27 oktober 2017
Groothandels die zelf ook online gaan verkopen zijn uiteindelijk slechter af.
In het begin zal de omzet voor hen stijgen maar de groothandel gaat in feite concurreren met zijn eigen resellers. Een reseller verliest dat altijd door de kosten en zal uiteindelijk op zoek gaan naar een andere groothandel. ( eigen ervaring) Een groothandel die deze weg in slaat geeft eigenlijk aan dat zij het als groothandel niet meer red en op zoek is naar alternatieven om overeind te blijven. Een groothandel kan zich beter op zijn eigen bestaansrecht als groothandel richten en niet zijn eigen markt aanvullen.
Het afspreken van prijzen tussen online verkopers waar de groothandel dan ook onder valt is verboden. Dat adviesprijzen van de groothandel dan met dwingend advies worden gehanteerd zal uiteindelijk altijd weer worden losgelaten.
Je ziet het nu steeds vaker dat ook merken hun eigen webshop op zetten en daarmee veel klanten online rechtstreeks wegtrekken bij de resellers.
De totale jaar volume van een artikel wordt onder dezelfde marketingstrategie niet groter maar verschuift van reseller naar selling groothandel.
Wat is beter, je product centraal op maar 1 plek op het internet of vele plekken verspreid over vele resellers. Ik denk dat de groothandel zich beter kan richten op de marketing en via zijn eigen website doorverwijzen naar de resellers.
met offline en online Kleding blijft het altijd lastig omdat bij online kledingverkoop de retouren vaak meer dan 50% is. Je moet dan voldoende marge hebben en financieel wel erg sterk staan om die kosten te kunnen dragen. Ik ben zelf een sterk voorstander van het verbieden van zogenaamd gratis verzenden en/of retour Alle grote online retailers doen dit onder het motto dat de omzet stijgt. Dat is deels zo maar de kosten worden evenredig hoger. zeker met lage marge en laag geprijsde artikelen moet je wel heel veel verkopen om die kosten terug te verdienen. Zeker milieutechnisch is het gratis retour funest Nadat bol zijn retour gratis maakte ( lees deels op de kosten van externe verkoper) is de retour in onze shop met 600% gestegen waar we voorheen nauwelijks retouren via bol hadden is dit nu 1 op de 6 aankopen die terug komen met de meest domme lullige redenen.
Als je een prullenbakje koopt van 1 liter en dan retour stuurt met de reden te klein voor de monteurs in de werkplaats vraag ik me af uit wat voor ei je bent gekropen. Ik vraag me dan ook af of je het 9,95 kostende artikel voor eigen kosten van €6.95 ook terug had gestuurd.
Op je redenatie dat het wel mee zou vallen Op korte termijn ja maar op de langere termijn gaat dat groothandel reseller verhaal fout.