Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de .NL

11 augustus 2014

Hoi,

door middel van een Magento multistore willen we graag een nieuwe webshop voor de Belgische markt lanceren op een .be domein. Deze site zal bijna een kopie van onze .nl site zijn. We beschouwen deze nieuwe storeview wel als een compleet andere website en proberen zo veel mogelijk op de specifiek Belgische details te letten. Daarover dan ook deze vraag.

Ter info, dit is ons stappenplan:
1 - Kopie maken van de Nederlandse storeview voor de Belgische website (Magento)
2 - Belgisch domein laten werken met / pointen naar, deze nieuwe storeview
3 - Belgische website localiseren met voor België relevante content
4 - hreflang="nl-BE" rel="alternate" zaken doorvoeren tbv SEO

Punt 1 en 2 waren gemakkelijk om uit te voeren en zijn gereed. Stap 4 lijkt op voorhand ook prima te doen. Het lukt me echter niet zo gemakkelijk om uit te vinden waar een Belgische webshop in detail nou verschilt van een Nederlandse.

Een paar zaken lagen voor de hand en zijn al wel doorgevoerd, zoals;
- Informatie over de verzendwijze en -kosten naar België
- Aangepaste 'Over ons pagina' waaruit blijkt dat we een Nederlandse shop zijn
- Bancontact Mr. Cash en Sofort als betaalwijzen toegevoegd
- Belgisch telefoonnummer voor klantenservice aangesloten en getoond
- 'Nederland' toegevoegd aan de adres regel van ons fysieke adres
- Nieuw keurmerk account voor de nieuwe winkel (komt bij live-gang)

Nu heb ik het idee dat ik een paar zaken over het hoofd zie. Als iemand iets te binnen schiet verneem ik dat ontzettend graag. Na een paar avonden Belgische ecommerce sites afgelopen te zijn is het me niet gelukt om voor mijn gevoel alle details te vinden.

Tot slot; ik zag dat het woord 'solden' vaak in een aanbieding-context gebruikt wordt. Na er op ge-googled te hebben kreeg ik echter de indruk dat 'solden' eerder een jaarlijks en landelijk uitverkoop evenement is. Zoiets als black-friday in de US. Als we 'solden' gebruiken ipv 'sale!', wat we voor de Nederlandse winkel gebruiken, doen we daar dan goed aan?

Vast bedankt!
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

11 augustus 2014

weet iemand toevallig hoe je hreflang=" bij biedmeer winkels kunt instellen/wijzigen (wij hebben ook een .nl en .be domein/winkel)?
Ik heb de vraag ook aan support gesteld, maar misschien heeft een mede forumgebruiker hier ervaring mee.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

11 augustus 2014

Woon zelf in België, solden zijn uitverkoop weken, bijv voor wintercollectie, zomer.

Even snel op google gekeken, winkelier mag 2 keer per jaar solden houden (wettelijke regels) je moet dus even checken of dat voor webwinkels ook zo is.

Je kan natuurlijk ook woorden als actie gebruiken of speciale aanbieding.
In duitsland heb je bijv rabatt als korting er daar is zelfs een rabattwet over. Vaak zie je dan termen als huisprijs.
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Even snel op google gekeken, winkelier mag 2 keer per jaar solden houden (wettelijke regels) je moet dus even checken of dat voor webwinkels ook zo is.
Het gaat in mijn geval om de 'sticker' op de producten die in de aanbieding zijn. Dit is er meestal maar een tegelijk. Dan dus geen solden gebruiken begrijp ik.

Bedankt !

Mochten er meer van dit soort speficieke termen / woorden zijn hoor ik het graag natuurlijk.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Je gebruikt best het woord "sale" of iets degelijks.

"Solden" is strikt gereglementeerd, met als voornaamste kenmerken :

1) verkoop met verlies is toegelaten
2) de soldenperiodes zijn wettelijk bepaald
3) voor deze periodes heb je een sperperiode tijdens dewelke koopjes enkel op beperkte wijze mogen worden aangeboden

Hier beknopt de regeling :

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... -m6rON_sek
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Super, dat is duidelijk. Dan houden we het bij Sale zoals we nu ook voor de .nl doen. Weet je nog meer van dit soort voorbeelden toevallig?
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Weet je nog meer van dit soort voorbeelden toevallig?
Sorry, maar wat bedoel je precies ?
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Ik bedoel kleine verschillen in taalgebruik / wijze van communiceren tussen Nederlandse en Belgische webshops . Zoals Solden bijvoorbeeld in Nederland niet bekend is als woord..

Zou natuurlijk mooi zijn als er niet meer verschillen zijn, dan wel teksten om aan te passen ;-)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Er zijn inderdaad subtiele en minder subtiele verschillen. Zo is een schoon kleedje in het Vlaams heel iets anders dan een goed gestofzuigd tapijt. :)

Voor noemenswaardige verschillen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... Vlaanderen
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Dank je Ward!
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Ik bedoel kleine verschillen in taalgebruik / wijze van communiceren tussen Nederlandse en Belgische webshops . Zoals Solden bijvoorbeeld in Nederland niet bekend is als woord..

Zou natuurlijk mooi zijn als er niet meer verschillen zijn, dan wel teksten om aan te passen ;-)
Het beste wat je kan doen is de Belgische site even te laten doorlezen door een Belg.

Sommige zaken komen immers totaal ongewild fout of als "typisch Nederlands" over.
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Het beste wat je kan doen is de Belgische site even te laten doorlezen door een Belg.

Sommige zaken komen immers totaal ongewild fout of als "typisch Nederlands" over.
Precies! Mocht iemand daar zin in hebben... hoor ik het natuurlijk heel graag.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Details waar onze .BE content 'moet' verschillen van de

12 augustus 2014

Wil ik best even doen, hoor.

Stuur me de URL maar door.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht