Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kimmop
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 oktober 2017

Verkoop winkelier & particulier

07 oktober 2017

Hi allemaal,

Ik heb een interesse vraag. Ik ben geen eigenaar (ik doe iets totaal anders maar vind marketing interessant). Ik ken iemand met een modelabel die voorheen alleen verkocht aan winkeliers maar nu online ook aan particulieren gaat verkopen. Een winkelier had de kritiek dat winkeliers dan minder zouden verkopen.

Mijn eigen beredenatie is dat dat wel mee zou vallen, omdat de winkels die dat merk verkopen hun eigen klantenbase hebben - met kijkend naar de winkels/boutiques wss voornamelijk bestaande uit klanten in de directe omgeving. Ik zie het als waarschijnlijker dat die webshop zijn eigen klantenbase krijgt, en minder waarschijnlijk dat dat zal bestaan uit de particulieren die winkelen bij die winkels.

Hoe denken jullie hierover? En nog belangrijker: hoe communiceer je zoiets?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Verkoop winkelier & particulier

07 oktober 2017

Gaat hij goedkoper (dat kan hij makkelijk) of iets duurder of gelijk geprijsd verkopen?
Doet hij het goedkoper gaat het uiteindelijk klanten kosten bij de winkeliers. Die krijgen de klanten over de vloer, ze kijken en passen en bestellen de juiste maat op internet bij de leverancier omdat deze goedkoper is. 
Verkoopt hij iets duurder dan in de winkel krijgt hij een eigen klantenbestand van mensen die te ver van de winkels wonen. 
Hij moet er ook aan denken dat winkeliers het modelabel weg gaan doen als de winst erop te klein wordt. (te weinig verkopen) En als dat zo is dan heeft hij zichzelf ermee tenzij de webwinkel heel, echt heel goed gaat lopen.
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: Verkoop winkelier & particulier

13 oktober 2017

Ik koop geen spullen in bij groothandels die ook aan particulieren verkopen. Ook al zou dat voor de retail prijs zijn. 
Zodra een groothandel daarmee gaat beginnen dan zoek ik wel een andere. 
 
nico923
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 augustus 2017

Re: Verkoop winkelier & particulier

27 oktober 2017

Groothandels die zelf ook online gaan verkopen zijn uiteindelijk slechter af. 
In het begin zal de omzet voor hen stijgen maar de groothandel gaat in feite concurreren met zijn eigen resellers. Een reseller verliest dat altijd door de kosten en zal uiteindelijk op zoek gaan naar een andere groothandel. ( eigen ervaring) Een groothandel die deze weg in slaat geeft eigenlijk aan dat zij het als groothandel niet meer red en op zoek is naar alternatieven om overeind te blijven. Een groothandel kan zich beter op zijn eigen bestaansrecht als groothandel richten en niet zijn eigen markt aanvullen.
Het afspreken van prijzen tussen online verkopers waar de groothandel dan ook onder valt is verboden. Dat adviesprijzen van de groothandel dan met dwingend advies worden gehanteerd zal uiteindelijk altijd weer worden losgelaten. 
Je ziet het nu steeds vaker dat ook merken hun eigen webshop op zetten en daarmee veel klanten online rechtstreeks wegtrekken bij de resellers.
De totale jaar volume van een artikel wordt onder dezelfde marketingstrategie niet groter maar verschuift van reseller naar selling groothandel. 
Wat is beter, je product centraal op maar 1 plek op het internet of vele plekken verspreid over vele resellers. Ik denk dat de groothandel zich beter kan richten op de marketing en via zijn eigen website doorverwijzen naar de resellers.
met offline en online Kleding blijft het altijd lastig omdat bij online kledingverkoop de retouren vaak meer dan 50% is. Je moet dan voldoende marge hebben en financieel wel erg sterk staan om die kosten te kunnen dragen. Ik ben zelf een sterk voorstander van het verbieden van zogenaamd gratis verzenden en/of retour Alle grote online retailers doen dit onder het motto dat de omzet stijgt. Dat is deels zo maar de kosten worden evenredig hoger.  zeker met lage marge en laag geprijsde artikelen moet je wel heel veel verkopen om die kosten terug te verdienen. Zeker milieutechnisch is het gratis retour funest Nadat bol zijn retour gratis maakte ( lees deels op de kosten van externe verkoper) is de retour in onze shop met 600% gestegen waar we voorheen nauwelijks retouren via bol hadden is dit nu 1 op de 6 aankopen die terug komen met de meest domme lullige redenen.  
Als je een prullenbakje koopt van 1 liter en dan retour stuurt met de reden te klein voor de monteurs in de werkplaats vraag ik me af uit wat voor ei je bent gekropen. Ik vraag me dan ook af of je het 9,95 kostende artikel voor eigen kosten van €6.95 ook terug had gestuurd.

Op je redenatie dat het wel mee zou vallen Op korte termijn  ja maar op de langere termijn gaat dat groothandel reseller verhaal fout.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Verkoop winkelier & particulier

27 oktober 2017

Helemaal mee eens: gratis retouren en gratis verzenden zouden uit den boze moeten zijn evenals directe verkoop aan particulieren door groothandels.