst in Google. (even kort door de bocht geformuleerd)

Als je dit soort content maakt en actief promoot in de community (laat zien wat je voor moois hebt gemaakt), zal dit tot backlinks leiden en kom je hoger in Google (even kort door de bocht geformuleerd).

Wat wil Google?
We willen hoger in Google, zodat we meer bezoekers krijgen. Het is belangrijk om nauwkeurig te kijken hoe Google pagina's hoog in de zoekresultaten positioneert. Zij geven het volgende advies:

"The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it" Bron: https://support.google.com/webmasters/a ... 6356?hl=en

Ideeën uitwisselen?
We zouden dit topic kunnen gebruiken om ideeën met elkaar uit te wisselen over goede content (linkbait) voor jouw shop. Zodoende kunnen we elkaar inspireren om goede content te gaan maken, zodat we invloed kunnen uitoefenen op hoe hoog we in Google staan.

Matt Cutts gaf een aantal jaren geleden de volgende ideeen: https://www.youtube.com/watch?v=MkLFlaWxgJA. (ik link nu naar zijn video, omdat de content heel bruikbaar is :)). Naast de backlinks, is technische optimalisatie bijvoorbeeld, ook essentieel voor goede vindbaarheid.
James Hardenberg, SEO specialist
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Backlinks voor jouw shop

07 april 2017

Helemaal eens met bovenstaande want goede content levert altijd meer op.
Tips gaat het om!
Denk bijvoorbeeld eens aan dingen die zijdelings met je product te maken hebben maar je wel over kan schrijven.

Verkoop je fietsen schrijf dan een stukje over bijv verkeersregels die belangrijk zijn om te weten als fietser.

Verkoop je kinderkleding schrijf over leuke dingen om te doen met kids waar kleren niet vuil van worden. Of juist waar ze wel vuil van worden en waar ze stevig voor moeten zijn. (en jouw kleding er tegen kan)

Verkoop je horloges vertel dan hoe de tijdberekening is ontstaan, over zomer en wintertijd, wie heeft eerste horloge gemaakt.

Soms kan het lastig zijn om uniek te zijn want echt bijna alles staat al ergens, maar een combinatie van feiten kan ook weer uniek zijn.

Nog een extra tip:
De statistieken kunnen een lagere conversie laten zien. Maak in analytics een aparte code aan voor de speciale pagina's en blogartikelen. En misschien ook eentje voor beide. A en C plaats je in de winkel B en C plaats je op andere pagina's.
Op code A zie je dan de normale winkel.
Op code B alle speciale artikelen.
Op code C alles bij elkaar.
 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Backlinks voor jouw shop

07 april 2017

Helemaal eens met bovenstaande want goede content levert altijd meer op.
Tips gaat het om!
Denk bijvoorbeeld eens aan dingen die zijdelings met je product te maken hebben maar je wel over kan schrijven.

Verkoop je fietsen schrijf dan een stukje over bijv verkeersregels die belangrijk zijn om te weten als fietser.

Verkoop je kinderkleding schrijf over leuke dingen om te doen met kids waar kleren niet vuil van worden. Of juist waar ze wel vuil van worden en waar ze stevig voor moeten zijn. (en jouw kleding er tegen kan)

Verkoop je horloges vertel dan hoe de tijdberekening is ontstaan, over zomer en wintertijd, wie heeft eerste horloge gemaakt.

Soms kan het lastig zijn om uniek te zijn want echt bijna alles staat al ergens, maar een combinatie van feiten kan ook weer uniek zijn.
Slimme tips! Handig en waardevolle voor de hele community!
James Hardenberg, SEO specialist
 
Gebruikersavatar
dannyverhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 april 2017
Contacteer:

Re: Backlinks voor jouw shop

10 april 2017

Een goede, maar makkelijke tip om te geven. Net zoals content = king. Natuurlijk is dat zo, maar de gemiddelde ondernemer is niet in staat om content te maken die van zichzelf links en vermeldingen zullen opleveren.

Niet voor niets ben je bezig met content marketing. Alleen vergeten veel ondernemers de marketing kant van content. Maak niet alleen content, maar ga er ook mee aan de slag.

Een goede manier is om via social media een goede relatie met influencers op te bouwen. Wanneer je dan eens je "Linkbait" zal tonen is de kans op een link / vermelding groter.
Eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek, en makelaars met Vastgoedmarketing.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Backlinks voor jouw shop

10 april 2017

Een goede, maar makkelijke tip om te geven. Net zoals content = king. Natuurlijk is dat zo, maar de gemiddelde ondernemer is niet in staat om content te maken die van zichzelf links en vermeldingen zullen opleveren.
Hallo Danny. Leuk om je hier te treffen op dit forum. Ja, het is een makkelijke tip, waarom deel ik dit? Dit was de gedachtegang: veel (beginnende) webshopondernemers focussen zich op het krijgen van makkelijke links die in the end niet of nauwelijks meetellen voor ranking. Ik probeer hiermee dan ook voornamelijk een mindshift te realiseren, zodat diegene zich focussen op activiteiten met lange termijn resultaat.

Het verkrijgen van 10 linkjes van bijvoorbeeld, een forum, of article directory, is lang niet zo waardevol als een link van gerespecteerde blogger met een gemiddeld tot groot publiek. En ik probeer met dit stuk ook aan te geven dat je vrij eenvoudig een paar stappen vooruit (omhoog) kan maken in de rankings als je het op moet nemen tegen shops die dit soort links niét in portfolio hebben. "De winst is sneller binnen".

Ik vraag me wel af waarom die gemiddelde ondernemer niet in staat is content te maken die waardevolle backlinks opleveren. Zo complex is het allemaal niet. Je maakt in 1 dag iets waardevols voor de community en de rest van de week promoot je dit op de juiste plekken. Uiteraard een doelgroeponderzoek voorafgaand. Daarna blijven netwerken en niet bang zijn om eens een keertje te vragen of ze dit een nuttige toevoeging vinden voor hun bezoekers.
Alleen vergeten veel ondernemers de marketing kant van content. Maak niet alleen content, maar ga er ook mee aan de slag.
Goed verwoord.
Een goede manier is om via social media een goede relatie met influencers op te bouwen. Wanneer je dan eens je "Linkbait" zal tonen is de kans op een link / vermelding groter.
Wanneer zou jij linkbait / waardevolle content belonen met een backlink, Danny? Wat zou er moeten gebeuren, hoe zou de situatie moeten zijn, voordat jij overgaat tot uitlinken naar die persoon? Wanneer ontstaat de "gunfactor" bij jou?
James Hardenberg, SEO specialist
 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Backlinks voor jouw shop

15 april 2017

Niet voor niets ben je bezig met content marketing. Alleen vergeten veel ondernemers de marketing kant van content. Maak niet alleen content, maar ga er ook mee aan de slag.

Ik vind dit overigens wel echt een heel goede; We moeten niet alleen waardevolle content maken, we moeten er ook op uit met onze content en zorgen dat mensen dit zien. Maak iets moois en laat het zien! :) Hoe meer mensen van je goede content afweten, hoe groter de kans dat iemand ernaar linkt. En het helpt als je een netwerk hebt, zodat je in direct contact staat met de mensen die fan van je zijn. Dat maakt de promotie een stuk makkelijker. En sneller. 

Mensen! Maak waardevolle content en promoot! Promoot, promoot, promoot! Doe het "trucje" 1 keer en het zal je steeds makkelijker afgaan. Je hebt geen zorgen over een "boete"/ bestraffing van Google; je doet namelijk precies wat Google wil dat je doet: content maken wat de potentie heeft om populair te worden in de community. Niets beter dan het gevoel van goede, interessante content maken, waar je links mee verdient en je flink hoger in Google doet laten stijgen. 

Maak een lijstje van alle voor jou relevante social media kanalen, alle relevante social media pagina's, alle "relevante mensen", relevante fora, relevante blogartikelen, etc. en laat je daar zien met jouw content, wees aanwezig! Vroeg of laat levert het de links op die je nodig hebt om alle mooie posities op Google te claimen. Op dat allerlei verschillende, voor jou van belang zijnde zoekwoorden. :)
James Hardenberg, SEO specialist
 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Backlinks voor jouw shop

10 juni 2017

Tip: wat men ook kan doen voor het realiseren van backlinks, is zichzelf de vraag stellen: zou ik deze content zelf willen delen met al mijn volgers? Waarom wel / niet?

Linkbait maken (content maken dat zo waardevol is, dat anderen worden "uitgelokt" om ernaar te linken) komt in de basis neer op het vergroten van de kans dat zoveel mogelijk mensen de content gaan delen met hun netwerk, hun publiek of hun bezoekers. Hoe groter de kans / waarschijnlijkheid, dat de content zoveel mogelijk gedeeld zal gaan worden, hoe groter de kans op links.

Simpel verwoord: als we content maken dat zo speciaal / waardevol / opmerkelijk is, dat het naar alle waarschijnlijkheid gedeeld zal worden met een (grote) groep mensen, dan zitten we op het juiste pad. We hebben dan wel een netwerk nodig dat onze content deelt (ernaar linkt of een share toevoegt). Dit netwerk kunnen we het beste al vooraf opbouwen, maar kan ook achteraf. 

En overigens, als je bevriend bent met andere webmasters / bloggers / webshopondernemers, is de kans op een backlink natuurlijk groter. Want tussen die connecties is meestal al een gunfactor aanwezig. Dat maakt het verkrijgen van links, makkelijker. Die link word jou dan gewoon gegund. Hoe groter jouw netwerk, hoe beter!

We zullen veel werk moeten stoppen in de content die we maken. Desnoods eenmalig (is soms al genoeg voor de eerste backlinks), liefst meermaals (want dat is voor de gebruiker het beste - en dus ook voor het succes van jouw shop).
James Hardenberg, SEO specialist
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht