Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
LittleGreeny
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 januari 2016
Contacteer:

Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Hallo,

Voor mijn webshop wil ik graag een keurmerk (via Keurmerk.info).
Nu verplichten zij de mogelijkheid van achterafbetaling (dit is sowieso, vreemd genoeg, wettelijk verplicht).
In een ander topic wordt als oplossing gesteld dat je als webshophouder dan rembours kan aanbieden.
Echter mijn paymentprovider Mollie biedt dit niet als mogelijkheid aan. 

Weet iemand misschien een alternatief? 
Het is natuurlijk erg vervelend als ik geen keurmerk kan krijgen doordat mijn paymentprovider geen achterafbetaal mogelijkheid of rembours zendingen aanbiedt... 

Ik ben benieuwd naar suggesties. 
Alvast bedankt!
Eigenaar Little Greeny (speelgoed & babykleding) & Patipada (yogakleding & meditatiekussens)
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Voor rembours heb je ook geen paymentprovider nodig. Jij verstuurt onder rembours en de klant betaald aan de postbode. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Nu verplichten zij de mogelijkheid van achterafbetaling (dit is sowieso, vreemd genoeg, wettelijk verplicht).
Het is inderdaad verplicht om de klant in de gelegenheid te stellen om tenminste de helft van het bedrag achteraf te betalen. Je mag hiervoor een meerprijs rekenen, maar alleen als jij die zelf ook betaald. Een extra hoog bedrag vragen om klanten af te schrikken is dus niet de bedoeling.

Het is trouwens precies zoals Paul hierboven zegt, dus lijkt me geen probleem.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Een extra hoog bedrag vragen om klanten af te schrikken is dus niet de bedoeling.
De rembours tarieven van PostNL zijn van zichzelf al hoog genoeg om klanten af te schrikken... :roll:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
munga
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 januari 2013

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Er is geen probleem als je een credit card aanbied is dit in feite achteraf. het bedrag wordt pas enkele dagen afgeschreven van de credit card, de klant heeft de goederen dan al ontvangen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

28 januari 2016

Er is geen probleem als je een credit card aanbied is dit in feite achteraf. het bedrag wordt pas enkele dagen afgeschreven van de credit card, de klant heeft de goederen dan al ontvangen.
Ik heb de jurisprudentie zo niet bij de hand, maar dit is discutabel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

29 januari 2016

Er is geen probleem als je een credit card aanbied is dit in feite achteraf. het bedrag wordt pas enkele dagen afgeschreven van de credit card, de klant heeft de goederen dan al ontvangen.
Ik heb de jurisprudentie zo niet bij de hand, maar dit is discutabel.
Dat kun je terugvinden in de zaak HCC vs Dell. HCC vond dat achteraf betalen met een creditcard niet voldoende was omdat niet iedereen over een creditcard beschikt:
32. HCC stelt zich thans op het standpunt
a) dat Dell ondanks de wijziging van haar betalingsmogelijkheden, nog steeds handelt in strijd met het verbod op 100% vooruitbetaling, aangezien de mogelijkheid tot betaling bij aflevering is beperkt tot consumenten die in het bezit zijn van een credit card en tot telefonische bestellingen; hiermee staat deze mogelijkheid niet open voor alle consumenten;
Volgens Dell konden de meeste van haar klanten echter wel betalen met een creditcard en de rechter ging daarin mee:
Dell heeft, op zichzelf onweersproken, gesteld dat betaling van een dergelijke koop doorgaans met een credit card geschiedt. Het type consument waarmee Dell haar koopovereenkomsten op afstand sluit, is dus doorgaans de consument die in staat en bereid is het gekochte met een credit card te betalen. Naar het oordeel van het hof zal de mogelijkheid tot betaling bij aflevering per credit card dan ook doorgaans niet tot onredelijk resultaten leiden. Het feit dat deze betaalwijze slechts na telefonische bestelling mogelijk is, maakt hierbij geen verschil. De consument waarmee Dell haar koopovereenkomsten sluit zal doorgaans een telefoon tot zijn beschikking hebben.
Sindsdien is het achteraf belasten van een creditcard een twijfelachtige vorm van achteraf betalen: het mag inderdaad mits de meeste kopers inderdaad met een creditcard (kunnen) betalen.
 
Gebruikersavatar
LittleGreeny
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 januari 2016
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

29 januari 2016

Volgens mij ziet Keurmerk.info sowieso creditcardbetaling niet als geldige 'achterafbetaling'. Los of het wettelijk wel of niet is toegestaan.

Maar inderdaad, ik heb natuurlijk helemaal geen paymentprovider nodig voor rembours. 
Ik zal eens kijken of ik dit eenvoudig dan in mijn webshop kan implementeren, naast de betaalmethodes die Mollie aanbiedt (ik gebruik Woocommerce).

Wel hoop ik dat geen klant voor rembours kiest, wat een gedoe voor een regeltje van de wet waarvan ik de logica niet begrijp.
Weet iemand wat hiervan de achterliggende gedachte is?
Eigenaar Little Greeny (speelgoed & babykleding) & Patipada (yogakleding & meditatiekussens)
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

29 januari 2016

Bedankt voor de toelichting Ward.

Scheelt mij weer wat opzoek werk ;-)
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

29 januari 2016

Wel hoop ik dat geen klant voor rembours kiest, wat een gedoe voor een regeltje van de wet waarvan ik de logica niet begrijp.
Weet iemand wat hiervan de achterliggende gedachte is?
De wet neemt de consument heel erg in bescherming. Doordat je op internet iets koopt wat je niet in het echt kan bekijken, zijn er aanvullende regels, bijvoorbeeld met betrekking tot zichttermijn.

In een reguliere winkel betaal je ook pas zodra je het product meeneemt. Voor grote artikelen (zoals meubels), doe je vaak een aanbetaling. Je betaalt dan vaak tot maximaal 50% van het artikel vooraf.

Door deze wetgeving, wordt een consument niet gedwongen om het hele bedrag te betalen, zonder dat het product al is ontvangen, net zoals je bij een reguliere winkel niet gedwongen mag worden om het hele bedrag te betalen, in afwachting van een levering (zoveel weken later).
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

29 januari 2016

Volgens mij ziet Keurmerk.info sowieso creditcardbetaling niet als geldige 'achterafbetaling'. Los of het wettelijk wel of niet is toegestaan.
Dat creditcards als achterafbetaalmogelijkheid discutabel zijn is een feit maar dat neemt niet weg dat het wel heel veilig is en aangezien ook de keurmerken het accepteren kom je er wel mee weg. Dat betekent wel dat je het werkelijk moet doen! De meeste PSP's incasseren direct via de creditcard maar meestal kun je ze wel vragen om alleen de kredietcheck vooraf te doen en de betaling achteraf. Je moet dus even actie ondernemen, en ook in de communicatie naar de klant duidelijk maken dat je de creditcard pas belast nadat de goederen bij de klant zijn aangekomen.
 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

11 februari 2016

Nuttig topic dit. Ik was hier zelf ook niet van op de hoogte. Heb altijd wel de optie rembours betalen aan staan maar was er eigenlijk niet eens van bewust dat dit verplicht was (consument in gelegenheid stellen achteraf te betalen).
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
 
Gerhard
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 maart 2012

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

08 maart 2016

Interessant topic dit, ik werk zelf met shopify en wil ook graag achteraf betalen aanbieden. Hier stuit ik ook op mollie, ik heb nog geen contact gehad met een bedrijf als Afterpay maar misschien kunnen zij helpen met het implanteren van hun systeem in een software als Woocommerce of Shopify. 
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

08 maart 2016

Ik wacht op integratie van Billink bij CCV Biedmeer, maar ik heb nu ingesteld dat men kan betalen binnen 3 dagen na levering. Geen 30 dagen, maar 3 dagen. 
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Achterafbetalen verplicht voor keurmerk, maar paymentprovider biedt dit niet aan

14 maart 2016

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is echter 100% achterafbetaling niet verplicht. Het gaat om 50% van het orderbedrag. Je kunt dus wel 50% vooraf vragen en de overige 50% achteraf. Het voordeel daarvan is dat je misbruik voorkomt. Zo zijn er oplichters in omloop die bestellen en jouw producten doorverkopen zonder te betalen. Met 50% vooraf betalen voorkom je problemen.

Andere opties zijn inderdaad creditcard mits je ook de betaling later afschrijft of een afhaaloptie in de buurt bij alle klanten (in de praktijk is dat moeilijk). Je kunt het risico ook verplaatsen door gebruik te maken van providers als Afterpay of Billink.

Ook is dit geen "verkoop op afstand wetgeving". Deze regels gelden ook voor winkels en zijn juist bedoeld om bij aankoop van bijvoorbeeld een bank of een keuken waar de levering langer duurt, het risico niet geheel bij de consument te laten liggen. In de tussentijd zou de fabrikant immers failliet kunnen gaan of zou het product niet aan de wensen kunnen voldoen. Het wetgeving is dus niet speciaal bedacht voor internet aankopen.

Succes.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m