Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Wouter en Mieke, dank voor de complimenten, maar ergens is het te veel eer. Als je, zoals ik, tientallen boeken hebt geschreven, wordt je gedachten op papier zetten een tweede natuur. Van vragen van lezers, klanten of collega-ondernemers leer je soms meer dan van antwoorden. Daarom vind ik een forum als dit ook een verrijking.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Weet iemand hoe het zit voor verkopers vanuit België?

Als ik op google intype "btw op verzendingskosten" vind ik geen hits van België, wel een hoop van Nederlandse sites
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

08 januari 2011

@veke, dat komt misschien door de andere woordkeuze. Paar typische verschillen:

algemene voorwaarden (Nederland) - verkoopsvoorwaarden (Vlaanderen)
belasting (Nederland) - taks of taksen (Vlaanderen)
verzendkosten (Nederland) - leveringskosten (Vlaanderen)

Verder gebruiken Vlamingen erg vaak verzendingskosten waar Nederlanders eerder verzendkosten schrijven.

Voor de toepassing van het juiste omzetbelastingtarief moeten we misschien een nieuw forumtopic openen. Het hangt namelijk van twee criteria af: (a) de hoogte van je omzet en (b) of je levert aan particulieren of ondernemers.
 
koekebakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 januari 2011

Re: Btw over verzendkosten webshop

20 januari 2011

Ik ben op zoek naar een vervoerder voor mijn webshop en ik ben blij dit topic gevonden te hebben. Ik was niet op de hoogte van de verplichting om BTW te berekenen over de verzendkosten. Na het lezen van bovenstaande berichten is het me al een stuk duidelijker geworden allemaal.

Ik begrijp alleen nog niet hoe het nu zit met het verschil tussen de prijzen van TNT die excl. BTW zijn en de prijzen van DHLforyou die kennelijk incl. BTW zijn. Wat voor verschil maakt dit nu precies? Is er iemand die me dit uit kan leggen? Alvast bedankt!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

20 januari 2011

Dat is een misverstand. Als contractklant van TNT ontvang je wekelijks een factuur inclusief btw-specificatie.

De verwarring wordt onder meer veroorzaakt door de pakketzegels van € 6,75 die je koopt bij een postagentschap zoals Primera. Veel webwinkeliers rekenen alleen die € 6,75 exclusief btw door aan hun klanten, terwijl ze er nog btw over zouden moeten rekenen.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

20 januari 2011

Het is ook verwarrende voor velen omdat de 6,75 van de TNT bijv. btw vrij is. Dwz dat je daar geen btw bon van krijgt en dus niks kunt terugvragen. Daarentegen dien je als webshop wél btw af te dragen van die 6,75. Als je die niet doorberekent, leg je zelf dus die btw erbij. Dat is hoe het zit.

En dan heb ik het over wanneer je je pakjes gewoon naar het postkantoor brengt als niet-contract klant.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

20 januari 2011

@Verkoper, klopt als een bus! De verwarring zit hem in het feit dat die vrijstelling geldt voor postbedrijven, niet voor webwinkeliers die gebruikmaken van hun diensten.
 
MrCactus
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 oktober 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

03 februari 2011

Om het nog complexer te maken:
Een gebruiker van Mijn Webwinkel 5 van Logivert heeft hierover met de Belastingdienst op hoog niveau overlegd.
Hij heeft overeenstemming met de Belastingdienst om geen BTW te hoeven betalen op standaard verzending van alleen TNT.

Zie:
http://www.logivert.com/forum/viewtopic ... ten#p17916
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

03 februari 2011

MrCactus, ging dat niet specifieker over het als verzekering vrijgestelde gedeelte van een verzekerde zending?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

03 februari 2011

Om het nog complexer te maken:
Een gebruiker van Mijn Webwinkel 5 van Logivert heeft hierover met de Belastingdienst op hoog niveau overlegd.
Hij heeft overeenstemming met de Belastingdienst om geen BTW te hoeven betalen op standaard verzending van alleen TNT.

Zie:
http://www.logivert.com/forum/viewtopic ... ten#p17916
Laat hem dan maar de brief van de fiscus posten waar dat in staat.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Memento
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 februari 2011

Even een andere vraag gerelateerd aan dit topic.

Als een klant een defect product retour stuurt, lever ik kosteloos een vervangend exemplaar. De klant betaald dus €0,-. Ik daarentegen betaal wel de €6,75 verzendkosten. Moet ik daar dan ook nog 19% btw over afdragen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 februari 2011

Als een klant een defect product retour stuurt, lever ik kosteloos een vervangend exemplaar. De klant betaald dus €0,-. Ik daarentegen betaal wel de €6,75 verzendkosten. Moet ik daar dan ook nog 19% btw over afdragen?
Laat je de klant die € 6,75 betalen? Dan geldt de hoofdregel: omzet is omzet en dus belast met omzetbelasting. Als je, zoals de meesten van ons, het factuurstelsel hanteert, moet je hiervoor bovendien nog een tweede factuur uitreiken.

Als je het artikel gratis vervangt én gratis laat bezorgen, dan draag je geen btw af, want 19% van € 0,00 is € 0,00. Wel kun je de btw die je zelf aan de vervoerder betaalt terugvorderen.
 
Memento
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 februari 2011

Ik betaal inderdaad zelf de verzendkosten. Bedankt voor je antwoord.
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

17 februari 2011

dus als ik een pakket verstuur met DHL betaal ik 5 euro plus 19 % btw arg .. dat ik dat vergeten ben..
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
frowningpanda
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 maart 2011
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

01 maart 2011

Op deze site vond ik een ondubbelzinnig antwoord op de vraag:
http://www.uwadministratiekangoedkoper. ... asting.htm

Zie ook hieronder:
Factureren met verzendkosten

Wanneer u goederen verzendt is het gebruikelijk een bedrag aan verzendkosten op de factuur te vermelden. Regelmatig onstaan er misverstanden over het feit of er nu omzetbelasting (btw) over die verzendkosten gerekend moet worden.

Oorzaak van misverstand verzendkosten en omzetbelasting

Wanneer u postzegels of pakketzegels koopt, zult u merken dat er geen btw op deze producten zit. U kunt hier dus ook geen omzetbelasting voor aftrekken op uw aangifte omzetbelasting.

De reden hiervoor is dat in de wet postverkeer en in de wet omzetbelasting de organisatie TPG voor wat betreft post- en pakketzegels is vrijgesteld van btw-verplichtingen.

Het ligt dus in de logica der dingen dat u uw verzendkosten dan ook zonder btw mag factureren aan uw klanten. Dit is echter niet het geval.

Een bijzondere positie is weggelegd voor de boekhandels. Deze berekenen ook geen btw wanneer zij post-en pakketzegels verkopen. Dit is het gevolg van een speciale constructie; de boekhandel is een agentschap van TPG post. De postzegels worden op papier nooit ingekocht door de boekhandel en daardoor rechtstreeks uit naam van TPG Post.
Omzetbelasting(btw) en verzendkosten

De wet op de omzetbelasting stelt zeer duidelijk dat: "Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,
behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.
Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."

U dient dus omzetbelasting te berekenen over het totaalbedrag van uw goederen inclusief verzendkosten. Het tarief hangt hierbij af van onder welk omzetbelastingtarief uw goederen vallen. Vaak zal dit 19% zijn.
Bereken dus btw over verzendkosten

U zult merken dat wanneer u geen btw afdraagt over u de verzendkosten, die u aan klanten factureert, u een groot probleem heeft bij een belastingcontrole. Wanneer sprake is van veel verzendingen, kan dit aardig in de papieren lopen. Bovendien wordt daarnaast vaak een boete opgelegd, daar u als ondernemer verplicht bent kennis te nemen van de wet- en regelgeving die op u van toepassing is. Doet u dit niet, dan is er al gauw sprake van opzet, wat weer leidt tot belastingboetes.
bron: http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl
p.s. ik ben niet van deze site, maar vond dit wel een helder antwoord op de topic, groet!
 
Truuz
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 juni 2011

Re: Btw over verzendkosten webshop

05 juni 2011

Verzendkosten als het meer moet kosten dan b.v de 6,75 van tnt: Noem het verzend en handeling kosten.

Verzendkosten kan je ook de volgende naam geven: Bijdrage in de verzendkosten.



Zelf weten hoe je het noemt maar wees duidelijk...zit zelf te denken om per ingevoerde product in te schatten welke verzendkosten en of bijdrage er bij moet komen en eventueel de diverse verzekert transport als extra optie te maken...


De vervoerders die kunnen volgens mij wel aanzienlijk iets minder harken..mede omdat elk jaar de webwinkel handel met gigantische omzetten omhoog gaat...
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

05 juni 2011

en eventueel de diverse verzekert transport als extra optie te maken...
Want? Jij bent normaliter altijd verantwoordelijk voor je zending. Tamelijk zinloze optie dus. :wink:
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

06 juli 2011

Ik begrijp alleen nog niet hoe het nu zit met het verschil tussen de prijzen van TNT die excl. BTW zijn en de prijzen van DHLforyou die kennelijk incl. BTW zijn. Wat voor verschil maakt dit nu precies? Is er iemand die me dit uit kan leggen? Alvast bedankt!
Bij DHLforyou kan je de BTW aftrekken, dus je moet de verzendkosten van DHLforyou door 1,19 delen om het te kunnen vergelijken met TNT.

Vervolgens reken je over de verzendkosten die je aan de klant doorberekent hetzelfde BTW tarief als de producten: 0%, 6% of 19%.
 
Wouterjan
Berichten: 596
Lid geworden op: 10 juni 2011
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

06 juli 2011

Wellicht overbodige vraag.
Als je gratis verzendkosten doet. Dan is het toch veel minder ingewikkeld. Net als een inkoop van elk ander product?
En btw nog steeds aftrekbaar?
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

06 juli 2011

Wellicht overbodige vraag.
Als je gratis verzendkosten doet. Dan is het toch veel minder ingewikkeld. Net als een inkoop van elk ander product?
En btw nog steeds aftrekbaar?
Gratis verzending is inderdaad makkelijker voor de BTW. De BTW is dan nog steeds aftrekbaar. Je hoeft dan alleen BTW te rekenen over de producten.

Vooral als je producten met verschillende BTW-tarieven verkoopt, dan is het berekenen van de BTW over verzendkosten wat ingewikkelder. Ik heb hiervoor het factureringsysteem van mijn webshop moeten aanpassen, omdat dit niet goed ingesteld kon worden.
 
GMKTrading
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 februari 2011
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

26 juli 2011

Is het niet zo dat er 6,75 binnen komt aan verzendkosten en het bonnetje in de uitgave gaat zodat je op 0 uitkomt?
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

26 juli 2011

Is het niet zo dat er 6,75 binnen komt aan verzendkosten en het bonnetje in de uitgave gaat zodat je op 0 uitkomt?
Nee, de pakketzegel die de webwinkelier koopt, is vrijgesteld van btw, maar als de webwinkelier verzendkosten in rekening brengt, moet hij daarover btw in rekening brengen én afdragen. De webwinkelier verkoopt namelijk geen pakketzegels, maar levert een aanvullende dienst bij een product.

Als je wat meer vervoert, heb je al dat pakketzegel-gedoe trouwens niet meer en ontvang je gewoon (wekelijks) een factuur mét btw van de vervoerder.
 
GMKTrading
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 februari 2011
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

26 juli 2011

Dat wist ik niet.
Ik ben er nu voor het eerst mee bezig om en aantal webshops op te zetten.
Wat is iets meer pakketten zodat je een factuur ontvangt?
Dat scheelt toch aardig wat lijkt me.
En kan dat ook bij TNT of post nl, of hoe het nu heet.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

26 juli 2011

Wat is iets meer pakketten zodat je een factuur ontvangt?
Vanaf 100 pakketten per jaar binnen Nederland kun je contractklant van PostNL worden, dus dat is maar 2 pakjes per week:

http://www.postnl.nl/zakelijk/pakket/contractklant/

Mocht je dat aantal overigens niet halen, dan ben je niet meteen contractklant-af, maar krijg je het jaar erop een ongunstiger aanbod (waarbij je, niet geheel toevallig, weer ongeveer evenveel betaalt als bij een pakketzegel).

Klim in elk geval in de telefoon, want bij PostNL is veel afhankelijk van de accountmanager die je krijgt toebedeeld.
 
SWProjects
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 september 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

26 juli 2011

Je kan bij TNT Business al een contract aanvragen als je <100 pakketten verzend.

Dan word het 5,95 euro per pakket en 0,17 euro per kilo.

Vanaf 100 tot zo'n 250 meen ik, kost het zo'n 5,75 euro en 0,17 euro de kilo.

Je kan eens naar TNT business bellen en ze helpen je direct verder.
NextBikeParts, webwinkel in Mountainbike en Mountainboard artikelen.
 
LadyJen
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 oktober 2011

Re: Btw over verzendkosten webshop

09 november 2011

Naar mijn weten dient men ook VTW te betalen over de diensten die geleverd worden aan de klanten.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Btw over verzendkosten webshop

10 november 2011

Om in het verlengde hiervan te spreken,

Dient een webshop de 19% btw af te dragen verrekend over het orderbedrag van (bijv. 18,95) of over het bedrag dat de persoon op zijn rekening ontvangt (bijv. 17,96). Dit wanneer via PayPal wordt betaald.

Ik kan wel gokken dat het over 18,95 moet worden betaald maar wil toch even zeker zijn.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

10 november 2011

De 19% BTW komt uit de omzet, dus datgene wat jou klant moet afrekenen... het verschil met wat jij van PayPal krijgt boek je weg onder Bankkosten...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

12 november 2011

Wij wilden ook contractklant worden maar aangezien je het dan naar de businesspoint moet brengen moeten wij helemaal naar Zwolle terwijl hier wel een postkantoor zit. Zo irritant.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

06 maart 2012

Misschien is dat splitsen toegestaan, maar dat gaat nogal ver. Ik vraag me af of er webwinkel software is die het zo kan splitsen zoals je rekenvoorbeeld. Als er op je factuur staat "2 boeken 6%" en "1 dvd 19%" zal je onderaan de streep gewoon 19% moeten afdragen over de verzendkosten.
Ja het gaat ver. Probeer als consument maar eens deze factuur van een bekende Nederlandse shop te ontcijferen. Een leuk voorbeeld voor als je wilt controleren of je nieuwe boekhouder e-commerce begrijpt.
Afbeelding
Trouwens, zeggen dat het voor software lastig is om aan de wet te voldoen gaat er bij de Belastingdienst (en ook de consument trouwens) niet in dus dat excuus zou ik laten varen. :P
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht