Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie geven

22 december 2013

Moet je garantie geven als je een winkel wilt starten met tweedehandse pc's?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Wil je kapotte pc's gaan verkopen dan?
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Wil je kapotte pc's gaan verkopen dan?

nee tweedehands maar wel werkend
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Nou als er gewoon garantie op apparatuur zit, dan heb je daaraan te voldoen. Ligt aan de leeftijd en anders zou je nog wat uit coulance kunnen doen.

En anders koopt gewoon niemand meer een tweedehands pc bij je.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Arnold
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Persoonlijk zou ik juist wel garantie geven. Bijvoorbeeld een half jaar of 3 maanden. Daar haal je klanten sneller mee over de streep en bied je ook meerwaarde boven een particulier. Als je toch geen garantie krijgt, kan je eigenlijk net zo goed een gebruikte pc kopen bij een particulier op Marktplaats. Het risico is dan hetzelfde, maar het zal wel goedkoper zijn.
Juist met garantie kan je je onderscheiden en zullen potentiële klanten meer vertrouwen krijgen en sneller kopen. Is ook een mooie USP voor de webwinkel.
Kijk bijvoorbeeld naar Leapp, zij bieden gebruikte Apple's met garantie aan en via een andere website gebruikte Windows pc's. Dat legt hun geen windeieren volgens mij. Juist door de uitgebreide garantie en extra mogelijkheden zoals een nieuwe accu e.d.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Kan het verkeerd hebben, maar als je zakelijk 2dehands apparatuur aanbied heb je minimaal 3 maanden garantie te geven. Ook is dat wel slim om te doen, anders kunnen de mensen net zo goed iets van marktplaats kopen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Maar als je al een topic start en zo'n bericht schrijft, krijg ik meer het idee dat je dan liever geen garantie geeft. En dan is de meerwaarde ook weg.

Waarom nu hier trouwens mee beginnen als je alles al van de hand doet?
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Moet je garantie geven als je een winkel wilt starten met tweedehandse pc's?
Raadgevingen over wat je commerciëel gezien moet doen laat ik over aan slimmere mensen.

Je zet dit bij de draadjes voor België, dus hier even kort de Belgische wettelijke voorschriften.

Indien je levert aan een klant die een "natuurlijke persoon" is en die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit dan is deze wet van toepassing : Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (BS 21.09.2004).

Deze wet bepaalt dat je 2 jaar garantie MOET geven. Die termijn kan voor tweedehands goederen ingekort worden tot 1 jaar mits uitdrukkelijke schrftelijke overeenkomst.

Van deze wet kan niet worden afgeweken. Deze wet lag trouwens aan de basis van het verdwijnen van de meeste Belgische handelaars in tweedehandsauto's.

Indien je levert aan andere klanten dan hiervoor omschreven dan heb je geen enkele wettelijke garantieverplichting.
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Moet je garantie geven als je een winkel wilt starten met tweedehandse pc's?
Raadgevingen over wat je commerciëel gezien moet doen laat ik over aan slimmere mensen.

Je zet dit bij de draadjes voor België, dus hier even kort de Belgische wettelijke voorschriften.

Indien je levert aan een klant die een "natuurlijke persoon" is en die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit dan is deze wet van toepassing : Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (BS 21.09.2004).

Deze wet bepaalt dat je 2 jaar garantie MOET geven. Die termijn kan voor tweedehands goederen ingekort worden tot 1 jaar mits uitdrukkelijke schrftelijke overeenkomst.

Van deze wet kan niet worden afgeweken. Deze wet lag trouwens aan de basis van het verdwijnen van de meeste Belgische handelaars in tweedehandsauto's.

Indien je levert aan andere klanten dan hiervoor omschreven dan heb je geen enkele wettelijke garantieverplichting.
Ik snap dit niet zo goed, dus ik moet minimaal 1 jaar garantie geven op tweedehandse apparatuur?
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

23 december 2013

Dat klopt indien je levert aan particulieren.
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

Dat klopt indien je levert aan particulieren.
En wat bedoeld men tenzij anders in overeenkomst?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

Dat klopt indien je levert aan particulieren.
En wat bedoeld men tenzij anders in overeenkomst?
Dan staat er dus op een getekende overeenkomst dat de garantie 1 jaar is. Ik vind het trouwens vrij veel, wij geven meestal 3 of 6 maanden garantie op gebruikte apparatuur (Nederlands bedrijf).
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

DIt begreep ik niet zo goed: mits uitdrukkelijke schrftelijke overeenkomst.
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

En idd henk, dat is wel een degelijk verschil.
Wat als ik een kvk nummer aanvraag en me klanten zijn van Belgie en Nederland, moet er dan 3 maanden garantie gegeven worden of als nog 1 jaar, ben dan een eenmanszaak in NL
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

En idd henk, dat is wel een degelijk verschil.
Wat als ik een kvk nummer aanvraag en me klanten zijn van Belgie en Nederland, moet er dan 3 maanden garantie gegeven worden of als nog 1 jaar, ben dan een eenmanszaak in NL
Als eenmanszaak in Nederland ben je, voor zo ver ik weet, vrij om je garantietermijn te bepalen. Je topic staat echter in het subforum "Ecommerce België", vandaar het antwoord.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

DIt begreep ik niet zo goed: mits uitdrukkelijke schrftelijke overeenkomst.
Eigenlijk gewoon wat er staat. De garantie (in België) is 2 jaar, tenzij je samen met de klant een overeenkomst tekent waarin staat dat jij 1 jaar aanbiedt en de klant daar mee akkoord is.
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

29 januari 2014

En idd henk, dat is wel een degelijk verschil.
Wat als ik een kvk nummer aanvraag en me klanten zijn van Belgie en Nederland, moet er dan 3 maanden garantie gegeven worden of als nog 1 jaar, ben dan een eenmanszaak in NL
Als eenmanszaak in Nederland ben je, voor zo ver ik weet, vrij om je garantietermijn te bepalen. Je topic staat echter in het subforum "Ecommerce België", vandaar het antwoord.
Ik denk niet dat het vrij te kiezen is als het om de garantie gaat
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

30 januari 2014

Ja maar wettelijk in Belgie is dat 1 jaar garantie op 2dehandse producten, en niet 2 jaar.
Maar denk eerder dat wanneer er in de overeenkomst overeen gekomen is uitdrukkelijk met de koper dat ik 3 maanden garantie geef bijvoorbeeld en hij daarmee akkoord is gegaan dat het dan die garantie tijd geldt.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

30 januari 2014

Ik denk niet dat het vrij te kiezen is als het om de garantie gaat
Ik heb het nog steeds over gebruikte producten he?

De vraag is of je het moet willen trouwens. Garantie verkoopt nou eenmaal. Als ik ergens geen garantie krijg zoek ik wel verder. Biedt de ene leverancier 5 jaar garantie en de andere 3, voor hetzelfde product, dan weet ik het wel, zelfs als het een paar euro duurder is.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

30 januari 2014

Ja maar wettelijk in Belgie is dat 1 jaar garantie op 2dehandse producten, en niet 2 jaar.
Maar denk eerder dat wanneer er in de overeenkomst overeen gekomen is uitdrukkelijk met de koper dat ik 3 maanden garantie geef bijvoorbeeld en hij daarmee akkoord is gegaan dat het dan die garantie tijd geldt.
Dit is fout.

De garantietermijn in België is altijd 2 jaar indien je levert aan een particulier consument.

Hiervan mag je afwijken indien het gaat om tweedehandsspullen, maar die afwijking MOET schriftelijk zijn vastgelegd en voor akkoord door de klant ondertekend, en in dat geval geldt er toch nog altijd een minimumtermijn van 1 jaar.

Toch heb ik de indruk dat het begrip "garantie" niet duidelijk wordt geinterpreteerd.

Normale slijtage valt immers NOOIT onder garantie.

Indien je een nieuwe auto koopt en je rijdt 80.000 km per jaar, en na 50.000 km moeten twee banden worden vervangen, dan zal je die banden echt wel moeten betalen :) !
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

30 januari 2014

Maar wat valt er precies onder de garantie?
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: webwinkel in tweedehandse computers starten? garantie ge

30 januari 2014

Maar wat valt er precies onder de garantie?
Voor België (en waarschijnlijk ook voor Nederland, want de basisredeneringen zijn identiek, afgezien van de termijnen dan) lees je dit misschien best even door :

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... uoJHvumhv8
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht