Het rare is dat ik heb gelezen - her en der op het internet - dat adverteren via Facebook veel goedkoper is dan via Google
Gaat toch niet primair om hoe goedkoop het is? Het gaat er toch om wat je eruit haalt? Als ik ergens een euro in stop en ik haal er twee euro uit, dan wil ik dat trucje zo vaak mogelijk herhalen als ik maar kan. Oftewel: het resultaat telt zwaarder dan de kosten. Of heb ik een domme visie?
Google Adwords. Het is hoogstwaarschijnlijk de allerbeste manier om ergens voor te adverteren tegenwoordig. Alles maar dan ook alles is flexibel; je hebt alles zelf in de hand. Niets is verplicht (m.u.v. opvolgen van hun beleid). Het gaat om de juiste kennis; als je tot in detail weet hoe Adwords werkt, dan verspil je geen geld, maar haal je alles wat je er in stopt er xxx-dubbel uit. Je hebt diepgaande kennis nodig om op elk stukje detail te kunnen winnen. Want anders kost het je meer geld dan dat het je oplevert, simpelweg, omdat het systeem dan niet optimaal en zo efficient mogelijk wordt ingezet. De grootste kracht van Adwords is, dat als je boek XYZ verkoopt, je ervoor kan kiezen om alleen maar zoveel mensen op je site te krijgen die boek XYZ willen bestellen. En daardoor is de kans op kopers zo hoog, in vergelijking tot bijvoorbeeld een Facebook. De targeting van Adwords is zo lasergericht, dat je alleen mensen kunt binnenhalen, die klant bij jou willen worden. Je kan zelfs instellen dat je uitsluitend mensen wilt bereiken die tussen 17:00 uur en 17:30 uur zoeken op XYZ, in het kleinste dorp van Nederland, die surfen met een Iphone 6, om maar even een voorbeeld te noemen. Juist door die mogelijkheden, adverteren op de allerkleinste details, zijn bizarre resultaten (conversies) mogelijk.