Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

16 maart 2016

Hoi,

sinds 2015 wordt BTW op digitale producten (communicatie, streaming video's, pdfs...) voor landen binnen europa berekend op basis van het tarief van het land van de koper. mijn vraag is: hoe zit het met landen buiten Europa? Stel dat een Amerikaan iets van me koopt, moet ik hem BTW aanrekenen en zo ja welk percent?
bedankt!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

16 maart 2016

Dat is volgens mij alleen voor digitale diensten. Voor producten dien je gewoon 21% in rekening te brengen.

Binnen de EU:
Levering aan consumenten met 21%
BTW verlegd bij levering aan bedrijven met een geldig BTW nummer.

Buiten de EU:
Geen BTW voor zowel zakelijke als particuliere klanten.
 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

16 maart 2016

dank je frafra, het is idd enkel voor digitale diensten, dat bedoelde ik en ik heb het erbij gezet
maar mijn vraag gaat dus daarover: hoe zit het de btw op digitale producten buiten europa?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

17 maart 2016

Dat is volgens mij altijd zonder BTW. Moss is alleen voor EU.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

17 maart 2016

thx. ja, het moss systeem geldt enkel voor EU, maar mijn vraag was of er btw moet gerekend worden aan particulieren buiten de EU (op digitale producten)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

Sinds 2015 wordt BTW op digitale producten (communicatie, streaming video's, pdfs...) voor landen binnen europa berekend op basis van het tarief van het land van de koper. mijn vraag is: hoe zit het met landen buiten Europa? Stel dat een Amerikaan iets van me koopt, moet ik hem BTW aanrekenen en zo ja welk percent?
Dit zijn geen “digitale producten” (ook al noemen we ze vaak zo), maar digitale diensten. Hiervoor geldt het btw-tarief in het land van de afnemer. Het maakt daarbij niet uit of de afnemer een particulier of ondernemer is. Dat betekent dat je per land, staat, provincie, enzovoort andere btw-tarieven kunt verwachten.
 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

ward, ja, weet ik. vraag blijft: wat met **landen buiten europa**?
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

Levering buiten EU is 0% rekenen voor zover ik weet, ongeacht of het particulier is of zakelijk

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

thx. en ook bij digitale goederen en diensten? de vraag gaat dus over de combinatie: buiten europa + digitale goederen/diensten + particulieren
(in mijn geval in belgie, maar ik neem aan dat het dezelfde situatie is als in NL)
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

thx. en ook bij digitale goederen en diensten? de vraag gaat dus over de combinatie: buiten europa + digitale goederen/diensten + particulieren
(in mijn geval in belgie, maar ik neem aan dat het dezelfde situatie is als in NL)
Ook 0% rekenen, maar pin me er niet op vast ik ben geen belastingexpert. Misschien kun je het beste even contact opnemen met de belastingdienst zelf (in België)
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

19 maart 2016

Voor consumenten buiten de EU kun je 2 dingen doen. Of btw berekenen dat is het makkelijkste (consument aan de andere kant kan dit eventueel terug vragen), of geen btw berekenen maar dan moet je alle papieren bewaren en aan kunnen tonen dat het product daadwerkelijk de EU heeft verlaten. Factuur, betaling, verzendbewijs etc. Ik bereken btw omdat hier bijna alles met de brievenbuspost gaat, dus ik kan niet aantonen dat het de EU heeft verlaten. 

Edit: Voor België zou ik het niet weten.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

20 maart 2016

thx. bij digitale producten (pfds) die opgestuurd worden, is het misschien makkelijker om aan te kunnen tonen dat het product de eu heeft verlaten... :-)

kan je me een link geven voor deze regelgeving, toevallig?
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

20 maart 2016

thx. bij digitale producten (pfds) die opgestuurd worden, is het misschien makkelijker om aan te kunnen tonen dat het product de eu heeft verlaten... :-)

kan je me een link geven voor deze regelgeving, toevallig?
Niet 123 zo. Ik heb een brief aan de belastingdienst geschreven en daar kwam de bovenstaande reactie op. Ik was namelijk nieuwsgierig hoe het ging met postverzendingen als bewijs dat het is verzonden. Ik dacht aan een filmpje maken waarbij ik het pakket in de brievenbus stopte.... nee geintje.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

20 maart 2016

Nogmaals: het zijn geen digitale producten, maar digitale diensten.

Handig ezelsbruggetje is de weegschaaltest. Heeft het een gewicht, dan is het een product. Heeft het geen gewicht of kun je het niet eens wegen, dan is het een dienst.

De regels voor export van producten zijn niet van toepassing, want je levert elektronische diensten op afstand. Het is helaas een administratieve nachtmerrie, maar daarvoor geldt het btw-regime van land, staat, provincie enzovoort van de koper.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

20 maart 2016

Nogmaals: het zijn geen digitale producten, maar digitale diensten.

Handig ezelsbruggetje is de weegschaaltest. Heeft het een gewicht, dan is het een product. Heeft het geen gewicht of kun je het niet eens wegen, dan is het een dienst.

De regels voor export van producten zijn niet van toepassing, want je levert elektronische diensten op afstand. Het is helaas een administratieve nachtmerrie, maar daarvoor geldt het btw-regime van land, staat, provincie enzovoort van de koper.
 
randomkindness
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 maart 2016

Re: BTW aanrekenen aan landen buiten europa?

20 maart 2016

ward, het valt onder de koepel "digital products and services". zie bvb http://www.ey.com/Publication/vwLUAsset ... ochure.pdf