Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

31 maart 2014

Kan je een eenmanszaak huren waar mensen goederen kunnen komen bekijken, en eventueel ook meteen kopen, of moet je ook echt een winkelpand huren?
En als je een ondernemingsnummer/btw nummer vraagt welke adres moet je dan opgeven? Want ik denk dat die magazijn geen domicilie heeft, vormt dit een probleem?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

:shock: check je tekst eens.... :shock:
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Je kan probleemloos eender welk pand als "actieve vestigingseenheid" opgeven bij aanvragen van je ondernemingsnummer.

Indien dat verschillend is van je officiële woonplaats dan wordt trouwens je eigen privé-adres onzichtbaar voor diegenen die de Kruispuntbank der ondernemingen raadplegen wegens "bescherming van de persoonlijke levenssfeer".

Wat je WEL eerst moet checken is of noch de centrale, noch de lokale overheid, noch de eigenaar bezwaar maakt tegen je activiteit.

Voorbeelden :
- de centrale overheid bepaalt dat je geen kleinhandel mag beginnen in landbouwgebied, tenzij die rechtstreeks gerelateerd is aan een landbouwactiviteit.
- de lokale overheid kan bepalen dat bepaalde wijken strikt worden voorbehouden als woongebied.
- een eigenaar kan in de huurovereenkomst activiteitsbeperkingen opleggen.
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Je kan probleemloos eender welk pand als "actieve vestigingseenheid" opgeven bij aanvragen van je ondernemingsnummer.

Indien dat verschillend is van je officiële woonplaats dan wordt trouwens je eigen privé-adres onzichtbaar voor diegenen die de Kruispuntbank der ondernemingen raadplegen wegens "bescherming van de persoonlijke levenssfeer".

Wat je WEL eerst moet checken is of noch de centrale, noch de lokale overheid, noch de eigenaar bezwaar maakt tegen je activiteit.

Voorbeelden :
- de centrale overheid bepaalt dat je geen kleinhandel mag beginnen in landbouwgebied, tenzij die rechtstreeks gerelateerd is aan een landbouwactiviteit.
- de lokale overheid kan bepalen dat bepaalde wijken strikt worden voorbehouden als woongebied.
- een eigenaar kan in de huurovereenkomst activiteitsbeperkingen opleggen.

Oke bedankt voor de informatie. Het is meer een opslagruimte maar als ik me daar kan vestigen om mijn producten daar neer te zetten en de kopers daar kunnen komen om het product te bekijken dan begrijpen dat dit geen probleem moet zijn?

Nog een vraag:
Wij weten nu niet of we in Belgie een ondernemingsnummer gaat aanvragen of beter in Nederland een KVK nummer, aangezien we ook Nederlandse klanten zullen hebben en we dichtbij aan de grens wonen bij Turnhout.
Maar belgen zullen ook onze klanten zijn, weet nu niet precies wat ik het beste kan doen en waar dan de belastingen betaald moeten worden, ik heb even research gedaan en heb begrepen een zelfstandige in hoofdberoep betaald 650 euro per 3 maanden? is dat niet wat veel, want stel ik heb maar weinig omzet en winst moet men dan als nog per kwartaal dat betalen?
aan de hand waarvan berekenen ze dat eigenlijk
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

is het in belgie 650 euro per 3 maanden??

Dan kun je beter in NL beginnen; eenmalig 50 euro. Maar weet niet of dat zomaar mag als je in Belgie woont.

Bij grote hoeveelheden (ik geloof rond de 20.000 euro) export naar een ander land moet je speciale regelingen treffen, zoals andere BTW-tarieven.

Bijvoorbeeld:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eu_landen/
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

is het in belgie 650 euro per 3 maanden??

Dan kun je beter in NL beginnen; eenmalig 50 euro. Maar weet niet of dat zomaar mag als je in Belgie woont.

Bij grote hoeveelheden (ik geloof rond de 20.000 euro) export naar een ander land moet je speciale regelingen treffen, zoals andere BTW-tarieven.

Bijvoorbeeld:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eu_landen/
Ja ongelofelijk veel, en waarvoor is die 50 euro bedoeld?
Nee heb zelf een Nederlandse paspoort dus dat is geen probleem vermoed ik.
En een vestiging adres word gewoon gehuurd, om daar mijn domicilie op te krijgen
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

de KvK (kamer van koophandel) vraagt eenmalig 50 euro voor inschrijving van eenmanszaak (Dat is wat je wilt als ik het goed begrijp).
Maar googlen kan je al deze antwoorden ook snel en uitgebreid geven:)
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Die €50,- is inschrijving KvK. Maar wat ik alleen niet begrijp is dat je hier nu pas mee komt, terwijl je al Tweedehands computers wilde verkopen en vroeg over garantie.
Wie op zoek is naar een goede betrouwbare leverancier in China zoals tablets, hoesjes, mp3, mini laptops, batterijen, etc die kan ik op weg helpen.
Je kan meteen starten met inkopen en verkopen in je webshop en de prijzen zijn aantrekkelijk laag.
Stuur maar een PB
Dan verwacht je dat het via jou zou gaan, maar nee je bent niet professioneel bezig.
Ik verkoop onze webwinkel in smartphones verkopen voornamelijk populaire telefoons tegen goede prijzen winst per maand = 1100 netto omzet 11.688 euro shop bestaat sinds 7 maanden webshop is gemakkelijk in gebruik mocht er interesse zijn graag een bericht prive overname prijs inclusief leverancier = ...
Blijkbaar kan alles in België.

I rest my case!
 
verkoop
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 december 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Die €50,- is inschrijving KvK. Maar wat ik alleen niet begrijp is dat je hier nu pas mee komt, terwijl je al Tweedehands computers wilde verkopen en vroeg over garantie.
Wie op zoek is naar een goede betrouwbare leverancier in China zoals tablets, hoesjes, mp3, mini laptops, batterijen, etc die kan ik op weg helpen.
Je kan meteen starten met inkopen en verkopen in je webshop en de prijzen zijn aantrekkelijk laag.
Stuur maar een PB
Dan verwacht je dat het via jou zou gaan, maar nee je bent niet professioneel bezig.
Ik verkoop onze webwinkel in smartphones verkopen voornamelijk populaire telefoons tegen goede prijzen winst per maand = 1100 netto omzet 11.688 euro shop bestaat sinds 7 maanden webshop is gemakkelijk in gebruik mocht er interesse zijn graag een bericht prive overname prijs inclusief leverancier = ...
Blijkbaar kan alles in België.

I rest my case!
Hou je snater als je niet van belgie bent :lol:
 
lame
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 december 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Kan je een eenmanszaak huren waar mensen goederen kunnen komen bekijken, en eventueel ook meteen kopen, of moet je ook echt een winkelpand huren?
En als je een ondernemingsnummer/btw nummer vraagt welke adres moet je dan opgeven? Want ik denk dat die magazijn geen domicilie heeft, vormt dit een probleem?

Dat hangt er vanaf. Op industrieterreinen mag je doorgaans geen detailhandel bedrijven, uitgezonderd de ABC-handel. Je zult dus moeten kijken in hoeverre je in het grijze gebied terecht komt. Als jij in een magazijn een winkel opent, waar particulieren net als in de detailhandel spullen kunnen bekijken en aanschaffen loop je een kans dat je problemen krijgt. Dat moet je dus even nagaan.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Er wordt hier weer vanalles door mekaar gehaald.

Indien je een vestiging van een éénmanszaak opent in NL dien je je te schikken naar Nederlandse voorschriften en in BE naar Belgische voorschriften. Waar je klanten zitten doet niet terzake.

De Nederlandse voorschriften ken ik onvoldoende om je correct te informeren, maar dit zijn de Belgische :

- je moet de vestiging opgeven aan de Kruispuntbank der Ondernemingen. Indien dit je eerste inschrijving is in België dan ontvang je een ondernemingsnummer, dat ook geldt als btw-nummer (in België is er al 10 jaar geen apart kvk-nummer meer). Dit kost éénmalig 82,50 eur.

- Als zelfstandig ondernemer moet je je aansluiten bij een sociale kas voor zelfstandigen. Die regelen ziekenkas, pensioenvorming, enz ....

Indien je al voor deze zaken gedekt wordt door een ander sociaal stelsel (je werkt bv in dienstverband) dan kan je deze aansluiting doen in bijberoep, en betaal je enkel een % op je netto-inkomen. Voorlopig wordt een laag forfaitair voorschot gevraagd van +- 75 eur per trimester. Dit is een VOORSCHOT: wanneer later je reële inkomen gekend is wordt het verschuldigd bedrag verrekend met je voorschotten en betaal je bij of trek je terug.

Word je niet gedekt door een ander stelsel omdat je hoofdzakelijk zelfstandig ondernemer bent dan is het systeem vergelijkbaar, maar betaal je forfaitair eerst een te verrekenen voorschot van +- 675 eur per trimester. Hier is wel een klein onderscheid : een deel van die 675 eur kan nooit worden terugbetaald omdat er steeds voor een dekking tegen ziektekosten en dergelijke moet worden gezorgd, zelfs al verdien je niets.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014

Wil de topicstarter het nu weten voor Nederland of voor België?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Magazijn huren en dan eenmanszaak starten?

01 april 2014


Hou je snater als je niet van belgie bent :lol:
Dat bepaal ik zelf wel.

Verder nogmaals: I rest my case!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht