Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Ineens grote toenamde Belgische klanten

03 november 2017

Hoewel ik blij ben met de huidige gebeurtenissen in de shop kan ik het niet verklaren. Misschien weten jullie in welke richting ik het moet zoeken?

Ik heb namelijk ineens allerlei bestellingen uit België. Ik heb de statistieken erbij gepakt (zie onderaan dit bericht) maar ik heb geen statistieken nodig om dit verschil op te merken.

Ik heb al 5 jaar een webshop, ontstaan uit hobby en loopt wel echt fijn. Vanwege drukte in het prive leven kabbelde de webshop voort, maar groei is er niet geweest terwijl dit wel goed mogelijk was geweest.
Deze week heb ik de shop onder handen genomen.
Allereerst geüpdatet van Prestashop 1.6.0 naar de nieuwste versie van 1.6.1. De layout is hetzelfde gebleven.
Per direct veranderd is:
-One page check out
-Bestellen als gast, dus niet meer verplicht registreren
-Op de oude shop was een probleem met registreren op de telefoon, dit is nu verholpen
-SEO (maar is nog niet merkbaar uiteraard)
-Tags toegevoegd, reeds 1/5de van de producten klaar

Maar een hoop is hetzelfde gebleven:
-Zelfde layout
-Zelfde verzendkosten
-Zelfde betaalmethodes (ook dezelfde plugins)
-Nog steeds SSL etc.
-Voorraad is nog niet bijgewerkt

Hieronder enkele statistieken (de nieuwe shop is nog maar 24 uur live)

2-3 november:
76% van de bezoekers komt uit Nederland, 8% uit België
50% van de bestellingen uit Nederland, de andere 50% uit België

Gemiddeld is het:
77% van de bezoekers komt uit Nederland, 7,5% uit België.
4% van de orders uit België, 1% andere landen en de rest Nederland.

Het totaal aantal bestellingen is toegenomen, maar de bestellingen vanuit Nederland zijn ongeveer hetzelfde gebleven.

De betalingen vanuit België zijn van de huidige orders met Mistercash en Paypal en bankoverschrijving, dit was voorheen ook al zo.
De verzendkosten zijn echt correct.
De bedragen zijn ook normaal.
Ik heb niet geadverteerd, ze bestellen geen speciale producten, ik heb ook geen nieuwe producten toegevoegd die hun ineens aan zullen spreken en ik heb ook niet meer bezoekers vanuit België.
Het enige wat ik kan bedenken:
1. Toeval (zullen we snel achterkomen)
2. Een fout in het systeem, waardoor het grootste deel van de bezoekers uit België toch niet konden bestellen
3. 'Mentaliteit'/gewenning, ik heb ze nu over de streep getrokken door de one page checkout/bestellen als gast.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hier over.
Ik hoop dat deze trend zich zal voortzetten!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

03 november 2017

Ik zou eerst maar even wachten. Een verschil op 1 a 2 dagen zegt natuurlijk helemaal niets.
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

04 november 2017

Het zou inderdaad toeval kunnen zijn, maar de webshop loopt al 5 jaar stabiel, er wordt niet geadverteerd en de omzet is hartstikke stabiel, dus het valt enorm op dat ineens de helft van de orders naar België gaan.

5 jaar lang niet gebeurt en op de dag van de update ineens dit.
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

04 november 2017

Kan verschillende oorzaken hebben.
Denk bijvoorbeeld aan het wegvallen van een vergelijkbare webshop in Belgie.
Misschien een tv programma die een vergelijkbaar product toonde.
Het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen natuurlijk.

Promotie hoeft het niet aan te liggen.
Ik heb zelf nooit geadverteerd op de belgische markt maar via oa google krijg ik toch een aantal bestellingen vanuit Belgie per maand.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

04 november 2017

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van / profitez en!
Bepaalde producten kunnen in Vlaanderen niet online of niet concurrerend online zichtbaar zijn en Vlamingen zoeken doorgaans Nederlandstalig. Ik heb ook de indruk dat er in Vlaanderen minder webwinkels actief zijn. Wellicht is het in BE ook lastiger om even een webwinkeltje te beginnen. Verrassender zou het zijn wanneer je ineens ook veel klanten uit Wallonië zou krijgen. Mocht het erg hard gaan: houd er rekening mee dat vanaf 30.000 omzet per jaar in België, Belgische BTW aan BE klanten moet worden berekend en afgedragen aan de BE fiscus!
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

04 november 2017

Dankjewel Bert voor de extra informatie, hier was ik niet van bewust.

Tot nu toe heeft het doorgezet! Ik zal er vast niet achter komen maar het is welkom!
 
Roderik86
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 februari 2016

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

04 november 2017

Ik merk ook het aantal stijgende bestellingen vanuit België. Moet er qua SEO iets veranderd worden om ook in Belgie hoog te scoren in de zoekmachine met mijn Nederlandse site? Moet er een aparte website worden opgezet met Vlaamse taal?
Een goed marketingplan helpt je vooruit! Kijk op www.marketingscriptie.nl. Of geld nodig voor je shop? Check www.doneerveilig.nl/crowdfunding-starten/
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

05 november 2017

In Vlaanderen spreekt men Nederlands!
 
virevo
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 april 2012
Contacteer:

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

05 november 2017

Toevallig een vestigingsplaats tegen de Belgische grens aan? Google heeft in de laatste update(s) nogal wat wijzigingen aangebracht in de lokale zoekresultaten, wellicht dat je in het grensgebied beter zichtbaar bent geworden voor Belgische bezoekers? 
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Ineens grote toenamde Belgische klanten

08 november 2017

Nee ik zit niet in de buurt bij de grens. Het betreft inmiddels toch ook andere Europese landen. Italië en ineens al een paar keer Tsjechië.
Toch vreemd, ik kreeg daar wel eens eerder een order vandaan, maar toen was het sporadisch. Ben benieuwd wat er dan fout was op de oude shop.