Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Hoe ga je om met een chargeback?

15 april 2016

Voor het eerst in zes jaar heb ik een chargeback via een creditcard aan mijn broek. Even puntsgewijs de gebeurtenissen.
  1. Klant heeft het product gekregen (sterker nog, product is opgehaald)
  2. Klant heeft na 1 maand gereclameerd dat het product niet aan zijn/haar wensen voldoet 
  3. Klant is van mening is dat hij pas iets hoeft terug te sturen als ik het aankoopbedrag overmaak.
  4. Klant natuurlijk even gewezen op de av + garantie procedure en dat dit niet de gebruikelijke manier van winkelen is. 
  5. Vanuit de klant natuurlijk het standaard rechtsbijstand en advocaten dreigement. 
  6. Klant nogmaals gewezen op retouren en garantie procedure. 
  7. Nu 3 maanden na aankoop een chargback van de creditcardmaatschappij aan mijn broek.
  8. PSP geeft aan dat klant in meeste gevallen gelijk krijgt.
Hoe gaan jullie met dit soort zaken om? Direct naar het incasso bureau of toch eerst het traject met factuur, herinneringen en aanmaningen... ?
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

15 april 2016

Afhankelijk van het bedrag wat er mee gemoeid is krijgt de klant meestal gelijk en proberen we het verlies te compenseren door het product op marktplaats aan te bieden. Als het heel moeizaam is gegaan vanuit de klant is deze in de toekomst niet meer welkom. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

15 april 2016

Maar hoe kan de creditcard maatschappij de klant in het gelijk stellen, en dus jouw geld 'afpakken', als je je gewoon aan de wet houdt? Zij moeten zich toch ook aan de wet houden?
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

15 april 2016

Wat is de gegeven reden van de chargeback?
Heb je de klant laten tekenen toen deze het product kwam ophalen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

17 april 2016

Wat is de gegeven reden van de chargeback?
Heb je de klant laten tekenen toen deze het product kwam ophalen?
Reden: product voldoet niet aan de verwachtingen. 
Klant heeft niet getekend bij afhalen, echter is er mail verkeer dat men achteraf niet tevreden is en geld terug wil  klant wil het product niet terugsturen voordat ik het geld heb overgemaakt. 
@volup: klanten zoals deze moeten op een zwarte lijst (alleen mag dat in Nederland niet) dit soort gevallen maken misbruik van het chargeback systeem en helaas is de klant hierbij erg machtig. intern staat deze klant al op de "niet leveren lijst" 
 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

19 april 2016

Heeft de klant betaald bij het afhalen of betaald via de webwinkel? In het eerste geval is het eenvoudig aan te tonen dat het om een aanschaf in de winkel gaat. Dus geen koop op afstand

.Is er een order bon waarop staat dat klant het komt afhalen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

19 april 2016

Heeft de klant betaald bij het afhalen of betaald via de webwinkel? In het eerste geval is het eenvoudig aan te tonen dat het om een aanschaf in de winkel gaat. Dus geen koop op afstand.
Nee. Als de koopovereenkomst online tot stand is gekomen, is het een koop op afstand. 
Hoe daarna uit hoofde van die overeenkomst wordt betaald en/of geleverd, doet er niet toe.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

23 april 2016

Wat Ward zegt klopt, het is en blijft een webshop order en daarmee veranderen de rechten niet. 

Ik heb n.a.v. het bovenstaande gisteren  de zaak uit handen gegeven en overgedragen aan een incasso bureau, zijn proberen eerst nog op de nette manier het geld te krijgen, klant krijgt volgende week een hele nette maar wel juridisch onderbouwde brief dat zijn manier van handelen niet netjes is en het verzoek om alsnog te betalen.  Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van, maar niet geschoten is altijd mis.

Pfff, dit zijn van die dingen waar je bloed van gaat koken, en je je soms afvraagt waarom je in vredesnaam ondernemer bent geworden. aan de andere kant zou ik het ook niet willen missen. 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

23 april 2016

Waarom aan incasso bureau? Klant wil geld terug voor hij artikel terugstuurt. Dat doe je niet en krijg je chargeback van creditcardmaatschappij. Dan heeft klant dus zijn geld terug en stuurt hij het artikel toch terug?
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

23 april 2016

Waarom aan incasso bureau? Klant wil geld terug voor hij artikel terugstuurt. Dat doe je niet en krijg je chargeback van creditcardmaatschappij. Dan heeft klant dus zijn geld terug en stuurt hij het artikel toch terug?
Ik heb het product nog steeds niet terug. Geef jij wel geld terug voordat je het product weer in huis hebt?  
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

25 april 2016

Ik snap alleen niet dat het blijkbaar zo makkelijk is om je geld terug te halen. Helemaal omdat je een getekend bewijs hebt.

Ik heb 1 keer een poging gehad van een klant en dat was via PayPal. Ik heb toen alle bewijzen van verzending e.d. doorgegeven en de klant kreeg zijn geld toen niet terug.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

17 mei 2016

Ondertussen is het dus duidelijk geworden dat ik kan fluiten naar mijn centen.  De creditcard toko heeft de klant gelijk gegeven, mocht ik alsnog een procedure in willen gaan wegen de kosten niet op tegen de baten.  (CC vaart trouwens blind op het verhaal van de klant, ik ben niet gebeld, niet gemaild, helemaal niks) 

Het incassobureau gaf aan dit jaar al een verdriedubbeling van dit soort zaken te hebben. Zij spreken van een opvallende trend.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

17 mei 2016

Dan krijg je nu toch het product terug?
Klant is van mening is dat hij pas iets hoeft terug te sturen als ik het aankoopbedrag overmaak.
Klant heeft geld nu terug dus nu jij het product terug!
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

17 mei 2016

Dan krijg je nu toch het product terug?
Klant is van mening is dat hij pas iets hoeft terug te sturen als ik het aankoopbedrag overmaak.
Klant heeft geld nu terug dus nu jij het product terug!
Anders is het diefstal lijkt mij. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Gebruikersavatar
Bolino
Berichten: 225
Lid geworden op: 31 januari 2016
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

18 mei 2016

Klant is van mening is dat hij pas iets hoeft terug te sturen als ik het aankoopbedrag overmaak.
Dat kan hij of zij wel zo vinden, maar als ik bij Bol of Coolblue iets bestel en om wat voor reden verkeerd is, storten ze het geld pas terug als zij het product binnen hebben. En niet andersom ;S
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

19 mei 2016

eerlijk is eerlijk, klant reclameert pas na 1 maand dat het niet voldoet aan zijn wensen, ondertussen zijn we 3 maanden verder ik wil het product helemaal niet meer terug.

Ik koop een tv bij de mediamarkt tijdens het EK betaal met mijn creditcard, reclameer na het EK dat de TV niet bevalt maar ik geef aan dat ik de TV pas terugbreng als het geld op de rekening staat. Dat gebeurt vervolgens niet dus claim ik bij mijn creditcard aanbieder het geld terug met als reden product voldoet niet.  Vervolgens krijg ik het geld terug en tsja die televisie? die hing stiekem best wel mooi aan de muur en nu moet ik hem terugbrengen...  alsof de Mediamarkt nog een TV kan verkopen welke drie maanden oud en gebruikt is. 

Gelukkig komt dit niet heel vaak voor maar het zijn wel van die zaken waarvan je bloed gaat koken en welke zo ontzettend veel tijd kosten en je voelt je als ondernemer(tje) machteloos tegen de grappen en grollen van de CC aanbieders.  Natuurlijk heb ik een potje voor dit soort verliesposten en schrijf ik dit af als verlies... tenzij het incassobureau met goed nieuws komt maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

04 juni 2016

Ik kan me jouw'kokend bloed'-situatie zo goed voorstellen. Bij zo'n charge back ben je gewoon de pineut. Bij ons komt het weinig voor, het is ons tot nu toe 1 keer overkomen in negen jaar tijd. We mochten overigens daarbij wel direct € 25,- 'boete' extra betalen aan de credit card maatschappij, omdat we over het percentage charge backs heen gingen (sic!).
 
Pepe2
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 augustus 2016

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

14 augustus 2016

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

20 augustus 2016

Het gaat in dit geval niet op Paypal, (en het chargeback verhaal is trouwens ook ons de reden geen Paypal aan te bieden)  Ondertussen zijn we natuurlijk een paar maanden verder en het lijkt er op dat ik echt kan fluiten naar mijn centen, Incasso bureau vindt het namelijk niet de moeite waard om deze klant aan te pakken . (iets met valt niks te halen. hoe de klant dan aan een CC komt is mij een raadsel) het lastige is dat het het om een maatwerk product gaat, dus stel dat ik het terug krijg kan ik het onmogelijk nog verkopen.
Wijze les: CC staat nu uit op de webshop, in de fysieke winkels hebben we de CC geblokt op de pin (en indien een klant toch met een CC wil betalen  dan max 50% van het bedrag. Klinkt misschien gek en bizar, maar ik laat mij niet graag nog een tweede keer belazeren. )
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

23 augustus 2016

Ik deel precies Frafra zijn ervaring. Dat maakt dit een gek verhaal. Ik heb het meer dan eens meegemaakt, maar altijd positief einde. Nooit pech geld weg. Creditcard betalingen gaan bij mij ook via PayPal.

Als je keurig aan alle voorwaarden van PayPal voldoet, krijg je 'verkopersbescherming'. Dus dan heb je dit soort problemen nooit. Ook al krijgt de klant dan gelijk van de creditcard maatschappij, vergoedt PayPal dit.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

09 september 2016

Nogmaals het gaat hier niet op een Paypal transactie, maar om een creditcard via  één van de aanbieders van dit soort diensten. Aangezien zij zich meer dan voldoende hebben ingezet om de bank welke de Creditcard heeft uitgegeven op andere gedachte te brengen vind ik het niet netjes om deze te noemen. De persoon in kwestie kent zijn rechten heel goed. Weet ook heel goed hoe zij  het spel moet spelen met de incasso-toko. De manier van reageren (maar dat is natuurlijk nogal suggestief en zou ik eigenlijk niet mogen schrijven)  lijkt er op dat deze klant het kunstje vaker flikt.  

Omdat ik anderen niet op idee wil brengen, ga ik de truc niet hier op een open forum delen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

09 september 2016

Dan zou ik overwegen over te stappen op PayPal. Daar ben je min of meer verzekerd als verkoper tegen dit soort geintjes. PayPal gebruik ik daarom ook voor creditcard betalingen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

14 oktober 2016

eind conclusie: vordering oninbaar.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met een chargeback?

14 oktober 2016

Tijd voor een andere PSP dan? :-)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!