Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

21 maart 2016

Is het voor betalingen binnen Nederland en van België naar Nederland nog nodig om een BIC-nummer en de plaatsnaam van de begunstigde te vermelden? Of volstaat bij alle banken het IBAN-nummer?

Ik zou klanten die per bank willen betalen alleen willen vermoeien met informatie die van belang is. Dus als BIC en plaatsnaam niet (meer) van toepassing zijn bij betalingen dan zou ik die informatie ook liever niet noemen.
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

21 maart 2016

Voor zover ik begrijp is BIC niet meer noodzakelijk (voor Europese transacties), plaatsnaam voer ik zelf nooit ergens meer in. Ook ten name van vergeet ik nogal eens te melden aan klanten, gaat nooit fout. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

22 maart 2016

Is bij mij ook zo (ABN AMRO) en ik vermoed dat de Nederlandse banken de BIC en plaatsnaam niet meer vragen. Ik weet alleen niet hoe het zit met betalingen van België naar Nederland. Zou fijn zijn als ik zou kunnen volstaan met het noemen van IBAN.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

22 maart 2016

Bij Europese betalingen via de IBAN code kijken banken alleen maar naar het nummer (de IBAN code). De naam die je invult schijnt er in het geheel niet meer toe te doen.  In weerwil van wat door velen nog wordt gedacht, wordt daarop ook niet gecontroleerd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

22 maart 2016

Het was mij inderdaad al bekend dat de naam van de ontvanger er eigenlijk niet toe doet, maar ik twijfel over plaatsnaam en BIC. Bij mijn bank wordt er niet om gevraagd, maar of het bij alle Nederlandse en Belgische banken zo is weet ik niet. Misschien kan een Belgische collega hier ook iets over vertellen?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

25 maart 2016

Nee, BIC is zeker nog wel eens nodig om over te maken naar het buitenland. België, whatever maakt niet uit.

Woonplaats heb ik nooit in hoeven vullen is gewoon niet nodig.

Heel simpel;
Bedrijfsnaam: Mijn Bedrijf
IBAN: NL00ABNA0123456789
BIC: ABNANL2A

Thats it. En als je klant een melding krijgt dat de BIC moet gebruiken dan staat het erbij.
 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

26 maart 2016

Dank je Zyra.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

27 maart 2016

Voor betalingen naar België heb ik alleen nog maar de IBAN en Naam nodig. Ik bankier bij de ABN AMRO. Het "BIC" veld staat er niet eens meer bij.
 
puurhost
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 april 2016
Contacteer:

Re: Plaatsnaam en BIC nog nodig bij IBAN?

05 april 2016

Voor betalingen naar België heb ik alleen nog maar de IBAN en Naam nodig. Ik bankier bij de ABN AMRO. Het "BIC" veld staat er niet eens meer bij.
Ook bij ING (zakelijk) is dit niet meer het geval!
Opzoek naar een webhoster die echt met je meedenkt?
Magento Webhosting, WooCommerce en nog veel meer systemen!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht