MELDEN VAN DATA LEK ?

1
Zijn er op dit forum al topics over de nieuwe wet voor het melden van data lek of de bescherming van klantgegevens ?
De gevolgen en kosten voor webshops ?
Welke maatregelen neem jij ?
Geld dit alleen voor webshops of ook voor de stenenwinkel in de straat ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

3
BertB schreef:Welkom terug Opabert, we hebben u een tijdje gemist! Hoe tackelen de "kleinkinders" dit probleem?
Die wisten 2 jaar geleden al dat dit kwam en zijn volledig voorbereid.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

6
Voor zover ik weet heb ik geen lek. Dus voor mij is dit geen verandering. Het beschermen van mijn klanten staat bij mij sowieso erg hoog in mijn prioriteiten lijstje.

Serverside is het volgens mij dan ook volledig dicht getimmerd. Ik doe altijd het volgende. Mappen waarin om wat voor reden dan ook schrijf toestemming nodig is zitten zelden in de web root op de server en zijn anders compleet geblokkeerd voor toegang van buitenaf. Database is dichtgetimmerd tegen SQL injecties door absoluut alleen PDO prepared statements zonder triggers te gebruiken. Control Panel meervoudig beschermd door o.a. inloggen, maar ook whitelist. Server is dedicated, dus ook geen kwetsbaarheden doordat andere klanten op dezelfde server gaten kunnen veroorzaken.

Volgens mij zou het zo dus compleet dicht moeten zijn?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

7
Dus jullie hebben 2 jaar geleden al keurig aangemeld dat je klant gegevens bewaard of opslaat ?
Hebben jullie al een registratienummer ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

10
Je hebt een melding plicht als je klant gegevens bewaard.
Lees het maar na :)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

11
@Nop Webdesign
De maatregelen klinken goed, maar alleen op basis daarvan kun je nooit garanderen dat iets 100% waterdicht is. Zelfs beveiligingsbedrijven worden gehackt. Als webwinkel kun je echter al veel voorkomen door in ieder geval altijd software te upgraden wanneer dat mogelijk is, SSL te gebruiken, veiligheidsextensies voor je webwinkel software te installeren en veilige wachtwoorden te gebruiken. Je bent dan nog niet 100% waterdicht, maar 95% van de problemen wordt niet veroorzaakt door gerichte aanvallen, maar door het scannen op bekende fouten in software.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

12
Volgens mij is het toch zo dat je alleen maar een meldingsplicht hebt als je klantgegevens (gewild of ongewild middels een lek / hack) op straat zijn komen te liggen.
Dat je klantgegevens opslaat mag gewoon. Dát hoeft niet gemeld te worden. Maar lekken die gegevens op straat... dán moet je dit melden.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

13
Dennis1 schreef:Volgens mij is het toch zo dat je alleen maar een meldingsplicht hebt als je klantgegevens (gewild of ongewild middels een lek / hack) op straat zijn komen te liggen.
Dat je klantgegevens opslaat mag gewoon. Dát hoeft niet gemeld te worden. Maar lekken die gegevens op straat... dán moet je dit melden.
Ja, correct. Hier lopen twee dingen verwarrend door elkaar:

• Datalekken moet je altijd melden.

• De verwerking van persoonsgegevens die vallen onder de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) moet je ook altijd melden — tenzij ze zijn vrijgesteld in het Vrijstellingsbesluit Wbp. Voor klantgegevens geldt daarin artikel 12 én 13.
StoreCore.io

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

14
Ward schreef:
• De verwerking van persoonsgegevens die vallen onder de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) moet je ook altijd melden — tenzij ze zijn vrijgesteld in het Vrijstellingsbesluit Wbp. Voor klantgegevens geldt daarin artikel 12 én 13.
Ja, maar deze melding hoef je toch alleen maar op je website te zetten?
In een soort van privacy verklaring.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

15
Dennis1 schreef:
Ward schreef:
• De verwerking van persoonsgegevens die vallen onder de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) moet je ook altijd melden — tenzij ze zijn vrijgesteld in het Vrijstellingsbesluit Wbp. Voor klantgegevens geldt daarin artikel 12 én 13.
Ja, maar deze melding hoef je toch alleen maar op je website te zetten?
In een soort van privacy verklaring.
Nee, niet eens dat. 

Als je in de winkelwagen vraagt om NAW-gegevens, hoef je er niet bij te zeggen dat je die NAW-gegevens gebruikt om orders te verwerken. Dat is gewoon een vrijstelling waarvoor het Vrijstellingsbesluit Wbp geldt. 

Het tegenovergestelde geldt wél. Als je de NAW-gegevens die je verzamelt voor het afhandelen van een order gebruikt voor méér dan alleen het afhandelen van die order, dan moet je dat inderdaad aan de gebruiker melden. En in de regel geldt dan ook de ruimere meldplicht: je moet die verwerking van persoonsgegevens dan ook melden bij het CBP.
StoreCore.io

Re: MELDEN VAN DATA LEK ?

16
verzamelt voor het afhandelen van een order gebruikt voor méér dan alleen het afhandelen van die order
Denk aan?  Nieuwsbrief, met welk zoekwoord komt een klant binnen, uit welke regio komen de beste klanten (analytics info), gerichte info bijv man/vrouw andere aanbieding.