betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

1
Hoi,

Ben mij weer verder aan het verdiepen in het aanbod betaalmethodes via PSP.
Nu lees ik dat een betaling via Sofort niet gegarandeerd is......

Ik weet niet zo goed hoe het met Sofort werk, is dat te vergelijken met een soort digitale overboeking?
En wat maakt het dat de betaling niet gegarandeerd kan worden... onvoldoende geld op de rekening? klanten die geen akkoord geven?

Wie o wie heeft er ervaring met deze betaalwijze.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

9
Ward schreef:Je vraag is heel concreet: hoe gegarandeerd zijn Sofort Banking-betalingen?
Ik vind daarom dat je zo'n vraag beter direct kunt voorleggen aan degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn en uiteindelijk jou moeten betalen: aan je PSP en aan Sofort zelf.

Op een forum krijg je slechts ervaringen uit tweede hand; je kunt beter direct naar de bron gaan.
Helemaal mee eens. Daarnaast is contact leggen met de partijen waar je mee werkt altijd goed. Bel ze op met de vragen die je hebt en bespreek het met ze. Dan kom je er vast en zeker uit en weet je ook in de toekomst wie je kunt bereiken.
Klaas Koopman - SEO Specialist & Affiliate Marketing Specialist (ook werkzaam als consultant)

Re: betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

10
ik ongeduldig ??? no.no...... :shock:

Uiteraard eerst gebeld met Mollie en het klopt dat de betaling niet gegarandeerd is, tot dat je het daadwerkelijk op je rekening hebt staan, ca. 2 dagen later.

Bij Buckaroo staat dat expliciet vermeld, bij Mollie niet.

Maar dat wetende wil ik graag de ervaringen vernemen van forumleden die met Sofort werken.
En volgens mij is dit forum bij uitstek geschikt, en misschien ook wel bedoeld om kennis en ervaring te delen.....

Dus ik wacht "rustig" af 8)

Re: betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

15
Maar dat wetende wil ik graag de ervaringen vernemen van forumleden die met Sofort werken.
Sofort wordt bij ons nauwelijks gebruikt. Wekelijks hebben we maar enkele Sofort betalingen.

Het systeem werkt goed en is goedkoop, we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Vroeger soms wel dat het bij bepaalde kleinere banken niet werkte, maar dat lijkt nu opgelost te zijn.

Hoe meer betaalmethoden de klant heeft, hoe groter de kans op een succesvolle betaling. Zorg er altijd voor als bijvoorbeeld een creditcard betaling mislukt dat ze een andere betaalmethode kunnen kiezen. Dan is Sofort perfect als alternatieve betaalmethode.
EasyWebshop

Re: betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

16
easywebshop,
dank voor je reactie!

Ik ben het met je eens dat je het de klant zo makkelijk als mogelijk moet maken, dus ook een ruime keuze aan betaalopties.

Waar ik benieuwd naar ben bij Sofort is of betalingen wel eens misgaan, tenslotte krijg je wel een bevestiging dat de betaalopdracht is verzonden naar de rekening van de klant, maar die bepaald vervolgens of het daadwerkelijk wordt overgemaakt. En ook storneren is mogelijk bij deze manier van betalen. Sowieso levert het dus één of meerdere dagen vertraging op tussen moment van bestellen/geld ontvangen/ bestelling verzenden.

Als ik tenminste alles goed begrijp........

Re: betaling met Sofort banking niet gegarandeerd?

17
Je kunt rechtstreeks aansluiten bij Sofort of via een betaalprovider. (Mollie, TargetPay, ... ze ondersteunen allemaal Sofort)

Wanneer de betaling afgerond is stuurt Sofort of de betaalprovider een e-mail en een bericht naar de webshop API om te bevestigen dat de betaling OK is. Je kunt het ook zien in je account dat de betaling ontvangen is. Vanaf dat moment is het (in principe) onmogelijk voor de klant om de betaling terug te draaien. (dat noemen ze een "chargeback")

Als het saldo van de klant ontoereikend is zal deze bevestiging er niet komen. De betaling is niet doorgegaan, er is geen geld van de klant zijn of haar rekening, dus de producten niet opsturen.

Ik heb het even opgezocht:
Are chargebacks possible?
Chargebacks are not possible with SOFORT Banking. As this is not a direct debit, but a direct, automated transfer. For this reason, default on payments is very rare.
https://www.sofort.com/eng-GB/merchant/ ... -security/

Een chargeback bij bank overschrijving, iDEAL, Bancontact/MisterCash, Maestro en Sofort is dus onmogelijk of "zeer uitzonderlijk".

Met PayPal en kredietkaarten zijn chargebacks mogelijk.

Het algemeen advies voor webwinkeliers: de producten pas versturen als de betaling ontvangen is en een goede service geven, bereikbaar zijn voor vragen of klachten. Dan zijn chargebacks heel uitzonderlijk!
EasyWebshop