Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Lynn
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 februari 2014

Overzicht kosten opstart webshop

21 februari 2014

Dag allemaal

Al een hele tijd aan het twijfelen over het al dan niet opstarten van een webshop. Wat me tegenhoudt is het weinige aanbod van 'reële' informatie over de opstart ervan. Ik heb online wel wat webshop kosten gevonden, maar daar komt geen concreet getal uit. Zelfs bezoeken aan verschillende boekhouders leverden heel verschillende resultaten op, met verschillen van soms enkele duizenden euro's. Vandaar wil ik mijn vragen even op het forum gooien. Welke kosten gaan dus gepaard bij het opstarten van een webshop in België, exclusief marketingactiviteiten en stockaanleg?
- kosten zelfstandig statuut (zelfstandige in bijberoep): aanvragen ondernemingsnummer, BTW-nummer, openen rekening, kosten boekhouder, verzekeringen, sociale bijdrages, ...
- boekhoudkundige kosten: kosten boekhouder per kwartaal, zelf enkelvoudige boekhouding bijhouden (is dit realistisch?), kosten BTW, ...
- kosten webhosting, kosten verzendingsservice, ...
- nog andere kosten waar ik even niet aan denk (exclusief materiaal zoals computer, printer, ...)

Alvast bedankt!

Groetjes
Lynn
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Overzicht kosten opstart webshop

21 februari 2014

Kosten van betalingen, de website zelf.
 
Gebruikersavatar
easywebshop
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2013

Re: Overzicht kosten opstart webshop

21 februari 2014

Dag Lynn

Een interessante vraag, maar heel moeilijk om concreet te antwoorden. Alles hangt af van je wensen.
- kosten zelfstandig statuut (zelfstandige in bijberoep): aanvragen ondernemingsnummer, BTW-nummer, openen rekening, kosten boekhouder, verzekeringen, sociale bijdrages, ...
Een ondernemingsnummer / BTW nummer zijn enkele honderden euro's. Bij kleine Belgische banken zoals Argenta zijn een bankrekening en kredietkaart gratis.

Sociale bijdragen... dit kan erg hoog oplopen in België. Ga ook na of een vennootschapsvorm (BVBA, EBVBA, CVBA, VOF, ...) geen betere optie is.
- boekhoudkundige kosten: kosten boekhouder per kwartaal, zelf enkelvoudige boekhouding bijhouden (is dit realistisch?), kosten BTW, ..
Ik zou het afraden om dit zelf te doen. Een boekhouder werkt op basis van het aantal facturen en kan sterk verschillen. Contacteer meerdere boekhouders, een eerste gesprek is altijd gratis.

BTW is altijd 21%, tenzij je producten met een ander BTW tarief verkoopt. Trek daarvan de BTW op je aankopen vanaf en je weet wat het per kwartaal kost.
- kosten webhosting, kosten verzendingsservice, ...
Ook dit kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Vergelijk goed de leveranciers waar je je webshop wil starten, achteraf veranderen is niet eenvoudig!

Bekijk referenties en vergelijk mogelijkheden van de webshop met de prijzen. Let op voor bijkomende kosten voor bijvoorbeeld een extra module, extra producten of een extra taal.

Voor verzending in België kan je best contact opnemen met bpost.

Om betalingen te accepteren heb je ook een betaalprovider of PSP nodig. Deze kan maandelijkse kosten en/of transactiekosten aanrekenen. Een overzicht van betaalmethoden en betaalproviders kan je hier vinden:
Overzicht betaalmethoden en betaalproviders
- nog andere kosten waar ik even niet aan denk (exclusief materiaal zoals computer, printer, ...)
- Retouren van bestellingen
- Gemeentebelasting, sociale bijdragen van een vennootschap
- Telefoonkosten
- Extra domeinnamen
- Eventueel beantwoording van telefonische vragen door een callcenter
- Eventueel vertalers voor het vertalen van teksten en productbeschrijvingen
 
Kmowebdiensten
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 oktober 2013
Locatie: België
Contacteer:

Re: Overzicht kosten opstart webshop

22 februari 2014

Heb je een business plan?
Ga eens na of je 15000€ omzet zal halen in het eerste jaar?

Als je daaronder blijft kan je een eenmanszaak starten met vrijstelling van BTW. Je hoeft dan geen btw te rekenen aan klanten, maar je kan ook geen BTW aftrekken.

Voordeel is dat je geen 3 maandelijkse BTW aangiftes moet doen, maar jaarlijks. En zo blijft de boekhoud kost ook beperkt.

Payment provider, er zijn er die een gratis abonnement hebben waarmee je al een goed aanbod van betaaldiensten hebt.

Al bij al blijven de kosten wel beperkt. Het meeste van je budget zal naar marketing en voorraad gaan.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Overzicht kosten opstart webshop

22 februari 2014

Wat is je huidige statuut (werknemer, student, werkloos ...)?

O.A. sociale bijdragen hangen af van je statuut, of bepaalde zaken nog gedekt blijven door een reeds bestaand statuut en zo.

Heb je een attest van bedrijfsbeheer ? De vragen die je stelt doen me vermoeden van niet.

Aanvraag ondernemingsnr (=btw-nr) = wettelijk tarief 82,50 eur, vrijgesteld van btw.

Kostprijs boekhouding : die van bol.com kost iets meer dan de mijne. Mijn boekhouding is dan weer wat duurder dan die van de buurvrouw die een webshop heeft als bijverdienste... :D .
 
Lynn
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 februari 2014

Re: Overzicht kosten opstart webshop

22 februari 2014

Bedankt voor de antwoorden!
Ik ben vastbenoemd ik het hoger onderwijs en beschik over een attest bedrijfsbeheer.
Echter staat op het internet te weinig en te uiteenlopende informatie over webshops opstarten, dat ik deze vraag hier stelde. Ik wil ook geen webshop à la bol.com nastreven. Wel wil ik ook proberen wat geld bij te verdienen door een hobby.
 
lame
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 december 2013

Re: Overzicht kosten opstart webshop

24 februari 2014

Als het voor een hobby is, zou ik hosten bij een aanbieder die in een kant en klare omgeving voorziet. Sommigen zijn zelfs gratis, met uiteraard minder mogelijkheden. Maar loopt het lekker dan kun je altijd betaald gaan.
Je hebt daarnaast nodig een domeinnaam of dat is in elk geval handig.
SSL als jouw aanbieder dat niet levert.
KVK inschrijving gratis.
Zakelijke bankrekening.
Spullen om te verkopen.
Ik schat dat je toch minimaal op EUR200/EUR300 moet rekenen om te starten en daar komt je voorraad nog bij.
 
rocketchef
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 januari 2014

Re: Overzicht kosten opstart webshop

24 februari 2014

Ik las hier een goed artikel over domeinnamen bedenken http://blog.datact.nl/een-sterke-domeinnaam-bedenken/
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Overzicht kosten opstart webshop

25 februari 2014

Als het voor een hobby is, zou ik hosten bij een aanbieder die in een kant en klare omgeving voorziet. Sommigen zijn zelfs gratis, met uiteraard minder mogelijkheden. Maar loopt het lekker dan kun je altijd betaald gaan.
Je hebt daarnaast nodig een domeinnaam of dat is in elk geval handig.
SSL als jouw aanbieder dat niet levert.
KVK inschrijving gratis.
Zakelijke bankrekening.
Spullen om te verkopen.
Ik schat dat je toch minimaal op EUR200/EUR300 moet rekenen om te starten en daar komt je voorraad nog bij.
Dat is NL, red je het niet mee in Belgie
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Kmowebdiensten
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 oktober 2013
Locatie: België
Contacteer:

Re: Overzicht kosten opstart webshop

25 februari 2014

Inschrijving zelfstandige in België:

Tarieven inschrijving, wijziging of schrapping van de KBO gegevens:
De registratierechten voor een inschrijving, wijziging of schrapping in de KBO worden voortaan vastgesteld op € 82,50 per vestigingseenheid.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Overzicht kosten opstart webshop

25 april 2014

Ik heb weinig kennis over België qua bedrijven, maar denk niet te makkelijk over het starten van een webwinkel. Wil je het goed aanpakken, reserveer dan wel circa 5.000 voor de bouw van de webwinkel en ook een zelfde bedrag voor de eerste marketing. Veel mensen zullen zeggen dat het met minder kan, maar de concurrentie wordt steeds groter, dan wil je wel goed starten en is een beetje volume ook noodzakelijk om concurrent te kunnen blijven inkopen. Echter blijft het ook geheel afhankelijk van je ambitie. Wil je er van kunnen leven of heb je genoeg aan extra vakantiegeld?
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Overzicht kosten opstart webshop

25 april 2014

Libertes, het valt me op dat jij heel vaak op "oude" topics (1 tot 2 maanden oud) reageert. Ik ben wel benieuwd waarom? Het is niet zo dat je hier nooit komt :wink:
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht