Pagina 1 van 1

Het getal 9

Geplaatst: 10 september 2017
door Kevinvdr
Goedendag,

Dat het getal 9 een belangrijk getal is met betrekking tot verkopen zullen de meesten van jullie wel weten. Ik zou echter graag jullie mening horen over het volgende.

In mijn nieuw te openen webshop wil gaan werken met een gratis verzending vanaf €30,00. Door het gebruiken van het nummer 9 in de verkoopprijzen zal je echter nooit op een mooi rond bedrag uitkomen en zal er dus altijd nog iets besteld moeten worden wil je over het ronde bedrag komen en dus gratis verzending mogelijk maken. Op dit moment zit ik te twijfelen of het verstandig is om vast te houden aan het mooie ronde bedrag of om dat bedrag iets te verlagen naar, je raad het al, een bedrag met een 9.

Misschien kiezen klanten er voor om toch dat extra product te nemen om op die manier gratis verzending '' af te dwingen ''. Misschien waarderen klanten het als je gratis verzending vanaf €29,00 aanbied waardoor zij bijvoorbeeld met 2 items van €14,99 toch op gratis verzending uitkomen.

Ik twijfel er zelf enorm over. Dat het getal 9 verkoop bevordert is wetenschappelijk bewezen. Het getal 9 op deze manier gebruiken ben ik eigenlijk bij geen van mijn toekomstige concurrenten tegengekomen en ik vraag me af of het dus een goede optie is, of juist ontzettend amateuristisch gaat staan bovenaan mijn pagina.

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum maar speciaal voor deze vraag en jullie expertise heb ik besloten een account aan te maken. Mezelf netjes voorstellen ga ik in een ander topic uitgebreid doen.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 10 september 2017
door James Hardenberg
In mijn nieuw te openen webshop wil gaan werken met een gratis verzending vanaf €30,00. Door het gebruiken van het nummer 9 in de verkoopprijzen zal je echter nooit op een mooi rond bedrag uitkomen en zal er dus altijd nog iets besteld moeten worden wil je over het ronde bedrag komen en dus gratis verzending mogelijk maken.
Zou ik me persoonlijk erg belazerd door voelen. Zou de webshop direct wegklikken en behoorlijk gefrustreerd zijn. Je wilt mensen voor 29,98 o.i.d. laten bestellen, zodat ze 0,02 tekort komen om gebruik te kunnen maken van gratis verzending (30,00). Begrijp ik dat goed? Hoe zou je jezelf voelen, als klant? Denk je serieus dat die klant die order daadwerkelijk gaat doorplaatsen? Beetje inlevingsvermogen alsjeblieft. Behandel klanten met respect en zet ze op de eerste plaats.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 11 september 2017
door BertB
Ik ben geen voorstander van gratis verzending en bied het ook niet als zodanig aan. Klanten betalen bij mij gewoon de kostprijs, die vaak nog een stuk lager ligt dan de optelsom van vervoer plus parkeren plus tijdsinvestering die bij een online bestelling niet van toepassing is. Wanneer er een mooi assortiment tegen een eerlijke prijs wordt geboden dat andere aanbieders niet hebben, vinden klanten jouw webwinkel echt wel. Wil je het toch aanbieden,  dan zou ik het zo doen, dat klanten zich niet genept voelen met net een dubbeltje te weinig voor gratis verzending. Het werkt ook onnodige consumptie in de hand van dingen die mensen niet echt nodig hebben. Wat mij betreft zou gratis verzending verboden mogen worden of op zijn minst aan banden gelegd. Een slimme klant beseft ook wel dat al die gratis verzendingen uiteindelijk toch betaald moeten worden en dat dat uiteindelijk de consument zelf is.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 11 september 2017
door WebwinkelMeerwaarde
Wees gewoon eerlijk tegen klanten over kosten.
Als jij een goed product hebt, dan wil de klant daar vaak ook wel voor betalen. Ook de verzendkosten.

Natuurlijk kan je twijfelaars wel over de streep halen met gratis verzending. Maar maak hier dan geen wassen neus van.
Bereken op welk bedrag dit voor jou haalbaar is, maar probeer het niet als een extra drukmiddel te gebruiken.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 11 september 2017
door Kevinvdr
Bedankt voor de reacties allereerst.

Uiteraard ben ik niet van plan om een bedrag bewust op 2 centen te weinig uit te laten komen, mocht je het op die manier begrepen hebben dan heb ik het verkeerd verwoord maar dat is absoluut niet mijn bedoeling. Ik zou zelf ook direct naar de rechterbovenhoek gaan als een website mij op die manier probeert te naaien, want zo zou ik het het dan ook ervaren.

Ik wou het gratis-verzenden bedrag sowieso al naar beneden zetten, ik zat echter te twijfelen tussen €25,- en €29,- omdat die 9 misschien wel een psychische stimulans zou zijn om toch net dat beetje meer te besteden. Dat is het idee er achter en daar had ik graag feedback op gehad. Ik moet zeggen dat de reactie van '' BertB '' ook zeker waar is. Wellicht is het wel beter om op die manier te werk te gaan.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 12 september 2017
door WebwinkelMeerwaarde
Oke, goed om te lezen.

Dan zou ik gewoon een berekening maken, waarbij je uitgaat van een aantal forecasts:
Bezoekers
Conversie
Gem. Besteding

En dit weg zetten tegenover inkoop, handling, marge en verzendkosten.

Op basis daarvan kan je een gewogen besluit nemen. Veel succes!

Re: Het getal 9

Geplaatst: 12 september 2017
door Schaap
"Door het gebruiken van het nummer 9 in de verkoopprijzen zal je echter nooit op een mooi rond bedrag uitkomen en zal er dus altijd nog iets besteld moeten worden wil je over het ronde bedrag komen en dus gratis verzending mogelijk maken. "

En dit is precies wat bol.com doet ... niet met een 9, maar een 5 ... boek 19,95 / gratis verzenden vanaf 20 euro ...
Maar ik als klant denk dan: dan betaal ik wel 1,99 erbij ipv meer te bestellen dan ik nodig heb ;-)

Re: Het getal 9

Geplaatst: 13 september 2017
door PaulG
Maar ik als klant denk dan: dan betaal ik wel 1,99 erbij ipv meer te bestellen dan ik nodig heb
Als klant denk ik dan. Bestel wel een doosje paracetamol erbij van 2 euro. Ben ik net zoveel geld kwijt en heb een doosje paracetamol cadeau. Komt altijd van pas! 
Dat is het voordeel van bol com ze hebben ook goedkope dingen!

Re: Het getal 9

Geplaatst: 13 september 2017
door DannyvdM
Bij bol.com kan je dan eventueel nog een cadeaukaart erbij kopen van 5 euro, dan heb je ook gratis verzendkosten. 

Re: Het getal 9

Geplaatst: 13 september 2017
door 86media
Je kan dit ook nog als volgt toepassen (stukje crosselling):

- Gratis verzending vanaf € 30,-
- Klant heeft een product in de winkelwagen van € 24,95
- Bij je winkelwagen dan producten tonen welke voor gratis verzending kunnen zorgen.  In dit geval tussen de €6,-  en € 10,-.

Een melding met  "Bestel nog voor € x,xx voor gratis verzending" wil ook nog wel eens helpen. 

Re: Het getal 9

Geplaatst: 13 september 2017
door Gripzakjes.net
Ik ben het eens met BertB in dit verhaal.
In mijn webshop reken ik ook altijd 1x verzendkosten, dus geen franco order bedrag.
Hierdoor houd je de prijzen lager doordat je geen toeslag voor verzenden in de prijs mee hoeft te nemen.
Klanten die af komen halen betalen daardoor ook minder dan ze zouden betalen als het in de prijs zou zitten.
Als klanten er over beginnen waarom wij geen franco orderbedrag hanteren leg ik het ook zo uit.
Bij een franco orderbedrag moet er ook gewoon 6 euro bij de prijs van de artikelen dus dan betalen ze de verzendkosten alsnog.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 15 september 2017
door libertes
Ik snap de emotie van veel webwinkeliers met betrekking tot gratis verzending. Naar mijn idee hebben partijen als Bol, Zalando en Coolblue echter gratis verzending tot de standaard gemaakt. Ik zou dus zeker overwegen gratis verzending aan te bieden. Als klant wil je namelijk graag het gevoel hebben dat bestellen bij jou makkelijker is dan naar de winkel lopen en niks meer kost. Dat is naïef, want iedereen weet dat hij indirect de verzending betaalt. Maar dat is rationeel denken, terwijl een aankoop vaak een emotie is.

Qua getal 9 is dat weer hetzelfde. Het is emotie, maar maakt toch een verschil. Denk alleen dat je dit wel in context moet zien. Het getal 9 werkt enkel, omdat het goedkoper lijkt. Bij verzending zal je dat minder snel hebben verwacht ik. Ik zou voor verzending gewoon voor een rond bedrag gaan en uitkijken dat dit bedrag niet 30 is als veel producten 29,99 kosten ;). Voor de rest vermoed ik dat de afronding van het bedrag niet veel uit zal maken, maar dat het vooral van je gemiddelde orderwaarde afhangt wat een goed bedrag is voor gratis verzending.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 16 september 2017
door Gripzakjes.net
Dat bij online aankopen vaak emotie komt kijken kan wel kloppen, maar dat is niet van toepassing op alle artikelgroepen.
Ik verkoop bijvoorbeeld verpakkingsmaterialen en dan voornamelijk B2B en daar komt dus helemaal geen emotie of impuls bij kijken.
Vaste klanten die met regelmaat dezelfde producten bestellen, dan is de prijs en service de doorslaggevende factor.

Re: Het getal 9

Geplaatst: 16 september 2017
door libertes
Bij zulke artikelen is het inderdaad minder emotie, ook al speelt het wel een rol. Zo betaal ik gevoelsmatig liever 25 euro voor aan artikel en gratis verzending dan 19 euro en 6 euro verzendkosten. Dat klinkt dom, maar voor je gevoel is die 6 euro toch weggegooid geld. Rationeel weet ik natuurlijk dat ik dat geld ook bij die 25 euro betaal. Toch kan dit een effect hebben op je conversie.

Bij herhaalaankopen en inkoop van bedrijven zal dat effect een stuk minder zijn, maar het blijven mensen. Ook daar spelen zaken als gunfactor, uitstraling en gevoel mee. In dit specifieke voorbeeld geef ik je echter gelijk dat bij zulke artikelen een eerlijke prijs waarschijnlijk beter werkt dan gratis verzending.

Dat is misschien ook de les, er zijn best-practices die meestal goed werken. Uiteindelijk is elke webwinkel echter uniek en moet je ook kijken wat voor jou werkt. Denk daarbij vanuit de klant en niet vanuit je eigen emotie.