Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Google en uitverkochte producten

14 juli 2017

Ik zit mij iets af te vragen over wat nu handig is in mijn webwinkel in samenhang met producten die uitverkocht zijn.

Het volgende:
In mijn boekenwebwinkel verkoop ik 2e hands boeken, waarvan er meestal maar 1 op voorraad is, Als een klant dit boek besteld, is de voorraad dus nul. 
Google blijft het product dan geïndexeerd houden. Dit is een keuze die ik ooit gemaakt heb, want het komt voor dat het betreffende boek na een nieuwe inkoop weer wel op voorraad is. Aantal aanpassen en het is bijgewerkt.
Zou ik het product (in Woocommerce) op privé zetten, dan krijg je natuurlijk een 404 error. Overigens vang ik dit op met een pagina "boek niet gevonden" en toon dan een aantal andere boeken wel aanwezig in de collectie.

Wat is wijsheid?
1. Zoals ik het nu doe, voorraad op nul laten staan = uitverkocht
2. Boek verbergen door een privé status en is ie weer op voorraad, dan weer opnieuw publiceren = te bestellen 

Ik heb dus geen webwinkel waarvan ik per product heel veel aantallen kan leveren, het gaat om enkele exemplaren per titel, waarvan de meeste 1 op voorraad. 

Bedenk mij nu, dat ik ooit het idee had, om iets te maken zo van "wilt u op de hoogte gehouden worden als het boek weer op voorraad is?" en dat men dan hun mail kan achterlaten, zodat ze bericht krijgen als het boek weer op voorraad is. 

Ik ben benieuwd naar jullie advies? Voorraad is uitverkocht of product verbergen in de winkel tot het er weer is? 
Monique (boeken)Schaap
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
James Hardenberg
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Google en uitverkochte producten

14 juli 2017

Wat is wijsheid? 1. Zoals ik het nu doe, voorraad op nul laten staan = uitverkocht
Hoi! Goeiemiddag. Dit lijkt mij afhankelijk van de situatie inderdaad. Focus hierbij allereerst op wat het beste is voor de gebruiker (zo wil Google immers ook dat we denken). Dus; verwacht je hetzelfde product binnen 1-2 maanden weer opnieuw? Dan zou ik hem live laten staan met duidelijke 'uitverkocht' status overal (nog voordat de bezoeker naar de productpagina doorklikt, dus liefst al op de categoriepagina duidelijk in het rood bijvoorbeeld, eventueel: "nu uitverkocht" of "binnenkort weer voorraad" of "tijdelijk uitvekocht" o.i.d., als je weet dat je weer binnenkrijgt) en op de productpagina inderdaad dan die optie om mailadres door te geven, zodat bezoeker op mailinglijst komt (goed idee van je). Ik zou dan voor elk tijdelijk uitverkocht product een maiilinglijst maken. Dan kan je gericht communiceren over dat specifieke product.

Heb je het product weer binnen, dan stuur je die mailinglijst een notificatie. Als je de productpagina live laat staan met status uitverkocht en de pagina is rijk aan informatie, dan is dit alleen maar goed voor SEO, dus vertel voldoende over het product, geef lekker wat informatie! Google begrijpt dan goed waar de pagina over gaat en gebruikers kunnen op Google dan alsnog het product vinden (hij staat immers nog live) en zich opgegeven voor de "weer-op-voorraad notificatie". Dat is een goede gebruikerservaring. 

2. Boek verbergen door een privé status en is ie weer op voorraad, dan weer opnieuw publiceren = te bestellen 
Verwacht je het product niet opnieuw of kan je dat niet met zekerheid zeggen / vooraf inzien, dan zou ik de pagina niet laten staan. Langdurige 'uitverkocht-pagina's' live hebben staan, is een vrij slechte ervaring voor de gebruiker (teleurstelling). Zet idd de betreffende pagina in het CMS op prive, maar maak wel een 302 redirect aan, naar de best passende (idealiter: bovenliggende) categoriepagina. (dus een uitverkocht boek over Harry Potter en de 7 dwergen, 302 redirect je dan naar de algemene Harry Potter boekencategorie). Het moet wel een 302 redirect zijn, dat is een tijdelijke redirect, waarmee je aangeeft dat dezelfde pagina mogelijk nog terugkeert. Keert het product niet terug? Verander de redirect dan naar een 301 redirect, zodra je daarvan op de hoogte bent gesteld. Het is zaak om hier een goede excel administratie voor bij te houden.

Ik heb dus geen webwinkel waarvan ik per product heel veel aantallen kan leveren, het gaat om enkele exemplaren per titel, waarvan de meeste 1 op voorraad. 
Ja, dus: komt het product terug: op uitverkocht zetten en zorgen dat de pagina waardevol blijft voor de bezoeker (voldoende informatie en duidelijke uitverkocht status en inschrijfveld mailinglijst). Komt het product niet terug? Dan uiteraard de pagina verwijderen en 301 redirecten. Weet je het niet zeker of het product terugkeert, dan 302 redirecten voor een periode. Komt het product dan alsnog, 302 verwijderen, komt het product toch niet, dan 302 veranderen in 301 redirect. En hier een goede administratie van bijhouden.

Bedenk mij nu, dat ik ooit het idee had, om iets te maken zo van "wilt u op de hoogte gehouden worden als het boek weer op voorraad is?" en dat men dan hun mail kan achterlaten, zodat ze bericht krijgen als het boek weer op voorraad is
Topidee! Goed voor de gebruiker.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als andere leden betere ideeen hebben, dan ben ik daar ook nieuwsgierig naar!

James Hardenberg
James Hardenberg, SEO specialist
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Google en uitverkochte producten

14 juli 2017

Dank je wel James! Stof om over na te denken, zeker over de 302. En op korte termijn aan de slag voor die mailinglist :D 

Overigens toon ik de boeken die niet op voorraad  zijn, niet meer in de shop zelf of via de categorie.
Alleen als je de url weet, of via Google zoeken kom je er terecht, dan kan je op een uitverkocht boek terecht komen. 

In ieder geval heel prettig om nu eens verder na te denken. 
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
segveldm
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 januari 2015
Contacteer:

Re: Google en uitverkochte producten

15 juli 2017

Ha Monique,

Mocht je dus een pagina uitzetten of op privé, dan moet je inderdaad altijd gebruik maken van een 301- of 302-redirect. Als ik jou was, zou ik mij sowieso even verdiepen in wat basis seo-zaken. Er zijn flink wat 'quick wins' voor jouw webshop. 

PS: Je shop geeft ook een 500-internal server error: https://www.boekenschaap.nl/shop 

Groet,
Mike Segveld
https://www.mikesegveld.nl - Online marketing, van Analytics tot Zoekmachine optimalisatie
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Google en uitverkochte producten

15 juli 2017

PS: Je shop geeft ook een 500-internal server error: https://www.boekenschaap.nl/shop 

* Helaas mijn provider heeft server problemen, dat is voor het eerst in al die tijd en dat nu net in het weekend ....
Ik weet dat ik nog wat seo dingen moet doen bv bij de categorieën, maar voor de rest gebruik ik de yoast plugin voor de producten/boeken. Maar ik heb meer passie voor webdesign dan voor seo ;-) Er is voor mij een hoop over SEO te leren denk ik ..
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht