Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
marvinderijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juli 2018

acceptabele % van provisie

19 juli 2018

We hebben al een draaiende webwinkel waarbij er redelijke omzet wordt gedraaid. Echter is duidelijk te merken dat het langzamer hand minder wordt besteld en de omzet dus langzaam afneemt. De layout is alweer 3 jaar oud en moet dan ook op de schop worden genomen. 
Onze website beheerder/bouwer (externe partij) heeft aangegeven dat hij zeker potentie ziet en heeft aangegeven dat hij de website kan updaten voor een -x- bedrag. Echter geeft hij ook aan dat zijn bedrijf zeker weet dat ze de omzet kunnen verdubbelen en willen dat op basis van provisie basis doen. ze garanderen een 100% stijging in 2 jaar. waarbij per maand een omzetstijging zal plaats vinden van minimaal 4,4%. Lukt dat niet, dan hoeven we over de toegenomen omzet van die maand geen provisie betalen. 
Echter vragen ze 17,5% provisie van de toegenomen omzet als het wel lukt. Ongeacht of dat uit kan of niet, wil ik graag weten of dat een 'normaal' percentage is. Persoonlijk vind ik dat absurd hoog. Maar ik weet niet wat 'markt conform' is .

wat is markt conform? en is die 17,5% op basis van -no cure no pay- (geen betaling bij niet behalen van de omzet)  normaal?
 
Gebruikersavatar
Ugo
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 augustus 2008
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: acceptabele % van provisie

19 juli 2018

Op basis van alleen het percentage van 17,5% kun je moeilijk zeggen of dit hoog of laag is.  Het percentage moet je zien als een verkapte vorm van betaling voor het werk wat ze doen plus een stukje risico opslag. Dit percentage is onlosmakelijk verbonden met je soort product (prijsstelling), dus marktconform is in deze afhankelijk van een aantal factoren. 

Uiteindelijk zal het werk van de websitebouwer terugbetaald moeten worden. Op basis van de omzetstijging van 4,4% minimaal per maand zou je zelf uit kunnen rekenen wat de website je kost over die twee jaar. Vergelijk dit met de kosten als je direct betaald en maak dan je afweging. 
~ Yvo
 
marvinderijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juli 2018

Re: acceptabele % van provisie

19 juli 2018

dank je wel. Dat was heel zinnig ja. Zo had ik het nog niet bekeken.