Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

3 belangrijke SEO tips

25 juni 2017

Graag deel ik 3 belangrijke SEO tips met je, die in mijn optiek, waardevol zijn, wanneer je aan de slag wil gaan met SEO (24 uur per dag gratis bezoekers naar jouw shop, die aankopen kunnen doen). De tips zijn simpel, doch effectief. Ik sta voor een ongecompliceerde en informele uitdrukkingswijze, waardoor alles voor beginners hopelijk goed te volgen is:

Tip 1. Start met een niche!
Begin klein! Optimaliseer niet de hele shop tegelijk. Het 'bestormen' van een niche is niet alleen makkelijker om te doen, het is veel leuker. Kijk, het maakt het proces gewoon veel overzichtelijker en het resultaat is gemakkelijker te behalen. In kleine stapjes vooruit! Begin met slechts 1 productcategorie. En focus daarop. Je hebt sneller resultaat, dus eerder de mogelijkheid om alvast bezoekers binnen te halen en geld te verdienen! Kies voor het optimaliseren van de Euroshopper kwark pagina's, in plaats van alle kwarkpagina's in 1 keer tegelijk!

Richt je je direct op een (grote) markt, dan kan het erg lang duren, voordat er resultaat wordt geboekt. En dat haalt de energie uit jouw project! De gevestigde webshops zullen allemaal stuk voor stuk 'gepasseerd' moeten worden. Dat is een onmogelijke opgave, als je te groot begint! Je hebt dan meer backlinks nodig en je zal alle SEO punten niet alleen moeten aftikken, je zal deze punten stuk voor stuk, zo goed mogelijk moeten optimaliseren (een zo hoog mogelijke winst behalen, per punt). Daarbij kan je denken aan een intern linkje wat precies op de juiste pagina met precies de juiste woorden geplaatst moet zijn. Dit alles om de kans op een hogere positie, zo hoog mogelijk te maken. Er is simpelweg hevige concurrentie. Begin enorm klein en breid je strategie vanuit dat punt steeds verder uit. Kies voor focus, richt je aandacht op 1 punt, in plaats van op alles tegelijk. De positieve gevolgen van de optimalisatie van 1 productcategorie, strekken zich uit over je hele webshop!

Tip 2. Start een blog en heb een SEO-strategie
Zonder blog, geen SEO succes. SEO draait er om, om op zoveel mogelijk belangrijke woorden, zo hoog mogelijk bovenaan te komen staan. Want dan trek je de grootste hoeveelheid bezoekers naar je toe. Met een platte shop, red je dat niet. Je hebt zoveel mogelijk informatie op je domein nodig, zodat je op zoveel mogelijk woorden gevonden kan worden. Met een standaardhoeveelheid pagina's, is het effect gewoon niet optimaal. Je hebt meer en meer en meer content nodig. Meer informatie. Dat bereik je door te bloggen. Elk blogartikel bevat informatie, met woorden, waarop je gevonden kan worden. En door zoveel mogelijk van die blogartikelen op jouw domein te hebben staan, kunnen er grote hoeveelheden bezoekers naar jouw shop toekomen, op allerlei verschillende woorden. Elke dag opnieuw, elk uur opnieuw. 

Heb wel een SEO-strategie! Zomaar in het wilde weg losgaan, heeft geen zin. Focus op wat nodig is voor SEO. Op welke woorden zoeken mensen, die op zoek zijn naar jouw producten. Schrijf dáár waardevolle artikelen over. En mijn advies zou zijn om artikelen te schrijven op zo'n manier, dat Google jouw artikel uit de massa pikt en deze voorrang geeft op de rest. Anders verwoord, wat wil Google hoog vertonen? Wat zetten ze hoog in de zoekresultaten? Artikelen met een unieke twist; artikelen met informatie die voorheen nog niet beschikbaar was. Of informatie met een hogere waarde dan dat wat er momenteel al beschikbaar is. Geen 13-in-een-dozijn achtig artikel. 

Schrijf bijvoorbeeld niet het zoveelste artikel met 10 tips om een bepaalde wasmachine te kiezen, maar verzamel alle beschikbare tips bij elkaar. 40 tips. 50 tips. 75 tips. Nee, 100 tips. Doe wat mogelijk is! Hoe meer waarde het artikel bevat voor de gebruiker, hoe zwaarder Google jou ervoor zal belonen, echt! Google wil het beste voor zijn gebruikers. De beste ervaring, zodat ze terugkeren en Google steeds vaker gaan gebruiken. En dus steeds meer gebruikers op advertenties klikken (die geld opleveren). Ze willen de beste ervaring afleveren. Hoe helpen we ze daarmee? Door zodanig te optimaliseren, dat de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring heeft. Oftewel: zo snel als maar mogelijk is, precies aanbieden, waar de gebruiker naar zoekt en deze ervaring zo waardevol mogelijk voor hen maken.

Tip 3. Bouw een SEO checklist op
Serieus, niets is belangrijker dan het hebben van een goede controlelijst. Er zijn zoveel punten, zoveel taken die je moet verrichten om de SEO er optimaal bij te hebben staan. Het is onmogelijk om dit continu helder in gedachte te hebben/houden. Je hebt een goede, complete checklist nodig. Gewoon, een blad waarop simpel staat aangegeven wat er moet gebeuren. Punt voor punt. Met eventueel hier en daar een linkje met aanvullende instructies.

De voordelen van een SEO checklist: het continu scherp hebben wat er moet gebeuren: geeft rust, duidelijkheid, helderheid, focus, zekerheid, etc. Geen belangrijke dingen over het hoofd zien: SEO draait om een grote hoeveelheid kleine details. Echter, al die kleine details samen, maken juist het verschil. Hoe meer puzzelstukjes op de juiste plaats staan, hoe groter jouw kans dat je gaat winnen. Het draait om: +1, +1, +1, +1. Punten pakken. Winst behalen op kleine punten. 

SEO wordt vaak nogal interessant gemaakt. Het is gewoon 1 groot stappenplan! Niets meer! Weten welke stappen er gezet moeten worden en volle kracht vooruit! Hoppa! Hatzee! Voor elk juist uitgevoerde stap verdien je een punt. Degene met de meeste punten, wint! Zie het als een spel: verdien zoveel mogelijk punten, heb zoveel mogelijk dingen goed staan en je zal winnen. Je zal boven jouw concurrenten uitkomen. Je moet het werk aanvallen! Hoe meer vooruitgang je boekt, in wat voor opzicht dan ook, hoe groter de kans om te winnen. Om je doelstellingen te behalen. Het is niet moeilijk, niet ingewikkeld en zonde om er niets mee te doen: je laat geheid geld op tafel liggen. Boven je concurrenten uitkomen is simpel: wie zet de meeste stappen voorwaarts?

SEO is magisch. Doordat Google jou 24 uur per dag, 7 dagen per week, bezoekers toestuurt, en jij deze bezoekers kan omzetten in een lead, sale of wat je maar wil, zijn bizarre resultaten mogelijk. Google is de aanjager. Focus op Google. Het is een machine die jou non-stop, elke dag van de week, grote hoeveelheden bezoekers kan afleveren. Vervolgens kan je zoveel mogelijk van die bezoekers, omzetten in iets wat waardevol voor jou is (leads of sales bijvoorbeeld). Begin klein, blog veel, heb een strategie en een checklist. En dan: voorwaarts!

Met vriendelijke groet,
James Hardenberg
James Hardenberg, SEO specialist
 
Profgereedschap
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 december 2016
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 3 belangrijke SEO tips

11 juli 2017

Bruikbare tips! Vind ze allemaal waardevol maar kan zelf het meest met de checklist. Ik merk dat ik vaak een hele dag met van alles en nog wat bezig ben en aan het einde denk wat heb ik ook alweer gedaan. 
Het inzichtelijk maken en afvinken helpt mij om meer structuur in mijn dagen aan te brengen. 

Danku James:)
Meer dan 35 000 producten uit voorraad leverbaar!

https://profgereedschap.nl
https://klassegereedschap.nl

Voor meer info: Info@profgereedschap.nl
 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: 3 belangrijke SEO tips

12 juli 2017

Helemaal top en fijn dat je er iets aan hebt gehad! Hartelijk dank voor jouw feedback, daar leer ik ook weer van! :)
James Hardenberg, SEO specialist