Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Bron 1e ontdekking klant in analytics

06 april 2020

Goedemiddag,

Het conversie doel in analytics is momenteel de /thankyou page die de klant te zien krijgt na betaling, pas dan is de conversie een feit. Een probleem wat hieruit voorkomt is dat ik echt een heel slecht beeld heb van uit welk kanaal ik de meeste conversie haal. De bezoeker wordt naar deze pagina gestuurd vanaf de betaalpagina van zijn of haar bank, waardoor de source op "referral" komt te staan en de conversie daar nu op 12% staat. Hoe kan ik deze fout wegnemen? Ik kan het doel instellen op de chekout page, maar een deel verlaat de pagina alsnog zonder aankoop, dus dan is er nog niet perse spraken van een conversie.

Mocht dit goed staan ingesteld dan denk ik dat de meeste conversie van "direct" zal komen, gezien mijn product iets is waar de meeste mensen even over na willen denken, dus ik denk niet dat veel mensen tijdens hun eerste bezoek direct iets zullen kopen. Hoe kan ik achterhalen op welke manier deze bezoeker mijn website voor de eerste keer ontdekt heeft?

Ik geef momenteel zo'n 400 euro per maand uit aan adwords, maar heb niet het idee dat ik daar de meeste verkopen uit haal, terwijl het wel het duurste kanaal is. Dus wellicht zou ik dat budget veel beter op social kunnen besteden, maar dat weet ik nu niet.
 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Re: Bron 1e ontdekking klant in analytics

06 april 2020

Ik ben nu bezig Enhanced e-commerce in te stellen, momenteel werd conversie alleen gemeten op doelen "checkout complete". Is e-commerce genoeg om de conversies van verkoop te meten of moet het doel ook nog ingeschakeld blijven of worden gewijzigd? Hier kan ik momenteel even geen antwoord op vinden.
 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Re: Bron 1e ontdekking klant in analytics

06 april 2020

Ik heb nu e-commerce ingesteld, is dit voldoende om alles te meten en kan ik de meting bij "doelen" dan verwijderen? Of werk het enkel met een combi?
 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Re: Bron 1e ontdekking klant in analytics

18 april 2020

Ik heb een artikel gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je bankverkeer kunt uitsluiten van conversiebronnen: https://webvalue.nl/blog/betaalproviders-uitsluiten-google-analytics

Als dit werkt lost het iig een deel van het probleem op. Ik heb echter nog niet kunnen vinden hoe je meetbaar maakt wat de eerste bron van ontdekking is bij conversies vanuit direct verkeer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht