Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

15 december 2015

Geregeld krijg ik orders van bedrijven zoals Universiteiten of laboratoria. 
Universiteiten hebben er een handje van om jouw als verkopende partij op te leggen hoe de bestelling afgehandeld dient te worden en welke betalingstermijn er gehanteerd wordt (meestal 90 dagen). Zelf kap ik dit altijd af, dan maar wat minder omzet maar ik doe alleen zaken op mijn eigen voorwaarden, ook omdat ik bijna een jurist moet zijn om door alle wirwar van voorwaarden te gaan die dit soort instanties opstellen. 

Nu doe ik zaken met verschillende laboratoria, over het algemeen gaat dit altijd goed omdat ik vooraf mijn voorwaarden duidelijk communiceer en een partij daarna akkoord kan gaan of het de bestelling doorzet ja of nee. Ik geef ook duidelijk aan dat ik een betalingstermijn van binnen 14 dagen na factuurdatum hanteer. Dit communiceer ik ook weer duidelijk op de factuur. 

Nu is het echter zo dat 2 partijen niet betaald hebben binnen de afgesproken termijn, ik heb hier een telefoontje aan gewaagd en mij werd duidelijk gemaakt dat ze met een betaaltermijn van 90 dagen werken, terwijl ik zwart op wit confirmatie heb dat de order op mijn voorwaarden akkoord is. 

Eigenlijk voel ik me best in mijn hemd gezet op deze manier. het gaat ook om vrij grote orders, dus niet om een paar tientjes maar loopt in de duizenden euro's. 

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Of doe ik wat verkeerd? 
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

15 december 2015

Je doet niks verkeer.
Maar je kunt wel voor jezelf kiezen. accepteren en een leuke omzet draaien en lang wachten op je geld of hun niet meer leveren.
Ik heb 2 grote vakantieparken als klant die hetzelfde doen.
Moet zelfs hun factuur nrs gebruiken, maar ze betalen altijd. (alleen veel te laat)
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

16 december 2015

Ook hier hetzelfde probleem. Het geld komt altijd wel binnen maar het duurt lang.
Ik bel wel altijd om te vragen of ze het factuur hebben ontvangen. Soms is de persoon op vakantie of dergelijke en kan hij/zij het factuur niet doorsturen naar de administratie.
Het belangrijkste is eigenlijk om een afspraak te maken wanneer het bedrag wel wordt overgemaakt. Als zij 90 dagen aangeven en binnen die 90 dagen staat het erop dan is het niet zo'n probleem lijkt het me. Komt het te laat dan incasso. (de klant ben je dan wel kwijt) Maar uit je vraag blijk je deze klanten niet te willen hebben.

Voor bedrijven die kortingen krijgen geef ik altijd aan dat als er snel betaald wordt er meer korting gegeven kan worden. Betalen ze de laat dan geen korting. De producten die ik op de plank heb liggen zijn al betaald. Er komt anders een enorm financieel gat.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

16 december 2015

Bij dit soort bedrijven doe ik er altijd een percentage bovenop. Als je eenmaal weet dat ze zo laat betalen, komt er 3% rente per maand bij. Ik heb zelf een klant die na 55 dagen betaald (4% toeslag) en een klant die na 90 dagen betaald (6% toeslag). Standaard doe ik er 2% bovenop bij achteraf betalen. 

Af en toe wel eens vragen over gehad, daarbij ook daadwerkelijk verwezen naar de algemene voorwaarden, waar ze akkoord mee zijn gegaan, maar ze bestellen nog steeds. 

In ieder geval beter dan de rente op je spaarrekening :) 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

16 december 2015

Bij grote organisaties loopt op de financiële afdeling meestal wel iemand rond die weet hoe een kredietbeperking werkt. Daarmee snijdt het mes aan twee kanten. En nog belangrijker: het stimuleert tijdige betaling.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

16 december 2015

Mijn ervaring met kredietbeperking en betalingskortingen, zijn dat deze bij grote(re) organisaties altijd eraf worden gehaald. Ondanks of deze nu binnen de gestelde tijd is betaald of niet. Ik weet niet hoe jij dit constateer in de praktijk Ward?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

16 december 2015

Ik ken de kredietbeperking vooral uit de productie van boeken en ander drukwerk. Daar werkt het wel. Je zou het allicht eens kunnen proberen.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

17 december 2015

Blijft moeilijk. Grote bedrijven hebben nu immers macht met grotere orders. Kiezen ze er zelf voor om dat door te drukken, dan wordt het lastig, ook al heb je juridisch gelijk.

Je zou kunnen werken met een korting op de volgende factuur bij een betalingen binnen xx dagen? Is een stimulans om eerder te betalen, maar of deze bedrijven dat ook doen? Anders altijd het risico incalculeren. Ooit zul je echter aanlopen tegen een partij die niet aan haar verplichtingen kan voldoen, daar moet je dan wel financieel tegen opgewassen zijn.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

17 december 2015

Bedankt voor de feedback!

Dit is een nieuwe klant die aangegeven heeft vaker in zee te willen gaan met ons. 
Ik wacht wel even af, als er alsnog binnen 90 dagen betaald wordt dan is er geen probleem, ik geen zin in incasso e.d. omdat je dan idd deze klant kwijt raakt. 

Ik moet ook mijn facturen voldoen bij de fabrikant aangezien het geen voorraad producten zijn. Gelukkig kan ik het wel opvangen maar ik hou wel even een slag om de arm bij een evt snelle grote bestelling die snel kan volgen. Geen zin om onnodige grote risico's te lopen. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

17 december 2015

Als de 90 dagen nog niet voorbij zijn, dan zou ik hier in dit geval inderdaad nog even op wachten.


In ieder geval handig om dit bij een volgende soortgelijke klant nog even vooraf kort te sluiten.
 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

22 december 2015

Grappige twist,

Van de week dus gebeld en te horen gekregen dat ze een betalingstermijn hanteren van 90 dagen. 

Vandaag werd ik echter opgebeld door iemand van de afdeling crediteuren van het desbetreffende bedrijf dat ze alsnog over zijn gegaan tot betaling binnen 14 dagen, en het geld is inmiddels al binnen. 

Tevens lieten ze weten graag wederom met ons in zee te gaan, waardoor ik na de kerst weer een mooie bestelling mag noteren. 

Zo kan het dus ook gaan! 

Ik ben toch wel blij verrast eigenlijk. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Bedrijf/Instantie voldoet factuur te laat.

22 december 2015

Mooi dat je deze klant toch hebt weten te behouden. Leuk dat je ons dit nog even laat weten.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht