Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

Dag Mensen,

Ik heb iedere maand verschillende klanten uit Belgie. Hier zit soms een bedrijf tussen. Nu weet ik dat bedrijven vanuit Belgie geen btw hoeven te betalen als ze iets via een webshop in NL kopen. Op het moment dat ze tijdens het aanmelden aangeven dat ze een zakelijke klant zijn en een btw nummer opgeven wordt de btw automatisch verlegd in de factuur.

Nu zit ik met de volgende vragen: stel ik heb met een Belgisch bedrijf afgesproken dat ze 15% korting ontvangen op de bestelling, hoe kan ik deze 15% dan het beste berekenen?? Nadat de btw verlegd is of daarvoor?

En er klopte een VZW uit belgie aan, blijkt een vereniging zonder winstgevend doel te zijn. Dient de btw voor hen ook verlegd te worden? (ze wisten het zelf niet hoe het zat) Stel dat ze zich gewoon als zakelijke klant aanmelden (de btw wordt dan automatisch in het systeem verlegd) terwijl ze daar wellicht geen aanspraak op mogen maken, hoe kan je dit dan het beste tackelen?

Gr,
Michel
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

Nu zit ik met de volgende vragen: stel ik heb met een Belgisch bedrijf afgesproken dat ze 15% korting ontvangen op de bestelling, hoe kan ik deze 15% dan het beste berekenen?? Nadat de btw verlegd is of daarvoor?
Dat maakt toch niks uit? Het eindsaldo blijft hetzelfde.
En er klopte een VZW uit belgie aan, blijkt een vereniging zonder winstgevend doel te zijn. Dient de btw voor hen ook verlegd te worden? (ze wisten het zelf niet hoe het zat) Stel dat ze zich gewoon als zakelijke klant aanmelden (de btw wordt dan automatisch in het systeem verlegd) terwijl ze daar wellicht geen aanspraak op mogen maken, hoe kan je dit dan het beste tackelen?
Als ze een BTW nummer hebben kunnen ze de BTW laten verleggen, anders niet.
 
Kmowebdiensten
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 oktober 2013
Locatie: België
Contacteer:

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

Je bedoeld of je de korting berekent over de prijs incl. btw waarna je daarna 15% korting geeft of over de prijs excl btw?

Je wilt de korting berekenen over 100% van de prijs, niet over 121% (100+ 21btw).
Dus als je prijs €12,1 incl. btw is, is je prijs excl btw €10,- en je korting €1,50.
Je korting is dus niet 15% van €12,1 = €2,215

Je factureert je klant dus voor €8,50, waarbij de btw van €1,785 verlegd wordt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

In België heeft iedere onderneming, onder welke vorm dan ook, een ondernemingsnummer.

Datzelfde nummer wordt gebruikt voor btw-doeleinden: het aparte KvK en btw-nummer zoals in NL werd al 10 jaar geleden afgeschaft.

Dus het hebben van ondernemingsnummer heeft niets te maken met het feit al dan niet btw-plichtig te zijn.

En om het nog wat ingewikkelder te maken: niet iedere btw-plichtige mag zondermeer gebruik maken van verlegging van de btw.

Het eenvoudigste is te vragen of ze maandelijks of driemaandelijks een btw-aangifte moeten indienen.

Zoja = verlegging toepassen, anders niet.
 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

13 mei 2014

Je bedoeld of je de korting berekent over de prijs incl. btw waarna je daarna 15% korting geeft of over de prijs excl btw?

Je wilt de korting berekenen over 100% van de prijs, niet over 121% (100+ 21btw).
Dus als je prijs €12,1 incl. btw is, is je prijs excl btw €10,- en je korting €1,50.
Je korting is dus niet 15% van €12,1 = €2,215

Je factureert je klant dus voor €8,50, waarbij de btw van €1,785 verlegd wordt.
Dank voor de toelichting, zo bekeek ik het niet direct. Zal deze berekening toepassen! Maar aan Nederlandse klanten geven we toch wél korting over 121%?
Merci!
In België heeft iedere onderneming, onder welke vorm dan ook, een ondernemingsnummer.

Datzelfde nummer wordt gebruikt voor btw-doeleinden: het aparte KvK en btw-nummer zoals in NL werd al 10 jaar geleden afgeschaft.

Dus het hebben van ondernemingsnummer heeft niets te maken met het feit al dan niet btw-plichtig te zijn.

En om het nog wat ingewikkelder te maken: niet iedere btw-plichtige mag zondermeer gebruik maken van verlegging van de btw.

Het eenvoudigste is te vragen of ze maandelijks of driemaandelijks een btw-aangifte moeten indienen.

Zoja = verlegging toepassen, anders niet.
Maar iemand uit Belgie kan dan dus gewoon aangeven dat de btw verlegd dient te worden, terwijl ze er misschien helemaal geen gebruik van mogen maken? Heeft dit nog invloed op mijn eigen aangifte? Ik ontvang van diegene dan natuurlijk slechts het bedrag zonder de btw, terwijl ik dit dan dus vervolgens niet terug kan vorderen? Of zie ik het verkeerd :roll:
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

14 mei 2014

Maar iemand uit Belgie kan dan dus gewoon aangeven dat de btw verlegd dient te worden, terwijl ze er misschien helemaal geen gebruik van mogen maken?
Dat kan iedereen uit elk land ... gewoon een bestaand btw-nr opgeven van de gebuur ...

Die verkoop vermeld je echter op je intracommunautaire aangifte (sorry, ken de juiste benaming in NL niet) en de Nederlandse fiscus geeft die data door aan de Belgische, waar automatisch een vermelding van in het Belgisch btw-dossier van jouw klant komt.

Indien jouw klant geen btw-plichtige blijkt te zijn en toch met verlegging van btw heeft aangekocht dan krijgt hij gegarandeerd bezoek van de Belgische fiscus.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

28 mei 2014

Indien jouw klant geen btw-plichtige blijkt te zijn en toch met verlegging van btw heeft aangekocht dan krijgt hij gegarandeerd bezoek van de Belgische fiscus.
Het zit helaas toch iets anders.

Je moet het btw nummer controleren. dit kan in de EU database.
voor België krijg je bij het opgegeven btw nummer ook te zien op wiens naam het staat.
Is de naam anders dan wat de klant heeft opgegeven mag je dat nummer niet gebruiken en pleegt jou klant fraude.

Lever je toch dan geef jij eens per maand of 3 maanden via de ict aangifte op aan welke bedrijven jij voor welk bedrag geleverd hebt.
die bedrijven geven in hun land iedere maand een totaalbedrag op van de ict aankopen bij eu bedrijven.
Na x maanden ziet de belastingdienst dan of er verschillen in dat bedrag zitten.

Het kan zijn dat bij een controle naar voren komt dat jij dan geleverd hebt maar het btw nummer niet klopt. In dat geval krijg je in Nederland een naheffing btw en zul je alsnog 21% btw moeten afdragen.

Jou kllant krijgt echter geen bezoek, d.w.z de Nederlandse fiscus wil btw zien van jou en die moet jij maar zien te krijgen van je Belgische klant. De klant zelf zal geen bezoek van de fiscus krijgen.
 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

29 mei 2014

Het zit helaas toch iets anders.

Je moet het btw nummer controleren. dit kan in de EU database.
voor België krijg je bij het opgegeven btw nummer ook te zien op wiens naam het staat.
Is de naam anders dan wat de klant heeft opgegeven mag je dat nummer niet gebruiken en pleegt jou klant fraude.

Lever je toch dan geef jij eens per maand of 3 maanden via de ict aangifte op aan welke bedrijven jij voor welk bedrag geleverd hebt.
die bedrijven geven in hun land iedere maand een totaalbedrag op van de ict aankopen bij eu bedrijven.
Na x maanden ziet de belastingdienst dan of er verschillen in dat bedrag zitten.

Het kan zijn dat bij een controle naar voren komt dat jij dan geleverd hebt maar het btw nummer niet klopt. In dat geval krijg je in Nederland een naheffing btw en zul je alsnog 21% btw moeten afdragen.

Jou kllant krijgt echter geen bezoek, d.w.z de Nederlandse fiscus wil btw zien van jou en die moet jij maar zien te krijgen van je Belgische klant. De klant zelf zal geen bezoek van de fiscus krijgen.
Dank voor de toelichting! Maar dat is vreemd, het kan dus in de praktijk voorkomen dat ik aan een Belgisch klant lever die (bewust) een onjuist btw nummer heeft opgegeven, waarbij dus 21% van in het bedrag in mindering is gebracht. En waarbij ik vervolgens ook nog eens 21% btw dien af te dragen aan de Nederlandse fiscus?? (indien blijkt dat het daadwerkelijk een fout btw nummer is)

Dan is het dus ten zeerste aan te raden om altijd het btw nummer van de Belgische klant te controleren? :? Is er een link waarin de EU database te vinden is?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

29 mei 2014

Inderdaad altijd het BTW nummer controleren:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Ik had last een klant die ook een BTW nummer opgaf. Het nummer klopte wel maar kwam totaal niet overeen met de opgegeven bedrijfsnaam, adres en gebruikte ook een Gmail adres.

Er was al vooruit betaald via PayPal en ik heb het bedrag terug gestort en vermeld dat de bestelling opnieuw geplaatst dient te worden zonder het gebruik van een BTW nummer. Had het niet verwacht maar de klant heeft opnieuw besteld en 21% BTW betaald.
 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Re: BTW verleggen, wel of geen BTW in factuur

17 juni 2014

Inderdaad altijd het BTW nummer controleren:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Ik had last een klant die ook een BTW nummer opgaf. Het nummer klopte wel maar kwam totaal niet overeen met de opgegeven bedrijfsnaam, adres en gebruikte ook een Gmail adres.

Er was al vooruit betaald via PayPal en ik heb het bedrag terug gestort en vermeld dat de bestelling opnieuw geplaatst dient te worden zonder het gebruik van een BTW nummer. Had het niet verwacht maar de klant heeft opnieuw besteld en 21% BTW betaald.
Top dank voor het bericht! Omdat we steeds vaker orders vanuit Belgie ontvangen (ook bedrijven) zal ik deze eerst maar eens goed controleren op btw nummer!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht