Jacob Ritzema

1
Jacob Ritzema - aangenaam

Vers van de pers
Vers van de pers begon ik 10 jaar geleden als consultant bij een top-4 adviesbureau toen nog Royal Haskoning genaamd. Om wat bij te klussen verkocht ik via marktplaats barcode en pos apparatuur, de bestellingen gooide ik 's ochtends achterin de kofferbak om ze in mijn middagpauze naar het plaatselijke postkantoor te brengen.

In de lift
De zaken gingen goed, analyseren en rapporteren verloren steeds meer mijn aandacht. Tijd om de zaken groter aan te pakken. Baan opgezegd, domein geregisteerd, host gezocht en een eenvoudige webwinkel geinstalleerd. Oh, bijna vergeten: verstand van SEO en marketing (en nog een heleboel meer) had ik toen nog niet, maar de potentie van een Adwordscampagne zag ik wel in en de webwinkel draaide volgens een dropshipping methode.

Hard werken, veel leren
Na 4 jaar hard werken en van eenmanszaak naar rechtspersoon tikte de omzet bijna 400K aan. On top of the world (dacht ik toen). Achteraf bleek ik in NL de eerste die via het web barcode en pos apparatuur verkocht tegen redelijke prijzen, bovendien zat ik in een niche dus zo moeilijk was het allemaal niet.

Bijna ondergang
We maken een stap, steeds meer toetreders willen een stukje van mijn omzet-taart, prijzen kwamen onder druk te staan en klanten gingen steeds slechter (lees niet) betalen. Het bracht mij niet meer wat ik belangrijk vind in een onderneming nml. profit and fun (quote van Derk Sauer). Tijd om de zinnen te verzetten waarbij ik nog wel even op wil merken dat betreffend bedrijf nog steeds bestaat.

Evaluatie en strategie
1 heb dus nog, 1 bordje in de lucht, maar wil er graag nog twee bij (of meer) Heb in 10 jaar als ondernemer met zowel B2B als B2C klanten enorm veel geleerd en zou dit graag kapitaliseren. Niet in geldelijke maar in profit en fun. Geld is voor mij een middel, een aantal cijfers op een rekening courant die als het goed is constant aan verandering onderhevig zijn.

Om de kretologie van bordjes in stand te houden: Bordje II sinds 1 jaar run ik nog een andere webwinkel (from scratch) , waarbij ik de inkoop in China, Amerika en Duitsland zelf verzorg. Bordje II sinds kort in de lucht. In 10 jaar tijd erom veel ervaring opgedaan met o.a. SEO, Social media, marketing outsourcing, B2B en B2C klanten en ga zo maar door. Deze bagage zet ik graag in om midden- en klein- bedrijven te ondersteunen bij hun e-commece/seo strategie. Kortom het ontzorgt bedrijven op het gebied van e-commerce.

Re: Jacob Ritzema

3
Jan Speelgoedboer schreef:Dag Jacob,

leuk verhaal. Zo zie je maar weer hoe dynamisch de handel kan zijn. Goed plan om je energie te verdelen. Succes!
Dank!

Handel is enorm dynamisch, dat maakt het leuk en spannend maar soms ook enorm onvoorspelbaar. Het fundament waarop je als bedrijf denkt te staan dient voortdurend horizontale en vertikale aandacht, invulling en bijsturing. Kortom ondernemerschap.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Jacob Ritzema

7
Dank Mark, Libertes en Eef.

Ik doe m'n best om een beetje hout snijdende input te geven. Vanzelfsprekend kan ik hier op het forum wat leren. Heb al interessante zaken voorbij zien komen.