Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

17 februari 2017

De wet niet kennen is echter geen reden om je te beroepen. Iedereen wordt geacht de wet te kennen en zich daaraan te houden.
De wet kennen en de regels van de ACM zijn dan lijkt me weer twee dingen.
Als je verplicht ben ergens naar te handelen en dat in de wet staat moet je dat doen. Maar als de ACM dan verplicht om meerdere pagina's te maken om alles uit te leggen dan is dat raar als je een boete krijgt als je dat niet doet. Er staat in de wet niets over meerdere pagina's aanmaken.
Er staat zelfs in de wet als je iets niet vermeld geldt er automatisch een langere bedenktijd. Dus de tijd voor melden om iets terug te geven hoef je van de wet niet te melden, het wordt dan gewoon 3 maanden ipv 14 dagen. Maar ACM verplicht je toch de 14 dagen te vermelden en kun je een boete krijgen. Dat klopt niet.
Dat is toch niet helemaal waar. De wet verplicht je om die 14 dagen te vermelden en verplicht je ook om je bezoekers te informeren. Zo zijn er nog veel meer verplichtingen, denk bijvoorbeeld aan een modelformulier herroeping.

Wanneer je dit niet hebt gedaan, dan mag de consument inderdaad een jaar lang retourneren.

Je hebt echter niet de keuze om ervoor te kiezen het niet te vermelden. Zie het als fietsen zonder licht, als je dan een aanrijding met een andere fietser veroorzaakt dan ben jij schuldig. Dat is een consequentie, echter heb je niet de keuze om zonder licht te fietsen. Je krijgt ook voor zonder licht fietsen een boete...

Hiermee wil ik echt niet de ACM verdedigen. Wij staan hier neutraal in. Ik snap de frustraties van (kleine) webwinkels. Dat is immers onze achterban. Er zijn naar mijn idee veel terechte bezwaren van kleine webwinkels. We ontkennen echter ook niet dat teveel webwinkels de regels onvoldoende kennen. Daar zien we een taak voor ons om extra te informeren en dit onder de aandacht te brengen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
MartijnvdBeek
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 augustus 2013
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

17 februari 2017

Vermelden is logisch en duidelijk. Overal een aparte pagina voor aanmaken vind ik overdreven. Maar goed...

Aan de andere kant mag je bestaande klanten aanbiedingen mailen en heb je de dubbele opt-in feitelijk niet nodig...
Hoe moet ik dit zien dan? Er is mij verteld dat ik alleen e-mails mag versturen met betrekking tot de huidige order. Bijvoorbeeld een factuur en orderbevestiging. Alleen de aangemelde klanten mogen aanbiedingen ontvangen.
Alles loopt op rolletjes... Bekijk onze handige wielen op: https://www.zwenkwielen.net
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

17 februari 2017

Bestaande klanten mag je gewoon benaderen, ook met aanbiedingen, is het geen klant dan moet deze hiervoor toestemming geven.

Gebruikt u adressenbestanden? U kunt deze alleen gebruiken wanneer u vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen (of telefoonnummers) elektronische berichten te versturen. Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken. U moet u goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat illegaal.

Wat is ‘een klantrelatie’? -

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. U hoeft een klant niet vooraf om toestemming te vragen, als u hem een bericht wilt versturen met een commercieel, charitatief of ideëel karakter.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... berichten/

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... berichten/
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

18 februari 2017

@libertes
Je hebt echter niet de keuze om ervoor te kiezen het niet te vermelden.
Ja je hebt gelijk je bent het inderdaad verplicht en weglaten mag dus niet. Maar er staat wel dat de sanctie (de boete) van weglaten dus is dat de consument een langere bedenktijd heeft. Als er al een boete voor staat, mag die boete dan veranderd worden in een geldboete?
Met door rood rijden op de fiets maak ik kans op een vastgestelde boete van 90 euro. Dan mag ik daar op rekenen als ik toch door rood rijd. Niet dat een agent me oppakt en maar achter de tralies zet omdat hij een andere boete rechtvaardiger vindt. ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

20 februari 2017

@libertes
Je hebt echter niet de keuze om ervoor te kiezen het niet te vermelden.
Ja je hebt gelijk je bent het inderdaad verplicht en weglaten mag dus niet. Maar er staat wel dat de sanctie (de boete) van weglaten dus is dat de consument een langere bedenktijd heeft. Als er al een boete voor staat, mag die boete dan veranderd worden in een geldboete?
Met door rood rijden op de fiets maak ik kans op een vastgestelde boete van 90 euro. Dan mag ik daar op rekenen als ik toch door rood rijd. Niet dat een agent me oppakt en maar achter de tralies zet omdat hij een andere boete rechtvaardiger vindt. ;-)
De verlenging is geen sanctie, maar een bepaling uit de wet. Daarin staat (http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2 ... rtikel230o)
  • Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.
Het is dus enkel een extra bescherming van de consument, daarnaast kun je nog een sanctie verwachten. Aan zon boete heeft de consument echter niks, die gaat immers rechtstreeks naar de schatkist. Deze bepaling zorgt er dus enkel voor dat bij overtreding de consument ook extra rechten krijgt, maar laat de mogelijkheid voor een boete geheel open.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

23 februari 2017

De meeste weten dat deze ouwe uit een ras ondernemers familie afkomstig is van vader en broers allemaal ondernemers en ben zelf 45 jaar ondernemer ben is geweest, en heb boeken geschreven voor starters dus de lessen in ondernemerschap is met de moedermelk ingenomen. Onze lijfspreuk:  Ondernemer zijn dat leer je niet op de universiteit, maar ondernemer zijn is een aangeboren eigenschap of afwijking.

Ik was op hoogte maar het paswoord van dit forum kwijt :)
Uitstekend dat de verlaging van de boete is doorgevoerd.
Zoals u in mijn vorige berichten heb kunnen lezen, had ik dames persoonlijk benaderd om hun kant van het verhaal uit hun eigen mond te kunnen horen en in te schatten over persoonlijke situatie. Beide zijn gewoon serieuze mensen ! Tijdens mijn persoonlijke gesprek heb ik de ondernemers een aantal handvatten meegegeven om ten strijde te trekken.

In het verslag en waar ik wat/veel moeite mee heb is de regel "ACM wil graag op tijd inzicht in uw financiele situatie"  als ik dat lees dan zeg ik hardop wat zware woorden en denk ik direct :
- is u als ACM daartoe gemachtigd ?
- heeft u als ACM de zelfde rechten als de belastingdienst ?
- heeft u als ACM daar vergunning voor om prive gegevens in te mogen zien ?

Ik ben beslist geen kruiper naar de overheid en ook de ACM heeft van mij als ouwe ondernemer een aantal pittige brieven mogen ontvangen.
Omdat ik van mening ben dat de overheid Geen enkele rol of invloed mag hebben op of binnen de open handel want open handel is de basis van elke economie. Dat de huidige economie een zooitje aan het worden is komt mede omdat de overheid / Brussel er zich er mee bemoeien. We weten allemaal zodra de overheid er zich mee gaat bemoeien, je overspoelt wordt met regels, wetten, handhaving en boetes ...............

Het technische en wettelijke geneuzel hier op het forum is leuk, maar puur vanuit het oogpunt van de consumenten gezien, maar dit forum is toch voor ondernemers  ?!
Er bestaat nog steeds een grote vorm van rechtsongelijkheid tussen de wettelijke kaders van een ondernemer in de straat en een digitale ondernemer op het web.
En in dezelfde wet waar de ACM naar verwijst, mag er GEEN rechtsongelijkheid bestaan  ( concurrentie en open handelsverkeer en open marktwerking binnen Europa )
Juist op dat punt moeten de digitale ondernemers zich op focussen !
Maar elke keer als ik dit pijnpunt benoem, wordt er overheen geklets ipv te gaan onderzoeken of daar wettelijke mogelijkheden liggen !

Over Retour
Wil afsluiten met positief over de ACM,  want ze hebben toch het licht gezien en de regels over het retour beleid ook voor de Consument,  aangescherpt.
En hier gebied mij toch om eerlijk te zeggen dat dit een goede en werkbare richtlijn is en waar u als digitale webwinkelier de consument naar kan verwijzen en ook kan handhaven, want ook consumenten moeten her-opgevoed worden omdat ze niet alles zomaar terug kunnen sturen.
Op het moment dat de consument een retour aanvraag wil doen, MOET deze verwijzing naar ACM standaard op uw pagina staan en neem de link ook op in uw retour voorwaarden !
Zo voorkom je echt heel veel gez****
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... erugsturen
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
Qshops
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 augustus 2009
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

11 juli 2017

Vaker worden nu ook kleinere webwinkels beboet door het ACM. Boetes vallen inderdaad hoog uit.
Het voorkomen is voor een groot deel te voorkomen door juist informatie te verstrekken. Ook bent je verplicht om bij een geschillencommissie (ODR) aangesloten te zijn.
Er zijn drie instantie / keurmerk waarbij dat kan. Overzicht zie je hier http://webwinkelkeurmerkvergelijken.nl/kosten.html
Er zijn uiteraard meer keurmerken die van alles aanbieden maar deze zijn niet erkend door oa de Consumentenbond. Staan dan ook niet onder controle. Belangrijk voor je webshop om alles op orde te hebben. Voorkomt boetes.
Qshops keurmerk Reviews en Q payments; All inclusive Ideal slechts 10 cent
www.qshops.org oa 1000 gratis Reviews voor leden! Gele sterren in google?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

18 juli 2017

Beetje vreemde site die je linkt. Er staan maar 3 keurmerken op en de informatie klopt niet eens. Zo heeft Thuiswinkel Waarborg wel klantenbeoordelingen, om maar 1 voorbeeld te noemen.

Hebben jullie die site zelf gemaakt?

EDIT ja de site is door qshops zelf gemaakt. Beetje jammer jongens!
Dit is overigens misleidende reclame. Over hoge boetes gesproken, de maximale boete daarop is 750.000 euro. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht