BTW op transacties vanuit Nederland

1
Hallo

Ik ga een e-commerce site voor modeproducten lanceren vanuit België en verzend ook naar Nederlandse klanten. Om een onderscheid te maken tussen belgische en nederlandse transacties heb ik voor nl klanten enkel ideal als betaalmethode gegeven terwijl belgische klanten met bankkaart/paypal/visa kunnen betalen.

Mijn vraag is: moet ik verschillende btw betalen bij de nl en belgische klanten? Of hoe zit de wetgeving hierrond?

Ik hoor heel graag terug van jullie en ook graag onderbouwde argumenten dus met verwijzing naar wetten.

Groeten
Sara

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

3
@ Varaantje :

mss iets minder fel en snel reageren, beste Varaantje: je verwijst naar de site van de Nederlandse belastingdienst.
Het lijkt me logisch dat een Belgisch bedrijf nu niet onmiddellijk Nederlandse overheidssites gaat opzoeken, om maar te zwijgen over het feit dat de regels en vrijstellingen voor kleine bedrijven niet dezelfde zijn in België en Nederland.

@ Sara :

je hebt blijkbaar nog geen boekhouder gecontacteerd. Dat moet je zeker doen VOORDAT je wat dan ook doet : een inschrijving in het Belgisch Ondernemingsregister zonder voorafgaande toelatingen of verwittigingen van bepaalde overheidsinstellingen heeft onmiddellijke en onomkeerbare gevolgen wat betreft kindergeld, later recht op werkloosheidsvergoedingen en pensioen, enz.

Wat betreft de te volgen btw-voorschriften en tarieven : hier hangt één en ander af of je start als volwaardige onderneming of start onder het statuut van "kleine onderneming".

Laat je dit uitleggen door een praktiserend boekhouder (dus geen allesweter of cafétoogjurist): er hangt teveel van af. Hij zal je ook graag naar de nodige wetteksten verwijzen.

Ter info : waarschijnlijk zal je - gezien het gemak - de raad krijgen te starten als "kleine onderneming". In dat geval zal je steeds de Belgische btw moeten inrekenen in je prijzen, zelfs indien je levert aan Nederlanders "die een aangifte indienen". En opgelet: je zal de btw moeten inrekenen maar je mag hem NIET apart vermelden op je facturen.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

4
wawagee schreef:@ Varaantje :

mss iets minder fel en snel reageren, beste Varaantje: je verwijst naar de site van de Nederlandse belastingdienst.
Het lijkt me logisch dat een Belgisch bedrijf nu niet onmiddellijk Nederlandse overheidssites gaat opzoeken, om maar te zwijgen over het feit dat de regels en vrijstellingen voor kleine bedrijven niet dezelfde zijn in België en Nederland.

@ Sara :

je hebt blijkbaar nog geen boekhouder gecontacteerd. Dat moet je zeker doen VOORDAT je wat dan ook doet : een inschrijving in het Belgisch Ondernemingsregister zonder voorafgaande toelatingen of verwittigingen van bepaalde overheidsinstellingen heeft onmiddellijke en onomkeerbare gevolgen wat betreft kindergeld, later recht op werkloosheidsvergoedingen en pensioen, enz.

Wat betreft de te volgen btw-voorschriften en tarieven : hier hangt één en ander af of je start als volwaardige onderneming of start onder het statuut van "kleine onderneming".

Laat je dit uitleggen door een praktiserend boekhouder (dus geen allesweter of cafétoogjurist): er hangt teveel van af. Hij zal je ook graag naar de nodige wetteksten verwijzen.

Ter info : waarschijnlijk zal je - gezien het gemak - de raad krijgen te starten als "kleine onderneming". In dat geval zal je steeds de Belgische btw moeten inrekenen in je prijzen, zelfs indien je levert aan Nederlanders "die een aangifte indienen". En opgelet: je zal de btw moeten inrekenen maar je mag hem NIET apart vermelden op je facturen.
Tikje overgevoelig? Moet ik overal smilies posten ofzo?

Het is een Nederlands forum. Vragen over de Belgische wetgeving kunnen dan misschien beter gevraagd worden op een Belgisch forum.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

5
Varaantje, dit is een nederlandstalig forum: meer dan de helft van alle onderdanen van Koning Filip is nederlandstalig. Dat in het het taalgebied verschillende wetgevingen zijn is een gegeven, ook op dit forum lijkt mij.

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

9
Sara schreef:Hallo

Ik ga een e-commerce site voor modeproducten lanceren vanuit België en verzend ook naar Nederlandse klanten. Om een onderscheid te maken tussen belgische en nederlandse transacties heb ik voor nl klanten enkel ideal als betaalmethode gegeven terwijl belgische klanten met bankkaart/paypal/visa kunnen betalen.

Mijn vraag is: moet ik verschillende btw betalen bij de nl en belgische klanten? Of hoe zit de wetgeving hierrond?

Ik hoor heel graag terug van jullie en ook graag onderbouwde argumenten dus met verwijzing naar wetten.

Groeten
Sara
Indien het een Nederlandse ondernemer is, met geldig BTW nummer kun je aan 0% btw leveren
Geen btw nummer? Dan moeten ze 21% btw betalen
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

10
Maurice schreef:
Sara schreef:Hallo

Ik ga een e-commerce site voor modeproducten lanceren vanuit België en verzend ook naar Nederlandse klanten. Om een onderscheid te maken tussen belgische en nederlandse transacties heb ik voor nl klanten enkel ideal als betaalmethode gegeven terwijl belgische klanten met bankkaart/paypal/visa kunnen betalen.

Mijn vraag is: moet ik verschillende btw betalen bij de nl en belgische klanten? Of hoe zit de wetgeving hierrond?

Ik hoor heel graag terug van jullie en ook graag onderbouwde argumenten dus met verwijzing naar wetten.

Groeten
Sara
Indien het een Nederlandse ondernemer is, met geldig BTW nummer kun je aan 0% btw leveren
Geen btw nummer? Dan moeten ze 21% btw betalen

Sorry, beste Maurice, maar dit is fout. Dit is Nederlandse btw-wetgeving.

Een Belgisch ondernemer onder het statuut van "kleine onderneming" mag NOOIT leveren zonder aanrekening van Belgische btw.

Het is best mogelijk dat dit uitzonderlijk statuut voor kleine beginnende ondernemingen niet bestaat in Nederland.

Dit bestaat echter alleszins in België, Duitsland en Frankrijk.

Bedrijven onder dit statuut dienen ALLE klanten te behandelen als particulieren en voor de klanten, zelfs de Belgische, is de aangerekende btw zelfs niet aftrekbaar.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

11
Gezien ik ook een BVBA (Belgische BV in dat opzicht) heb, en ons zo opgedragen is om te werken. Handel ik ook zo :) zodoende mijn opmerking. Als een Nederlandse onderneming bij die BVBA besteld met geldig btw nummer krijgt zij tegen 0%. NL kent in dat opzicht niet klein / groot.

Het BTW vrij leveren aan ondernemers is naar mijn mening ook Europees geregeld, en niet lokaal per land.

Op 9 jaar tijd nooit problemen mee gehad.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

12
Maurice schreef:Gezien ik ook een BVBA (Belgische BV in dat opzicht) heb, en ons zo opgedragen is om te werken. Handel ik ook zo :) zodoende mijn opmerking. Als een Nederlandse onderneming bij die BVBA besteld met geldig btw nummer krijgt zij tegen 0%. NL kent in dat opzicht niet klein / groot.

Het BTW vrij leveren aan ondernemers is naar mijn mening ook Europees geregeld, en niet lokaal per land.

Op 9 jaar tijd nooit problemen mee gehad.
IK ken (als Belgisch ex-accountant) onvoldoende van de Nederlandse btw-wetgeving om daarover te oordelen.

Het probleem in België is dat er GEEN apart btw-nr meer bestaat: de Belgische variant van aparte KVK-inschrijving is al sinds 2003 afgeschaft.

Elke "onderneming", zelfs al voert ze geen btw-activiteit, heeft een ondernemingsnummer.

Het is dus niet zo, blijkbaar in tegenstelling met de situatie in Nederland, dat een Belgische onderneming met geldig ondernemingsnummer zomaar kan aankopen in het buitenland met verlegging van de btw naar België.

Een Belgische onderneming moet uitdrukkelijk verklaren te willen en te mogen aankopen met verlegging.

Dit is trouwens een belangrijk hiaat in vele Nederlandse softwareprogramma's : van zogauw een ondernemingsnummer wordt ingevoerd wordt automatisch btw-verlegging toegepast.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

13
Mijn bvba is van 2001,

maar dan nog, dat is dan geen Hiaat in NL software, het is zoals het in NL geregeld moet zijn.

zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen


Als ik dan naar de Belgische variant ga kijken, kom ik nagenoeg zelfde uitleg tegen:

Vrijstellingen

De wet voorziet een aantal vrijstellingen die in de volgende twee groepen kunnen worden verdeeld:

De activiteiten die zijn vrijgesteld van btw, maar die de prestatieverrichter niet toestaan om de btw af te trekken die hem eerder werd gefactureerd. Voorbeeld: uitvoer (buiten EU), intracommunautaire leveringen (bestemd voor een lidstaat van de EU).

Bron: http://www.belgium.be/nl/belastingen/bt ... ngsgebied/ + http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... sregeling/

Hieruit maak ik op, dus dat je als ondernemer in Belgie die levert aan een EU lidstaat maar buiten belgie

Even verder zoekend:

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Dan rooster 86/87

Kan ik niet anders stellen dat het in Belgie naar andere EU lidstaten niet anders werkt dan hier in Nederland.

Of lees ik nu zo krom?


aanvullend

Bron:
http://www.zelfstandigen.be/kleine-onderneming/
Niet iedereen betaalt belastingen. Zelfstandigen die als kleine onderneming beschouwd worden, kunnen genieten van een vrijstelling. Btw vrijstelling wel te verstaan.

U kunt van de btw vrijstelling genieten op voorwaarde dat u een bepaald zakencijfer (omzet) niet overschrijdt. Dat bedrag mag niet meer dan 15 000 euro op jaarbasis bedragen - vrijstellingsregeling btw van 1 april 2014.

Is dat het geval? Dan hoeft u uw klanten geen btw aan te rekenen. U hoeft ook geen btw-aangiftes indienen. Een maatregel die vooral populair is bij mensen met een zelfstandig bijberoep.

Let wel: als u uw klanten geen btw aanrekent, mag u ook geen btw aftrekken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als u van plan bent om te investeren, houdt u hier wel best rekening mee. Zeker als de btw-administratie u ingeval van lage activiteit een brief stuurt met de mededeling dat u automatisch onderworpen wordt aan de vrijstellingsregeling.
En als kers op de taart om het nog ingewikkelder te maken, omdat ik meer dan 35000 euro per jaar vanuit NL in Be omzet, moet ik zelfs mijn belasting IN Belgie afdragen. Andersom is die lat 100.000 euro (dus bvba naar nl toe maar die haal ik niet)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: BTW op transacties vanuit Nederland

14
Mijn boekhouder heeft mij nooit voorgesteld om te werken onder het stelsel zonder aftrekbare BTW.

Het vrijstellingsbedrag is namelijk bijzonder klein: 5.580 euro

Pas vanaf 1 april 2014 wordt dit bedrag aangepast naar 15.000 euro

Je zal daar zelfs als bijberoep toch wel snel aan zitten aan die omzet als je werkt met in en verkoop van goederen. Als je diensten verkoopt (webdesign in vrije tijd etc) is dit misschien nog wel een acceptabel bedrag.

Je moet Belgische BTW aanrekenen op verkopen naar Nederlandse particulieren tot een bepaald drempelbedrag van omzet op jaarbasis bereikt is, dan ben je verplicht om een BTW nummer in Nederland aan te laten maken en de aangifte in Nederland te doen voor die bestellingen.

Het drempelbedrag voor Nederland is 100.000 euro (voor België is dit trouwens 35.000 euro).