Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

Heeft tweedehandse kleding een kans van slagen Online?

Ja
1 (33%)
Misschien
1 (33%)
Nee
1 (33%)
 
Totaal aantal stemmen: 3
 
Massimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2015

Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Hallo mede-winkeliers!

Binnen nu en 3 weken wil ik online gaan met mijn webwinkel in tweedehandse kleding. Ik geloof er heilig in dat hier absoluut veel vraag naar is. Wij handelen nu ruim 20 jaar in tweedehandse kleding (groothandel, inzameling, export), dus mijn voorraad is vrijwel onbeperkt. Wel is het belangrijk te melden dat ik nooit eerder een webshop heb gerund.

Een aantal punten waar ik tegenaan loop / over pieker:
-Initiële voorraad niveau; Mijn streven is om met een aanbod van minimaal 1000 producten te starten.
Is dit ok? Wat kunnen jullie mij hierover adviseren.

-Productfotografie (!), Dit is toch echt veel lastiger dan ik het me oorspronkelijk had voorgesteld.
Ik heb bij mij op de zaak een kleine fotostudio ingericht, met de juiste belichting. Het individueel bewerken van de foto's (vierhoekig snijden, verkleinen bestand enz) neemt nu erg veel tijd in beslag.
Per kledingstuk / schoen neem ik 3 foto's. Kan dit sneller?

-Verzenden / Retourneren; Omdat het meerendeel van mijn aanbod qua prijs onder de €10 zal liggen, hanteer ik een vanaf bedrag voor het gratis verzenden. Retourneren zal de klant zelf zorg voor moeten dragen.

-Aantrekken bezoekers; Wellicht het belangrijkste om er een succes van te maken. Hoe kan ik ervoor zorgen om (naast het betaalde bereik) een goed organisch bereik te hebben in google?

-Blog: Is een wekelijkse blog voldoende? Zorgt dit werkelijk voor meer bezoekers?

Overigens heb ik na veel te vergelijken, zelf gekozen voor SEOShop.

Waarschijnlijk zal ik in de komende dagen op meer problemen / vragen stuiten, dus elk advies en suggestie is van harte welkom! Ik zal dit forum regelmatig in de gaten proberen te houden.

Alvast bedankt!
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Meer in het algemeen. Google vind verandering/aanpassingen altijd goed. Hiermee zien ze dat de site verbeterd en dat je ermee bezig bent, dat is een belangrijke factor. Ik zou dus niet meteen alle 1000 online zetten, maar het gestaag plaatsen, mbt je blog is de frequentie niet het belangrijkste maar de content, schrijf dus pas iets als het echt iets toevoegt. Begin met je belangrijkste producten en waai zo langzaam uit zou ik zeggen.
Wellicht ook iets om rekening mee te houden, met zoveel producten kan je aan een Google Shopping feed denken, maar wellicht is dat te duur voor wat het oplevert. Adwords zou ik alleen voor de algemene termen gebruiken, zoals 'tweedehands kleren' ed. Anders kost het teveel, en je kan het beter als een soort branding gebruiken. Kleren kopen is toch iets visueel vaak, dus die feed lijkt me een verstandig idee.
 
FrankHeijdenrijk
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Hi Massimo,

Allereerst welkom op het forum. Goed om te horen dat je binnenkort gaat starten, laten we hopen dat het een groot succes wordt.

Voor veel van jouw vragen zijn er andere leden op het forum die hier een beter antwoord op kunnen geven. Ik zal mij vooral richten op de vragen omtrent marketing en Google.

Je kunt in het begin van de webwinkel het organische bereik beter op een laag pitje houden. Dit kost namelijk ontzettend veel tijd voordat de website redelijke posities heeft behaald. Om zeker te zijn dat jouw concept echt levensvatbaar is, zou ik eerder aanraden om te starten met betaalde advertenties. Zo kun je direct vaststellen welke producten wel/niet goed lopen. Beter om hier binnen 3 maanden zeker van te zijn dan je 18 maanden in het zweet te werken voor organisch bereik en erachter te komen dat een bepaald product niet zo goed verkoopt als je hoopte.

Over de blog: ja, het is inderdaad als starter voldoende om één keer per week een bericht te plaatsen. Wij leveren wekelijks nieuwe blogartikelen aan onze klanten en hanteren hierbij een standaard van 2 per week. Dit zijn echter al lopende webwinkels. Ik kan je aanraden om bij de blog ook weer enkele tests te doen om te kijken wat goed werkt en een mooi resultaat oplevert. Het gaat, zoals Ikfixhetvoorje ook aangeeft, bij bloggen vooral om kwaliteit en niet kwantiteit. Het is beter om één heel goed artikel te hebben dan 10 minder goede artikelen.

Heb je al een idee waar jij over wilt gaan bloggen?
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips
 
Peet
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 juli 2012

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

lastige vraag.

Ik denk dat er wel genoeg animo voor is en dat je ook best goed zal gaan verkopen.

De vraag is alleen of het rendabel is.
Je geeft nu al aan dat de foto's erg veel tijd in beslag nemen. Op zich hoeft het geen probleem te zijn als je bijvoorbeeld 1 uur over 1 product doet mits je dat product de komende 2 a 3 jaar honderden keren kunt verkopen.
Bij tweedehands spullen gaat het erg vaak over losse unieke producten.
Je geeft aan dat de meesten onder de 10 euro zitten, daar gaan de onkosten nog van af en de tijd dat het je heeft gekost om het netjes online te zetten.
Blijft er dan nog iets over?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Je webshop kan enerzijds een grote toegevoegde waarde zijn voor je fysieke verkooppunt (heb je dit, vond ik niet erg duidelijk).
Zoals aangegeven wordt het moeilijk uit de kosten te komen als je een product moet toevoegen dat slechts 10 euro kost. Dan zou je er al meteen meerdere van in stock moeten hebben.
Enige routine gaat er natuurlijk wel voor zorgen dat het erg snel gaat.

Om bezoekers te trekken lijkt me in jou geval "beeld" erg belangrijk. Dit is moeilijk in organische resultaten van google en Adwords. Beter voor jou is Facebook, Pinterest, Instagram. Daar kan je meer gebruik maken van beeld. Een erg goede Facebook en Pinterest pagina kunnen voor jou dé kanalen zijn om kopers te bereiken.
Daarnaast is er nog iets zoals bv. affiliatemarketing. Maar dan verlies je weer marge.

Een mooie mailinglijst en bv. een dagelijkse Deal op je webshop kunnen je bezoekers doen terugkeren. Ook belangrijk.

Die blog: Zeker doen! Je kan over zo veel bloggen: Vanwaar komt de kleding? Leuke setjes samenstellen, meer info over tweedehandskleding, merken etc.
 
Massimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2015

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Allen dank voor de snelle response.

Ikfixhetvoorje:
Ik dacht zelf aan 1000, zodat de bezoekers/klanten een ruime keus kunnen hebben. Het gaat tenslotte om tweedehandse kleding en vaak is er van elk artikel maar 1 op voorraad. Dus naar mijn idee moet er voor elke schoen- of kledingmaat voldoende keus zijn. Overigens ben ik niet bekend met een Google Shopping Feed, ik zal me daar eens in verdiepen. Adwords en Social media heb ik idd een budget voor opzij gelegd.

Frank: Ik ben het met je eens. Voor mij is deze webshop een kleine toevoeging aan mijn bestaande zaak. Dus wil ik zsm zien of het potentie heeft.

Peet: Ik heb dezelfde twijfels moet ik eerlijk bekennen. Mijn huidige in en verkoop van gebruikte kleding gaat per kilo. Per stuk heb ik daar een redelijke marge in. Het fotograferen echter, is een nogal irritante klus, waar ik een oplossing voor zoek. En ja, 9 van de 10 keer heb ik van elk artikel maar 1 op voorraad.

Morris: Nee, ik heb geen winkel oid, omdat ik (nog) niks verkoop aan particulieren. Mijn huidige klantenbestand bestaat uit grote textielboeren en sorteercentra.
 
editproductphoto
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 november 2014
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

25 augustus 2015

Croppen/resizen mag op zich niet al te veel tijd in beslag nemen.
Bijvoorbeeld een witte achtergrond aanbrengen is al wat tijdrovender.

Je mag ons altijd contacteren via onze site indien je meer info wenst hoe dit het best aan te pakken.
 
Massimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2015

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

28 augustus 2015

Ja editproductphoto,

Ik heb sinds kort een Super programma voor de mac gevonden: Batch Crop!

Wow, dit scheelt enorm veel tijd. Vooral met de premium versie, waarin je in één keer meerdere foto's zowel kan verkleinen als automatisch laten croppen. Vooruitgang in zicht!

Momenteel richt ik me op het vullen van de shop met producten. Binnen 2 weken wil ik online gaan.
In die 2 weken moet ik een aantal logistieke zaken regelen.

Ik ben dringend op zoek naar iemand die de Look&Feel van mijn webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk kan maken icm een vriendelijke uitstraling.

Ook twijfel ik of ik mijn goederen ook in Belgie / Duitsland moet aanbieden JA/NEE..

-tientjeofminder.nl-

Gr. Massimo

(Alle tips/suggesties zijn welkom!)
 
FrankHeijdenrijk
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

28 augustus 2015

Hi Massimo,

Ik ben benieuwd, laat zeker even weten hoe het gaat de komende tijd!

Met betrekking tot jouw vraag over verzending naar België en Duitsland: dat is inderdaad mogelijk. Houd er echter wel rekening mee dat de verzendkosten naar deze landen hoger ligt. Een Duitse consument zal minder snel een kledingstuk onder de 10 euro afnemen wanneer de verzendkosten ook rond deze prijs liggen.

Internationaal gaan betekent ook dat je de website zult moeten vertalen. Voor de Belgische markt is dit niet vereist (tenzij je de Franstalige doelgroep ook wilt bereiken) maar voor de Duitse markt betekent dit dat de teksten op jouw website ook naar het Duits vertaald moeten worden.

Omdat je aangeeft nog echt in de conceptfase te zitten, denk ik dat het slim is om eerst te kijken hoe de producten het in Nederland doet. Als je hier inderdaad een gat in de markt ontdekt, dan is het slechts een kleine stap om de producten ook in Duitsland en België aan te bieden.
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips
 
Massimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2015

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

29 augustus 2015

Dank je wel Frank!

Voor het verzenden van mijn producten heb ik gekozen voor PostNL.
Wel moet ik zeggen dat de tarieven van PostNLParcelWare mij best tegenvallen.

Ik heb begrepen dat deze mij gaan kosten ex btw: tussen de 5,15 en 6,00 + 0,17 per kg.

Mijn ingeving is dat mijn klanten (wanneer het aanbod groot genoeg is) toch zullen gaan voor het minimum bedrag benodigd om de verzendkosten niet te hoeven betalen. Afhankelijk van het type product (kledingstuk / schoenen) schat ik dat dit per verzending niet meer dan 10kg kan zijn.

Wat is in deze jullie advies? Gratis verzenden is niet haalbaar zonder drempel prijs, omdat al mijn artikelen (1000+) onder de €10 geprijsd zullen worden.

EDIT: Het kan natuurlijk ook voorkomen dat iemand enkel een leuke t-shirt of jurk oid bestelt. Hier hoef je dan toch geen pakketpost voor te gebruiken?
 
editproductphoto
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 november 2014
Contacteer:

Re: Online tweedehandse kleding, tips & suggesties

29 augustus 2015

Je site ziet er in ieder geval al goed uit Massimo!
Bijna te 'classy' voor 2de hands spullen :-)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht