Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Laat hem dan maar de brief van de fiscus posten waar dat in staat.Om het nog complexer te maken:
Een gebruiker van Mijn Webwinkel 5 van Logivert heeft hierover met de Belastingdienst op hoog niveau overlegd.
Hij heeft overeenstemming met de Belastingdienst om geen BTW te hoeven betalen op standaard verzending van alleen TNT.
Zie:
http://www.logivert.com/forum/viewtopic ... ten#p17916
Laat je de klant die € 6,75 betalen? Dan geldt de hoofdregel: omzet is omzet en dus belast met omzetbelasting. Als je, zoals de meesten van ons, het factuurstelsel hanteert, moet je hiervoor bovendien nog een tweede factuur uitreiken.Als een klant een defect product retour stuurt, lever ik kosteloos een vervangend exemplaar. De klant betaald dus €0,-. Ik daarentegen betaal wel de €6,75 verzendkosten. Moet ik daar dan ook nog 19% btw over afdragen?
bron: http://www.uwadministratiekangoedkoper.nlFactureren met verzendkosten
Wanneer u goederen verzendt is het gebruikelijk een bedrag aan verzendkosten op de factuur te vermelden. Regelmatig onstaan er misverstanden over het feit of er nu omzetbelasting (btw) over die verzendkosten gerekend moet worden.
Oorzaak van misverstand verzendkosten en omzetbelasting
Wanneer u postzegels of pakketzegels koopt, zult u merken dat er geen btw op deze producten zit. U kunt hier dus ook geen omzetbelasting voor aftrekken op uw aangifte omzetbelasting.
De reden hiervoor is dat in de wet postverkeer en in de wet omzetbelasting de organisatie TPG voor wat betreft post- en pakketzegels is vrijgesteld van btw-verplichtingen.
Het ligt dus in de logica der dingen dat u uw verzendkosten dan ook zonder btw mag factureren aan uw klanten. Dit is echter niet het geval.
Een bijzondere positie is weggelegd voor de boekhandels. Deze berekenen ook geen btw wanneer zij post-en pakketzegels verkopen. Dit is het gevolg van een speciale constructie; de boekhandel is een agentschap van TPG post. De postzegels worden op papier nooit ingekocht door de boekhandel en daardoor rechtstreeks uit naam van TPG Post.
Omzetbelasting(btw) en verzendkosten
De wet op de omzetbelasting stelt zeer duidelijk dat: "Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,
behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.
Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."
U dient dus omzetbelasting te berekenen over het totaalbedrag van uw goederen inclusief verzendkosten. Het tarief hangt hierbij af van onder welk omzetbelastingtarief uw goederen vallen. Vaak zal dit 19% zijn.
Bereken dus btw over verzendkosten
U zult merken dat wanneer u geen btw afdraagt over u de verzendkosten, die u aan klanten factureert, u een groot probleem heeft bij een belastingcontrole. Wanneer sprake is van veel verzendingen, kan dit aardig in de papieren lopen. Bovendien wordt daarnaast vaak een boete opgelegd, daar u als ondernemer verplicht bent kennis te nemen van de wet- en regelgeving die op u van toepassing is. Doet u dit niet, dan is er al gauw sprake van opzet, wat weer leidt tot belastingboetes.
Want? Jij bent normaliter altijd verantwoordelijk voor je zending. Tamelijk zinloze optie dus.en eventueel de diverse verzekert transport als extra optie te maken...
Bij DHLforyou kan je de BTW aftrekken, dus je moet de verzendkosten van DHLforyou door 1,19 delen om het te kunnen vergelijken met TNT.Ik begrijp alleen nog niet hoe het nu zit met het verschil tussen de prijzen van TNT die excl. BTW zijn en de prijzen van DHLforyou die kennelijk incl. BTW zijn. Wat voor verschil maakt dit nu precies? Is er iemand die me dit uit kan leggen? Alvast bedankt!
Gratis verzending is inderdaad makkelijker voor de BTW. De BTW is dan nog steeds aftrekbaar. Je hoeft dan alleen BTW te rekenen over de producten.Wellicht overbodige vraag.
Als je gratis verzendkosten doet. Dan is het toch veel minder ingewikkeld. Net als een inkoop van elk ander product?
En btw nog steeds aftrekbaar?
Nee, de pakketzegel die de webwinkelier koopt, is vrijgesteld van btw, maar als de webwinkelier verzendkosten in rekening brengt, moet hij daarover btw in rekening brengen én afdragen. De webwinkelier verkoopt namelijk geen pakketzegels, maar levert een aanvullende dienst bij een product.Is het niet zo dat er 6,75 binnen komt aan verzendkosten en het bonnetje in de uitgave gaat zodat je op 0 uitkomt?
Vanaf 100 pakketten per jaar binnen Nederland kun je contractklant van PostNL worden, dus dat is maar 2 pakjes per week:Wat is iets meer pakketten zodat je een factuur ontvangt?
Ja het gaat ver. Probeer als consument maar eens deze factuur van een bekende Nederlandse shop te ontcijferen. Een leuk voorbeeld voor als je wilt controleren of je nieuwe boekhouder e-commerce begrijpt.Misschien is dat splitsen toegestaan, maar dat gaat nogal ver. Ik vraag me af of er webwinkel software is die het zo kan splitsen zoals je rekenvoorbeeld. Als er op je factuur staat "2 boeken 6%" en "1 dvd 19%" zal je onderaan de streep gewoon 19% moeten afdragen over de verzendkosten.