Je kunt dit doormeten door middel van een A/B test. Dit houdt in dat een bepaald percentage van je bezoekers de uiting wel te zien krijgt, en een bepaald percentage niet. Vervolgens worden de resultaten met elkaar vergeleken en wanneer het verschil significant is kun je daar een conclusie uit halen.
Het is wel slim om daarbij rekening te houden met de locatie waar bezoekers vandaan komen. Stel, je verkoopt allemaal blauwe petjes. En je wilt dmv de hierboven beschreven A/B test, onderzoeken op welke pagina (A of B dus), de meeste centen worden binnengehaald. Dan is het goed je blik iets te verbreden. Want de bron van het verkeer (dus: waar bezoekers vandaan komen) speelt een significante rol:
Een bezoeker leest een blogartikel over hoe cool
blauwe petjes wel niet zijn. In dat artikel treft hij een link naar jouw shop. Hij komt binnen op pagina A, de
blauwe petten pagina. Hij bestelt het product;
Een bezoeker leest een blogartikel over hoe cool
rode petjes wel niet zijn. In dat artikel treft hij een link naar jouw shop. Hij komt binnen op pagina B, de
blauwe petten pagina. Hij klikt echter gelijk weer weg.
De 2e bezoeker vond duidelijk niet wat hij zocht (rood petje, jij bood hem een blauw petje). Dat is de reden waarom de gemiddelde conversie op pagina B veel lager zal uitvallen.
In de A/B test zal je dat echter niet zo snel terugzien - en juist dit, kan gevaarlijk zijn bij het trekken van conclusies. Jij zal alleen zien dat pagina B slechter presteert, maar niet dat dat in werkelijkheid komt, doordat
de relevantie niet optimaal op elkaar is afgestemd (bron waar bezoeker vandaan kwam was niet relevant, dat was daadwerkelijk de oorzaak).
Relevantie is dus altijd de absolute eerste stap, nog voordat je een A/B test in werking stelt. Test daarom altijd met een identieke bron van verkeer, bijvoorbeeld alleen met Adwords traffic. Je kan dan bezoekers binnenhalen die binnenkomen op het woord 'blauwe pet Nike' en die laten landen op een blauwe pet Nike pagina. Dan is de relevantie al vrij goed en krijg je een betrouwbaar resultaat.
Pas dus goed op met A/B tests. Het is één van de beste manieren om je omzet te verhogen, maar gebruik beter alleen Adwords hiervoor. Dan heb je steeds eenzelfde bron, waar bezoekers vandaan komen, dus ook betrouwbare testresultaten. Het is de beste manier om te testen omdat je alles tot in detail kan afstellen.
Verder zijn er nog een boel variabelen die van invloed kunnen zijn op zo'n A/B test, zoals smartphone/desktop, locatie van bezoeker, wervende teksten op de bronpagina (dus waar de bezoeker vandaan komt), etc. Met Adwords is alles precies af te stellen, waardoor je minder kans hebt op ruis en dus tot een betrouwbaar testresultaat komt.