Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
loekdebruijn
Berichten: 81
Lid geworden op: 26 juli 2011
Contacteer:

Boekhouding zelf doen of laten doen?

11 maart 2014

beste collega,

Ik ben bezig met de opstart van mijn webwinkel, en twijfel erg over het volgende
zal ik de boekhouding zelf gaan doen, of zal ik deze laten doen door een boekhouder.

Wat zijn jullie ervaringen, en misschien kunnen jullie mijn een idee geven van de
kosten van een boekhouder voor een kleine onderneming in bij bijberoep.

Vanaf 1 april gaat het bedrag voor vrijstelling op de btw administartie omhoog naar 15000 euro omzet per jaar. dus voor het begin wil ik hier gebruik van maken, dit scheelt alweer in de boekhouding.

even voor de duidelijkheid het gaat over een Belgische onderneming, maar ik hoor natuurlijk ook graag de mening, ervaring en prijzen van de Nederlandse collega .

Alvast bedankt
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Boekhouding zelf doen of laten doen?

11 maart 2014

Zolang je het zelf kan en tijd over hebt hebt, zelf doen. Gaat het doen van de boekhouding ten koste van je bedrijf of heb je er geen verstand van, laten doen. Belastingaangifte kun je het beste door een expert laten doen. Dat levert meestal meer op dan het kost.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Boekhouding zelf doen of laten doen?

11 maart 2014

beste collega,
Wat zijn jullie ervaringen, en misschien kunnen jullie mijn een idee geven van de
kosten van een boekhouder voor een kleine onderneming in bij bijberoep.
Daar kan onmogelijk op geantwoord worden zonder te weten waartoe je zelf in staat bent of kent ...

Wat weet je af van
a) boekhoudtechniek
b) fiscale en sociale vooorschriften
c) btw-systeem, wetgeving, aangiftes ... (je krijgt als klein bedrijf niet van alle btw-verplichtingen vrijstelling!)
d) gevolgen van opstarten van handelszaak op fiscaal / sociaal gebied

Heb je alles VOORAF doorgepraat met een "echte" boekhouder, dus niet met een welwillende collega-zelfstandige, maar wel degelijk met iemand die niet enkel denkt op de hoogte te zijn maar effectief op de hoogte is ?
 
Kmowebdiensten
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 oktober 2013
Locatie: België
Contacteer:

Re: Boekhouding zelf doen of laten doen?

13 maart 2014

Reken op zo een 400eur excl btw per jaar voor een boekhouder, als je een eenmanszaak hebt onder de vrijstellingsregel van BTW.

Zoals hierboven al vermeld, als je niets van boekhouding kent, laten doen. Het bespaart je een pak tijd en kopzorgen.

Succes met de zaken !
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.