2
door James Hardenberg
Wat is wijsheid? 1. Zoals ik het nu doe, voorraad op nul laten staan = uitverkocht
Hoi! Goeiemiddag. Dit lijkt mij afhankelijk van de situatie inderdaad. Focus hierbij allereerst op wat het beste is voor de gebruiker (zo wil Google immers ook dat we denken). Dus; verwacht je hetzelfde product binnen 1-2 maanden weer opnieuw? Dan zou ik hem live laten staan met duidelijke 'uitverkocht' status overal (nog voordat de bezoeker naar de productpagina doorklikt, dus liefst al op de categoriepagina duidelijk in het rood bijvoorbeeld, eventueel: "nu uitverkocht" of "binnenkort weer voorraad" of "tijdelijk uitvekocht" o.i.d., als je weet dat je weer binnenkrijgt) en op de productpagina inderdaad dan die optie om mailadres door te geven, zodat bezoeker op mailinglijst komt (goed idee van je). Ik zou dan voor elk tijdelijk uitverkocht product een maiilinglijst maken. Dan kan je gericht communiceren over dat specifieke product.
Heb je het product weer binnen, dan stuur je die mailinglijst een notificatie. Als je de productpagina live laat staan met status uitverkocht en de pagina is rijk aan informatie, dan is dit alleen maar goed voor SEO, dus vertel voldoende over het product, geef lekker wat informatie! Google begrijpt dan goed waar de pagina over gaat en gebruikers kunnen op Google dan alsnog het product vinden (hij staat immers nog live) en zich opgegeven voor de "weer-op-voorraad notificatie". Dat is een goede gebruikerservaring.
2. Boek verbergen door een privé status en is ie weer op voorraad, dan weer opnieuw publiceren = te bestellen
Verwacht je het product niet opnieuw of kan je dat niet met zekerheid zeggen / vooraf inzien, dan zou ik de pagina niet laten staan. Langdurige 'uitverkocht-pagina's' live hebben staan, is een vrij slechte ervaring voor de gebruiker (teleurstelling). Zet idd de betreffende pagina in het CMS op prive, maar maak wel een 302 redirect aan, naar de best passende (idealiter: bovenliggende) categoriepagina. (dus een uitverkocht boek over Harry Potter en de 7 dwergen, 302 redirect je dan naar de algemene Harry Potter boekencategorie). Het moet wel een 302 redirect zijn, dat is een tijdelijke redirect, waarmee je aangeeft dat dezelfde pagina mogelijk nog terugkeert. Keert het product niet terug? Verander de redirect dan naar een 301 redirect, zodra je daarvan op de hoogte bent gesteld. Het is zaak om hier een goede excel administratie voor bij te houden.
Ik heb dus geen webwinkel waarvan ik per product heel veel aantallen kan leveren, het gaat om enkele exemplaren per titel, waarvan de meeste 1 op voorraad.
Ja, dus: komt het product terug: op uitverkocht zetten en zorgen dat de pagina waardevol blijft voor de bezoeker (voldoende informatie en duidelijke uitverkocht status en inschrijfveld mailinglijst). Komt het product niet terug? Dan uiteraard de pagina verwijderen en 301 redirecten. Weet je het niet zeker of het product terugkeert, dan 302 redirecten voor een periode. Komt het product dan alsnog, 302 verwijderen, komt het product toch niet, dan 302 veranderen in 301 redirect. En hier een goede administratie van bijhouden.
Bedenk mij nu, dat ik ooit het idee had, om iets te maken zo van "wilt u op de hoogte gehouden worden als het boek weer op voorraad is?" en dat men dan hun mail kan achterlaten, zodat ze bericht krijgen als het boek weer op voorraad is.
Topidee! Goed voor de gebruiker.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als andere leden betere ideeen hebben, dan ben ik daar ook nieuwsgierig naar!
James Hardenberg
James Hardenberg, SEO specialist