Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Nieuwe lijst met overtreders van regels retourneren

22 november 2016

De Consumentenbond gaf onlangs de nieuwe lijst uit met een overzicht van webwinkels die zich al dan niet hielden aan de wettelijke regels voor retourneren.

Zie het artikel:
https://www.consumentenbond.nl/acties/s ... ourzending

Of bekijk meteen het overzicht:
https://www.consumentenbond.nl/binaries ... 2016-2.pdf
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Nieuwe lijst met overtreders van regels retourneren

22 november 2016

Bedankt voor het updaten van de nieuwe lijst!

Hoewel de zorg voor het tijdig terugbetalen en handhaven van de regelgeving bij de webwinkelier ligt, geeft dit toch weer een andere kijk op de 'betrouwbaarheid' van het Keurmerk!

Van de geteste webwinkels zijn er 51 aangesloten bij webshop keurmerk, bij 25 hiervan is iets mis gegaan (49%)

Te laat met terug betalen 18 (35%)
Verzendkosten niet terugbetaald 16 (31%) waarvan 9 (18%) stelselmatig/standaard (2 of 3 keer uit 3) de verzendkosten niet terug betalen...

En daarmee moeten wij de consument gerust stellen dat wij zijn aangesloten bij een keurmerk?
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Nieuwe lijst met overtreders van regels retourneren

13 februari 2017

Ik kan niet spreken voor andere keurmerken. Toch hebben wij de lijst ook doorgenomen en zagen wij slechts enkele leden die niet helemaal goed uit de test kwamen. Nu maken webwinkels ook fouten, maar zijn er ook fouten in de test gemaakt. Zo kwam een artikel beschadigd terug en duurde de afhandeling daarom langer. Zulke nuances blijken niet uit de test.

Over het algemeen scoorden onze leden goed. Helaas kun je nooit 100% garantie geven, je kunt controleren of leden zaken goed vermelden op hun website en steekproefgewijs testen of het in de praktijk ook goed gaat. Helaas kun je enkel met zulke praktijktest het daadwerkelijk resultaat zien.

Verder heeft het hanteren van een keurmerk een groter voordeel. Betaalt een webwinkel te laat terug, dan kun je terecht bij het keurmerk. Met druk van een keurmerk is het als consument toch een stuk eenvoudiger om je gelijk te halen. De conclusie trekken uit deze test dat keurmerken geen waarde hebben is dus wel erg kort door de bocht.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Nieuwe lijst met overtreders van regels retourneren

13 februari 2017

De conclusie trekken uit deze test dat keurmerken geen waarde hebben is dus wel erg kort door de bocht.
Dat zijn niet geheel mijn woorden! ;-)

Wel trek ik de daadwerkelijke waarde in twijfel! Omdat wij aangesloten zijn bij webwinkelkeurmerk had ik deze resultaten uitgelicht.

Bij 51 winkels zijn 3 bestellingen geplaatst en geretourneerd. Bij 49% van de webwinkels zijn hierbij 1 of meerdere fouten/overtredingen gemaakt!

Dit percentage is dermate hoog, dat een incident hier weinig invloed op heeft. Bij het niet terug betalen van de verzendkosten had ik de 'incidenten' er al uit gefilterd en kwam op bijna 20% uit.

Als ik deze percentages als consument bekijk, heb ik niet het idee dat een keurmerk een garantie is voor een vlekkeloze online aankoop.

Als ik de percentages als webwinkelier bekijk, dan verbaasd het mij hoeveel collega's de regels aan hun laars lappen. ..
Men neemt wel de moeite om zich aan te sluiten bij een keurmerk, maar doet vervolgens niks met de regelgeving.

Zoals ik al aangaf ligt de verantwoordelijkheid van uitvoering bij de webwinkelier. Toch vind ik dat een keurmerk (in dit geval webshop keurmerk) zich duidelijk had mogen uitspreken over de webwinkels die zich niet aan de regels houden...
Ze houden zIch niet aan de regels/keurmerk code maar mogen wel het keurmerk blijven voeren?

Ben benieuwd naar de resultaten van volgend jaar! ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Nieuwe lijst met overtreders van regels retourneren

19 maart 2017

@Mick
Ik kan niet voor andere partijen praten, maar denk dat ik het grotendeels met je eens ben. Ik kan wel zeggen dat een keurmerk geen volledige garantie kan geven dat een aankoop vlekkeloos gaat (wel dat je aankoop meestal vlekkeloos gaat). Maar vooral kan een keurmerk er voor zorgen dat als er een keer probleem opduikt, dat deze snel wordt opgelost. Bij een webwinkel zonder keurmerk is dat in de praktijk erg moeilijk.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht