Factuurnummers chronologisch, maar niet altijd opvolgend

1
Beste Webshoppers,

Wij hebben nu anderhalf jaar onze webshop via Magento. Een deel van onze bestellingen worden direct vanuit de webshop gekocht en betaald. Hier wordt automatisch een factuur van aangemaakt. met een nummer #xxx176 bijv. daarnaast werken wij met offertes en maak ik natuurlijk offertes die direct een bestelling worden. Op de een of andere manier kan het wel eens voorkomen dat hij #xxx177 overslaat en dan naar #xxx178 gaat. Voor mij is dit geen enkel probleem aangezien de klant gewoon een nummer krijgt en dit nummer correspondeerd met mijn factuurnummer.

Ik kreeg afgelopen maand een discussie met de verantwoordelijke voor de administratie en hij gaf mij aan dat het in Nederland verplicht is dat elk factuurnummer chronologisch is en opeenvolgend is. Er komt altijd een hoger nummer na het vorige nummer, maar soms mis ik wel eens een nummer die er tussenstaat. Soms omdat het een offerte was, een order waarna er een revisie is gemaakt en soms omdat er een testbestelling is gedaan. Vaak wordt er wel een nummer aangemaakt en staat deze op 'canceled', maar ik heb het nu ook al enkele keren gezien dat het nummer er gewoon niet is. Men springt dan van #xxx176 naar #xxx177, #xxx179, #xxx180, #xxx181,#xxx183. 

De magento winkel is tevens het CMS van onze locaties in Duitsland, Frankrijk, UK en US, maar zij voeren hun facturen na het ontvangen van de bestelling nogmaals in een ander systeem in. Ik hoopte deze tweede handeling te voorkomen.

Vragen:
- Is dit een groot probleem dat opgelost dient te worden?
- Zijn er meer mensen die dit probleem in Magento hebben?
- Hoe lossen jullie dit op?
- Is er in Magento wellicht een oplossing?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.