Kan iemand ook even naar mijn site kijken en advies geven..
- Vraag zoveel mogelijk bezoekers waarom ze niet kopen;
- Weet waarom mensen bij jou moeten kopen en communiceer dit duidelijk naar de bezoeker toe;
- Optimaliseer de homepage;
- Optimaliseer het hoofdmenu;
- Schrijf aantrekkelijke productbeschrijvingen;
(vind vervolgens 5 volgende verbetermogelijkheden)
--
Vraag zoveel mogelijk bezoekers waarom ze niet kopen
Gebruik hiervoor een widget met een invulveld. Stel bijvoorbeeld bij het verlaten van de webshop de vraag: "waarom verlaat u deze webshop?" (elke 10e inzender ontvangt een tegoedbon van xx euro, klik hier voor de prijswinnaars van vorige week);
Weet waarom mensen bij jou moeten kopen en communiceer dit duidelijk naar de bezoeker toe
Als Jan €200 vrij te besteden zou hebben in een webshop naar keuze, hij zou daarmee een schitterende ketting willen kopen voor zijn vrouw, hoe precies, zou jij hem overtuigen bij jou die €200 te besteden? (heb je een pitch, waaruit blijkt dat mensen bij jou moeten kopen en waarom)
Optimaliseer de homepage
Zorg dat de bezoeker op de homepage, zo eenvoudig als maar mogelijk is, alle categoriepagina's van de webshop kan betreden. Link naar elke categoriepagina. Niet uitsluitend met afbeeldingen, maar ook met een tekstlink (ter verduidelijking). De banner naar instagram vind ik te prominent weergegeven. Deze ruimte is normaliter bedoelt om mensen te laten weten: dit is wat we bieden. Toon op helicopterniveau, je assortiment. En ook alvast de redenen waarom Jan zijn €200 in jouw webshop moet besteden (pitch). Zie voor info:
https://www.youtube.com/watch?v=5HkNnN5iQIc (bij tip 5 uit deze video, kan je denken aan een call to action.) De pitch is nodig, omdat mensen slechts enkele seconden nagaan of ze tijd willen besteden in jouw shop of gewoon weer wegklikken. Pak je bezoekers in met een krachtige boodschap, zodat ze tijd willen doorbrengen.
Optimaliseer het hoofdmenu
Ik zou zo doen, om direct duidelijk te maken wat je precies verkoopt: Home > Armbanden > Kettingen > Oorbellen > Ringen > Designers > Meer > Contact. Onder 'meer' zou ik gift, nieuw en sale plaatsen als dropdown. Past dit niet in het menu, bewerk het theme dan of maak 1 button "alle sieraden" met een dropdown naar Armbanden, Kettingen, Oorbellen, Ringen, Designers > Meer > Contact. Dan kunnen bezoekers meteen zien wat je verkoopt. Dit is nodig, omdat mensen slechts enkele seconden nagaan of ze tijd willen besteden in jouw shop of gewoon weer wegklikken. Mijn moi estelle zou ik in de top nav plaatsen. Die link vinden mensen toch wel. (er bevindt zich daar al een 'inloggen' link?) Bovendien is dit linkje alleen relevant voor bestaande klanten. Daarom zou 'mijn moi estelle' niet zozeer in het hoofdmenu hoeven.
Schrijf aantrekkelijke productbeschrijvingen
Schrijf rijke productpagina's waarmee je mensen overhaalt tot het doen van een aankoop. Geef zoveel mogelijk informatie over het product. Wat is er uniek aan dit product? Hoe zit het met de kwaliteit van dit product? Is er een geld terug garantie? Bijzonderheden? Achtergrondinformatie? Doe diepgaand onderzoek naar wat gebruikers willen weten en plaats de gewenste informatie op de pagina. Ga je aan de slag met SEO, dan is het handig om voorafgaand een zoekwoordonderzoek te doen.
Toen al aardig wat geïnvesteerd in adverteren, heb toen ook wel wat verkocht maar kreeg het toch niet helemaal van de grond. Ben er toen een tijdje mee gestopt.
Adverteren is misschien nu nog niet nodig. Ik zou eerst focussen op het leveren van de best mogelijke gebruikerservaring (de basis eerst strak), daarna sales genereren zonder betaalde ads (niche marketing bijvoorbeeld), en als laatste eerst alleen voor
goedlopende producten overwegen om te testen met adverteren (= anders adverteren; alleen adverteren voor producten waar al sales op hebben plaatsgevonden, dan heb je meer zekerheid dat elke euro goed wordt besteedt). Het doel van adverteren zou beter kunnen zijn, data genereren, die data levert inzichten op, waar je doorlopend op kunt optimaliseren (data verkrijgen > verbeteren > data verkrijgen > verbeteren). Zodoende werk je aan gerichte verbetering totdat je je conversiedoel bereikt. Juist de optimalisatie op basis van verkregen gegevens, leidt uiteindelijk tot resultaat. Hiervoor is meestal een groot budget nodig; leren optimaliseren aan de hand van de richtlijnen van het platform en testen waar gebruikers op aanslaan (of waar ze juist niet op aanslaan), vergt tijd. Maar de data die je verkrijgt is op de lange termijn goud waard, omdat je gerichte beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld, het inzicht dat een pagina met een video beter converteert dan een pagina zonder, is een inzicht wat op de lange termijn tot vele extra sales en lage(re) advertentiekosten (meer winst) kan leiden. Een inzicht wat je kan verkrijgen met het opbouwen van data.
Met vriendelijke groet,
James Hardenberg