Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Kaart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 januari 2013

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Als achteraf betaling wordt verplicht, ontstaan er meer partijen die daarop inspringen. Er komt gewoon een extra laag tussen in de vorm van Klarna, Billink en concurrenten.
Ik zie er ook niet echt een probleem in voor webshophouders, hoewel er wel minder mensen zijn die dan via internet kunnen bestellen, want als je schulden hebt wordt je niet doorgelaten.

En dat laatste is ook meteen het probleem. De EU kan nooit een deel van de bevolking systematisch uitsluiten van aankopen doen via internet.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Je hebt (geloof ik) straks een fysieke handtekening nodig voordat je een eenmalige incasso kan doen.
Die heb je formeel nu ook al nodig. En machtigen moet echt op papier, zelfs faxen mag niet.

Ook de nieuwe Europese SEPA-incasso kent een mandaatproces dat een handtekening op papier verplicht stelt.

De eenmalige machtiging via internet wordt nu wel oogluikend toegelaten. Er is immers pas een probleem wanneer de eigenaar van een bankrekening bij zijn bank klaagt dat er ten onrechte een bedrag is afgeschreven. Sommige webwinkels en PSP's nemen dat risico voor lief.

Er wordt ook gesleuteld aan digitaal machtigen. Bijvoorbeeld aan machtigen met iDEAL. Dat zou ideaal zijn, want dan vallen de torenhoge kosten van achteraf-betaalproviders in één keer weg. Gewoon even machtigen via iDEAL, klaar. Einde oefening voor Klarna, AfterPay, Billink en co.

En dat systeem is niet eens nieuw: bij creditcards werkt het ook zo. Logisch daarom dat iDEAL hiervoor straks ook wordt ingezet.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Ward,
Heb je een link waar ik dit kan terug lezen ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
lame
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 december 2013

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Misschien vis je dan ook de groep er tussenuit die bestelt, uitgebreid test en retourneert, omdat ze er toch geen geld voor blijken te hebben.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Kaart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 januari 2013

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

@Ward: het ging mij er om dat er nieuwe wetgeving komt (of betere handhaving) mbt tot de eenmalige incasso en dat opabert daar iets over gehoord heeft en dat betrekt op verbod van vooruitbetaling.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Als achteraf betaling wordt verplicht, ontstaan er meer partijen die daarop inspringen. Er komt gewoon een extra laag tussen in de vorm van Klarna, Billink en concurrenten.
Ik zie er ook niet echt een probleem in voor webshophouders, hoewel er wel minder mensen zijn die dan via internet kunnen bestellen, want als je schulden hebt wordt je niet doorgelaten.

En dat laatste is ook meteen het probleem. De EU kan nooit een deel van de bevolking systematisch uitsluiten van aankopen doen via internet.
Lijkt me juist goed dat mensen met schulden niet achteraf kunnen betalen. Heb je geen geld dat kan je niet kopen. Uitzonderingen daargelaten help je mensen alleen maar dieper in de ellende. Probleem is ook dat indien mensen onder schuldhulpverlending zitten je kan fluiten naar je geld. Ja je mag achteraansluiten bij de schuldeisers en misschien ontvang je met een paar jaar je geld. Helaas is dit voor een grote groep mensen die in de schuldhulp verlening zitten een vrijbrief om lekker via internet te kopen. Het grootste gedeelte (voornamelijk de kleine webwinkels en de kleinere bedragen) schrijven het noodgedwonden af. Alleen een enkeling schuift aan bij de schuldeisers.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Er wordt ook gesleuteld aan digitaal machtigen. Bijvoorbeeld aan machtigen met iDEAL. Dat zou ideaal zijn, want dan vallen de torenhoge kosten van achteraf-betaalproviders in één keer weg. Gewoon even machtigen via iDEAL, klaar. Einde oefening voor Klarna, AfterPay, Billink en co.
Betaalproviders doen toch wel meer dan dat hoop ik? Het gros van de wanbetalers eruit filteren, herinneringen sturen en (hoop ik toch) de ik-heb-recht-op-jouw-spullen-voor-niksers voor de rechter dagen?

Ik ben het echter wel met je eens dat het erg duur is. Als de pre-check op orde is zal je zelden meer hoeven doen dan 1 a 2 herinneringen sturen. Dan is 2,5 a 4 % van het orderbedrag + vaste kosten een royale vergoeding. Al helemaal als je bedenkt dat het facturen gewoon een automatisch process is dat een email verstuurd. Ik weet al dat Billink voor kleine bedragen niet meer doet dan enkele herinneringen sturen en verder geen stappen onderneemd. Maar wel ff bij jou de BTW komt terugvorderen....

Ik verwacht ook wel dat deze kosten nog wel even blijven dalen. Vooral indien er meer spelers op de markt komen. Nu zijn AfterPay en Klarna toch de grootste spelers maar hoe meer concurrentie hoe beter. Als Ideal alleen via banken aangeboden zou worden zouden we nu nog steeds 1 euro per transactie + zeer forse maandelijkse korten moeten betalen. Maar nu er steeds meer PSP providers bijkomen heb ik zelfs al tarieven van 35 ct gezien. Uiteraard zonder maandelijkse of implementatiekosten.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

@Ward: het ging mij er om dat er nieuwe wetgeving komt (of betere handhaving) mbt tot de eenmalige incasso en dat opabert daar iets over gehoord heeft en dat betrekt op verbod van vooruitbetaling.
Ja, dat begreep ik hoor. Maar omdat SEPA kersvers is en nu nog wordt uitgerold (inclusief de incassoprocedure in de link die ik noemde), veronderstel ik dat we daar voorlopig niet veel andere veranderingen mogen verwachten.

iDEAL plus vergelijkbare oplossingen zoals Bancontact/Mister Cash lenen zich prima om digitaal een eenmalige incassomachtiging af te geven. Ze gebruiken immers allemaal een directe verbinding tussen de klant en zijn/haar bank.

En ja: een eenmalig incassomachtiging afgegeven via iDEAL wordt dan een vorm van achteraf betalen. Of dat verplicht is of niet, volgens geruchten, is niet zo heel spannend.
Betaalproviders doen toch wel meer dan dat hoop ik? Het gros van de wanbetalers eruit filteren, herinneringen sturen en (hoop ik toch) de ik-heb-recht-op-jouw-spullen-voor-niksers voor de rechter dagen?

Ik ben het echter wel met je eens dat het erg duur is. Als de pre-check op orde is zal je zelden meer hoeven doen dan 1 a 2 herinneringen sturen. Dan is 2,5 a 4 % van het orderbedrag + vaste kosten een royale vergoeding. Al helemaal als je bedenkt dat het facturen gewoon een automatisch process is dat een email verstuurd.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ook daar is een verificatie van de bank, bijvoorbeeld via iDEAL, dus ideaal. Je weet meteen met wie je te maken hebt. Weg fraudeurs en oplichtertjes: kopen op rekening, met een machtiging, werkt alleen met een verificatie van de bank.

Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat Klarna, AfterPay, Billink & co overbodig worden. Maar het kan wel de kosten aanzienlijk verlagen. Open markt, meer concurrentie, lagere kosten. :D
 
Kaart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 januari 2013

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Lijkt me juist goed dat mensen met schulden niet achteraf kunnen betalen. Heb je geen geld dat kan je niet kopen.
Dat mensen met schulden niet achteraf kunnen betalen vind ik (uiteraard) ook juist goed. Het gaat er om dat (waar dit deel van de discussie over ging) dat vooruitbetalen verboden zou worden en er alleen maar achteraf betaald kan worden.

Dan kunnen mensen die op een houtje bijten omdat ze bezig zijn hun schulden af te betalen (schulden die bijvoorbeeld een met de noorderzon vertrokken partner gemaakt heeft, om even aan te geven dat het niet altijd eigen schuld dikke bult hoeft te zijn), niet meer hun noodzakelijke aankopen zo goedkoop mogelijk scoren via internet. Want aankopen via internet is voor hun dan onmogelijk, want het kan dan alleen via achteraf betalen.

Als je geen schulden hebt, maar wel een klein budget is achteraf betalen ook niet prettig. Omdat je dan makkelijker het zicht op je uitgaven verliest.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

14 februari 2014

Lijkt me juist goed dat mensen met schulden niet achteraf kunnen betalen. Heb je geen geld dat kan je niet kopen.
Dat mensen met schulden niet achteraf kunnen betalen vind ik (uiteraard) ook juist goed. Het gaat er om dat (waar dit deel van de discussie over ging) dat vooruitbetalen verboden zou worden en er alleen maar achteraf betaald kan worden.

Dan kunnen mensen die op een houtje bijten omdat ze bezig zijn hun schulden af te betalen (schulden die bijvoorbeeld een met de noorderzon vertrokken partner gemaakt heeft, om even aan te geven dat het niet altijd eigen schuld dikke bult hoeft te zijn), niet meer hun noodzakelijke aankopen zo goedkoop mogelijk scoren via internet. Want aankopen via internet is voor hun dan onmogelijk, want het kan dan alleen via achteraf betalen.

Als je geen schulden hebt, maar wel een klein budget is achteraf betalen ook niet prettig. Omdat je dan makkelijker het zicht op je uitgaven verliest.
Dat vooruitbetalen verboden wordt was toch iets wat Opa Bert zo op tafel gooide zonder enige onderbouwing? Zolang ik nergens ook maar een kruimeltje aan informatie vind leg ik het naarst mij neer. Voordat zo'n wet erdoor komt ben je toch al een hele tijd verder en tegen de tijd dat dergelijke geruchten naar boven komen pas dan ga ik mij er druk om maken.

Nee ik ben het zeker met je eens dat niet in alle gevallen iemand met schulden het eigen schuld (haha woordgarpje) dikke bult is. Maar het feit blijft dat als je schulden hebt, of je er iets aan kan doen of niet doet er niet toe, je niet op de pof moet gaan kopen.

Natuurlijk nu kunnen die mensen nu gewoon met Ideal betalen. En zoals ik al zei ik geloof niet dat vooruit betalen ooit verboden gaat worden. Dat zou criminaliteit enorm in de hand spelen. Er zijn nu met de crisis als zo ontzettend veel zogenaamde 'incasso bureau's' die als aaseters grof geld verdienen aan mensen die iets te laat zijn met betalen. Door dwang en intimidatie enorme (en voor de wet illegale) 'incassokosten' rekenen aan mensen die per-ongeluk iets te laat zijn met betalen of mensen die een geschil hebben maar niet op kunnen tegen de druk van de zware jongen en toch maar overstag gaan. Als voorruit betalen ooit verboden zou worden zou deze tak van legale afpersing alleen maar erger worden.

Uiteindelijk moet je als ondernemer ook (binnen de wet en redelijkheid) ook kunnen uitmaken hoe je je eigen zaak runt. Zoals ik al vaker aangaf: In een winkel mag je ook de winkel niet uitlopen met je spullen om 3 weken later het geld eens over te maken. Pas als je betaald heb bij de kassa mag je naar huis en gebruik maken van je nieuwe aankoop. Waarom zou dat digitaal dan wel mogen? Hetzelfde ben ik nog steeds van mening met de zichttermijn. Ik heb 14 dagen zichttermijn. Ook al in 2013. Omdat ik dat wil. Echter fysieke winkels mogen dit zelf uitmaken of ze retourern uberhaupt accepteren. In een winkel mag je toch ook geen blister kapotknippen?

Een dergelijke wet is oneerlijk voor webwinkels. Als een webwinkel geen retouren accepteerd dan koop je er toch niet?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

10 juli 2014

'Einde iDeal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?'

Dan laat je het bij een hobby en schrijf je je niet eens in bij de KvK en belastingdienst.

Geld op je privérekening ontvangen is sowieso niet slim, hoe wil je dat ooit gescheiden houden en correct in administratie verwerken en bij aangiftes..
Uhm nee, je bent in alle situaties verplicht een K.v.K aan te gaan, geen enkele dropshipleverancier laat je inschrijven zonder K.v.K. Voor elke vorm van Webwinkel ben je verplicht een K.v.K aan te gaan.
Met je laatste zin ben ik het zeker eens, in ieder geval een aparte rekening voor je zakelijke activiteiten.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

08 december 2016

Deze eigenwijze ouwe kerel roept op dit forum, al vele jaren......
zie
http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/8569/

En natuurlijk komen de opmerkingen dat het allemaal wel meevalt, maar dit is volstrekt onjuist want klachten worden al jaren door de banken in de "doofpot" gehouden, want iDEAL is  een verdien model. Wie betaal er nou een vergoeding voor het overboeken van elektronisch geld ? Precies, wij heten Nederlanders.
Zie het relaas van deze ondernemer welke (eindelijk) met misstanden naar buiten durft te komen.
Daarom komen de banken met wat nieuws, namelijk  iDIN ?
Omdat het aantal klachten over iDEAL stijgt en banken het niet meer stil kunnen houden :)
Maar ja,  iDIN is ook weer een verdien model we blijven Nederlanders en we willen niet leren.

Mijn stelling:
iBAN is goedkoop en geeft binnen Europa voldoende veiligheid en je hebt/krijgt altijd je centen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

08 december 2016

Deze eigenwijze ouwe kerel roept op dit forum, al vele jaren......
zie
http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/8569/

En natuurlijk komen de opmerkingen dat het allemaal wel meevalt, maar dit is volstrekt onjuist want klachten worden al jaren door de banken in de "doofpot" gehouden, want iDEAL is  een verdien model. Wie betaal er nou een vergoeding voor het overboeken van elektronisch geld ? Precies, wij heten Nederlanders.
Zie het relaas van deze ondernemer welke (eindelijk) met misstanden naar buiten durft te komen.
Daarom komen de banken met wat nieuws, namelijk  iDIN ?
Omdat het aantal klachten over iDEAL stijgt en banken het niet meer stil kunnen houden :)
Maar ja,  iDIN is ook weer een verdien model we blijven Nederlanders en we willen niet leren.

Mijn stelling:
iBAN is goedkoop en geeft binnen Europa voldoende veiligheid en je hebt/krijgt altijd je centen.
Hier ben ik het toch niet met je eens. Had mijn reactie ook al daar geplaatst. ls je in de techniek duikt is het wel te verklaren dat het mis gaat. Van vroeger weet ik dan de oude versie vaak werkt met een code op de betaalpagina. Het enige wat de code checkt is of de betaalpagina is opgevraagd. Dat is erg foutgevoelig en makkelijk te omzeilen.
Er is dus echt op server-niveau een check nodig, of in meer technische taal, een API aanvraag die echt de status bij de PSP opvraagt. Ik zou elke webwinkel van vandaag de dag adviseren dit zo in te richten en niet te vertrouwen op een code op de betaalpagina.

Bijkomend nadeel is namelijk dat je naast false-positives ook false-negatives kunt hebben, met andere woorden een klant heeft wel afgerekend, maar je ontvangt geen e-mail/notificatie. Kortom erg foutgevoelig.

Denk dat ING dit blijft ondersteunen, omdat oude systemen soms blijven bestaan. Soms is binnen zulke software een check of serverniveau technisch moeilijk. Daarin ligt denk ik toch wel een verantwoordelijkheid voor de webwinkelier of de software leverancier.
Een lek in deze is dus een te groot woord. Het is meer een nadeel van de gebruikte techniek dan een lek te noemen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

08 december 2016

Deze eigenwijze ouwe kerel roept op dit forum, al vele jaren......
zie
http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/8569/

En natuurlijk komen de opmerkingen dat het allemaal wel meevalt, maar dit is volstrekt onjuist want klachten worden al jaren door de banken in de "doofpot" gehouden, want iDEAL is  een verdien model. Wie betaal er nou een vergoeding voor het overboeken van elektronisch geld ? Precies, wij heten Nederlanders.
Zie het relaas van deze ondernemer welke (eindelijk) met misstanden naar buiten durft te komen.
Daarom komen de banken met wat nieuws, namelijk  iDIN ?
Omdat het aantal klachten over iDEAL stijgt en banken het niet meer stil kunnen houden :)
Maar ja,  iDIN is ook weer een verdien model we blijven Nederlanders en we willen niet leren.

Mijn stelling:
iBAN is goedkoop en geeft binnen Europa voldoende veiligheid en je hebt/krijgt altijd je centen.
IBAN is leuk, maar je kan dan niet de volgende dag leveren...
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

08 december 2016

Mijn stelling:

iBAN is goedkoop en geeft binnen Europa voldoende veiligheid en je hebt/krijgt altijd je centen.
Is dat zo? 
http://www.ad.nl/economie/banken-contro ... ~ab671c60/ 
En het is niet gegarandeerd dat je je geld krijgt. Het kan zijn dat men uiteindelijk besluit om helemaal niet te betalen en dan kan je wachten tot je een ons weegt. het is ook mogelijk dat de consument een fout maakt, zoals in het artikel hierboven. 

En het is voor de consument héél omslachtig om dat geld van de verkeerde rekening weer terug te krijgen. 
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-rekening 

iDeal is een extra ondersteuning, niet een vervanging van IBAN betalingen. Een webwinkelier kan kiezen voor welke software hij gebruikt. In het geval van jouw voorbeeld, is de goedkope versie gebruikt, die geen automatische terugkoppeling geeft. Dit is de keuze van de webwinkelier, niet van de bank of de consument. Je betaald hier inderdaad een bedrag bovenop, net zoals met de IBAN spoedbetalingen, deze kosten ook geld, bij elke bank. Creditcard betalingen kosten óók geld. Pinbetalingen kosten óók geld. Helaas is niet alles in deze wereld gratis.Het onderhouden van dergelijke systemen kosten, jawel, óók geld.  
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?

11 december 2016

Als je geen iDEAL aanbiedt, dan verlies je gewoon klanten. Een iDEAL transactie kost niet meer zoveel.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht