Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

1
Regelmatig lenen wij producten uit aan studenten die deze willen gebruiken voor een presentatie tijdens hun studie.

Nu hebben we in korte tijd 2 keer de producten niet terug mogen ontvangen.
Na een paar keer mailen bleek ze ziek te zijn geweest, daarna was het weer wat anders en toen kregen we helemaal geen contact meer.

Ik heb uiteindelijk een factuur gestuurd een aangegeven dat als we de producten niet terug ontvangen we er vanuit gaan dat ze deze wil houden en of ze deze dan netjes wil afrekenen.

Hier op is geen response gekomen en krijgen ook geen contact meer.
Kun je dergelijke vordering uit handen geven aan een incasso partij?
Het is uiteindelijk geen bestelling maar als je de producten houd?
Of kun je hiervoor aangifte doen?

Het is toch weer enkele honderden euro's die je kwijt bent en we overwegen om nu studenten maar niet meer te voorzien van producten of deze te laten afrekenen en na terug sturen te crediteren. Maar dit is voor veel studenten ook een behoorlijk bedrag wat ze even moeten voorschieten.

Het gaat me nog eens niet zozeer over het geld maar meer het principe
Hoe zouden jullie het aanpakken?

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

3
Bah, vervelend om te lezen wanneer mooi en goed bedrag wordt misbruikt.

Super dat jij de spullen beschikbaar wilt stellen.
Zou inderdaad direct naar de leidinggevende / schooldirectie gaan, dan komen ze snel met hangende pootjes terug.
----

Heb je overigens IETS hierover op papier, dat kan aantonen dat zij de spullen hebben?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

6
Joriz schreef:Vervelend om te lezen. Is er geen enkele borg gevraagd? Dat zien studenten toch meestal graag weer terug in hun portemonnee. :)
Omdat studenten vaak weinig financiele middelen hebben vroegen we voorheen geen borg. Als we voor 500,- producten opsturen en je wilt 150,- borg hebben is dit voor veel studenten ook een drempel.
Helaas blijkt in goed vertrouwen tegenwoordig niet meer te werken.

Zoals hierboven geschreven zal ik eens kijken of ik mensen van haar opleiding kan bereiken.
De producten zijn wel naar haar prive adres gestuurd, dus moet even checken wat voor gegevens er verder bij ons bekent zijn.

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

7
Er is geen koopovereenkomst geweest. Is er wel duidelijkheid geweest over het lenen en over de termijn, waarin de goederen retour moesten?

Hierin zou ik een een volgende keer wel duidelijk zijn bij het uitlenen en ik zou een borgstelling van de school vragen, waarin de school verklaart verantwoordelijk te zijn voor beschadigingen en het zoekraken of eventueel van de studente.

En nu zou ik in ieder geval contact leggen met de school.....

Studenten kunnen ook werken! Mijn beide zonen studeren ook, maar hebben er allebei een baan naast. Mijn jongste zoon heeft zelfs 3 banen (plus een webwinkel).

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

8
Denk niet dat je een factuur kunt sturen voor de normale verkoopwaarde, wel kun je een factuur sturen voor de schade. Ik zou dus de inkoopprijs van de producten hanteren als schade.

Tevens denk ik dat Ward suggestie heel goed is, spreek de docenten erop aan, die hebben vaak rechtstreeks contact met een student en kunnen hem daarop aanspreken.

Voor de toekomst, laat studenten in ieder geval een contract ondertekend waarin een boete staat bij het niet op tijd retourneren van producten. Zo heb je ook juridisch zekerheid dat je de schade kunt verhalen, of je dan ook je geld krijgt is een tweede, maar je zou dan altijd de zaak voor de rechter kunnen brengen en staat dan sterk.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

11
We Blijkbaar hebben alleen haar prive e-mail, woonadres en wat voor opleiding ze doet.... :? .

Collega's hebben instructies gekregen voortaan alle suggesties/opmerkingen die jullie hebben gegeven toe te passen.

Ik denk voor nu helaas.... of ik moet toevallig een keer in de buurt van haar woonadres zijn. Dan kan ik eens aanbellen.

Ook google geeft geen verdere concrete info. Waarschijnlijk zijn we gewoon opgelicht :(

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

12
En dat doet pijn....men kan beter te maken hebben met een slordige studente, die radeloos is omdat ze niet meer weet, waar het gebleven is, dan iemand die met opzet de boel misleid.

Mijn webwinkel is nu 11,5 jaar online en ik heb zelf ook helaas moeten constateren dat het gedrag van de kopers enorm is veranderd.

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

13
Elektrobert schreef:En dat doet pijn....men kan beter te maken hebben met een slordige studente, die radeloos is omdat ze niet meer weet, waar het gebleven is, dan iemand die met opzet de boel misleid.

Mijn webwinkel is nu 11,5 jaar online en ik heb zelf ook helaas moeten constateren dat het gedrag van de kopers enorm is veranderd.
Op welke manier?

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

14
bertje schreef:
Elektrobert schreef:En dat doet pijn....men kan beter te maken hebben met een slordige studente, die radeloos is omdat ze niet meer weet, waar het gebleven is, dan iemand die met opzet de boel misleid.

Mijn webwinkel is nu 11,5 jaar online en ik heb zelf ook helaas moeten constateren dat het gedrag van de kopers enorm is veranderd.
Op welke manier?
associaler, brutaal, lomp etc. wij hebben wel eens kleding terug ontvangen met de ontlasting er aan en dan nog beweren dat het niet is gedragen en dan direct dreigen met rechtsbijstand, kassa of een slechte review. Ik denk dat elektrobert dat bedoelt.

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

16
Ja, Pauwke...dit is wat ik bedoel. Je bent met vakantie. Je zoon neemt de zaken waar, maar hij weet ook niet alles over garanties en hoe te handelen. Ik heb zulke onbeschofte e-mails onder ogen gekregen en dat doe ik hem niet meer aan. Hij heeft het gelijk om mijn klanten "jankerds" te noemen,

In het verleden kon ik op rekening leveren, maar ik ben het afgelopen jaar al een paar keer het schip ingegaan door te leveren aan bedrijven, die niet betaalden. In de eerste plaats krijg ik dan voor mijn voeten geworpen, dat de betalingstermijn voor bedrijven wettelijk 30 dagen is. Na die 30 dagen zie je ook geen cent. Je schakelt dan een incassobureau in. Na vele aanmaningen betalen ze uiteindelijk, maar helaas duurt het ook maanden voordat het incassobureau aan mij uitbetaalt.

Mijn winstmarge is al zo laag, maar toch nog blijven zeuren voor kortingen. Soms geef je toe, omdat je moe bent van het gezeur.

Ik wil niet zeuren, maar na 11 en een half jaar besef ik dat het zaken doen op internet minder leuk is geworden. Je moet op je hoede zijn.

Ik heb nu weer te maken met een advocaat, die na 7 weken zijn rekening van EUR 41,95 nog niet had betaald en waarvoor ik een incassobureau heb ingeschakeld. Ik zou hem nog een week uitstel van betaling hebben verleend. Hij wil dit onder ede verklaren voor de rechtbank.

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

19
Met studenten helaas dezelfde ervaring. Diverse producten geleverd in ruil voor reclame of logo. Na het leveren niets meer van gehoord. Ook niet over het project waar ze mee bezig waren.

Na contact op te hebben genomen met de leraar is alles netjes opgelost.

Over het niet betalen van klanten. Ik werk nu met Payt.nl. Tot op heden alles mogen ontvangen van klanten. Het voordeel hiervan is dat je zelf er ook 20 euro van krijgt voor elke vordering. Het is toch aardig wat werk om achter je geld aan te lopen dus wordt het nu nog een beetje betaald.

Overigens is de wettelijke betaaltermijn geen 30 dagen.

Het betaal termijn is 30 dagen als er tussen de partijen niet is afgesproken. Indien jij in je voorwaarde zet dat er binnen 14 dagen (bijv 123inkt.nl) te moeten betalen zal de klant hier zich ook aan moeten houden. Maximaal is 2 maanden. De 2 maanden mogen worden overschreden als beide partijen hier geen voordeel uit kunnen halen.

Persoonlijk houdt ik 21 dagen aan. Met een herinneringstijd van 7 dagen. Dus totaal 30 als de klant dit echt wilt. Heb ook al meegemaakt dat ik geen enkele respons krijgt op een herinnering. 2 x gemailt en helemaal niets. Daarna aan een incasso uitgegeven. En dan wordt de klant wakker. Helemaal verontwaardig want zij behouden hun leveranciers een betalingtermijn aan van minimaal 2 maanden. Oke.... dan komen er wel extra kosten bij want wij leveren een scherpe prijs op basis van een snelle betaling. Bam de telefoon erop maar wel dezelfde dag nog het geld binnen :D
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Uitgeleende producten aan studenten niet terug ontvangen

20
Helaas moet ik ook maanden op het geld van het incassobureau wachten :-( Ze zijn niet zo vlot met uitbetalen, maar wel goed in hun werk.

Aan onze zuiderburen kan ik altijd zonder problemen leveren. Men wil graag betalen na ontvangst van de bestelling. Er is altijd nog een bepaald wantrouwen naar webwinkels toe. Zodra de bestelling binnen is wordt er altijd direct betaald!