Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jose1987
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 november 2016

Waarom hebben de betere kleding webshops geen keurmerk?

11 maart 2017

Beste mede forumleden,

ik ben bezig de webshop in orde te maken om in aanmerk voor een keurmerk te komen. Wij hebben dus een webshop in dameskleding en ik heb bij de betere webshops gekeken hoe zij hun retourbeleid,afkoelingsperiode,algemene voorwaarden etc hanteren (loavies,hipvoordeheb,modemusthaves etc). Het viel mij op dat zij nergens een keurmerk vermelden en dat zij ook niet verwijzen naar het ODR platform. Heeft dit een reden dat zij dit niet doen?
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Waarom hebben de betere kleding webshops geen keurmerk?

15 maart 2017

Met welke webwinkels vergelijk je?

Verwijzing naar het ODR platform is namelijk Europees verplicht. Dat zullen ze dus wettelijk wel moeten doen.

Ook zijn grote webwinkels als Zalando en Wehkamp wel lid van een keurmerk. Deze hele grote partijen zullen hun keurmerk echter minder prominent plaatsen, de reden? Partijen als Wehkamp zijn al erg bekend en hebben geen keurmerk nodig om het vertrouwen wat op te krikken. Vaak zijn deze partijen dus lid om andere redenen, denk bijvoorbeeld aan juridische zekerheid en aan lobby in Brussel en/of een borrel. 

Inhoudelijk kan ik echter pas wat meer zeggen als ik weet welke webwinkels geen keurmerk dragen. Ik kan dan eventueel ook voor je kijken of deze wel aan de wet voldoen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
jose1987
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 november 2016

Re: Waarom hebben de betere kleding webshops geen keurmerk?

15 maart 2017

de webshops die ik bedoel staan in mijn vraag weergegeven
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Waarom hebben de betere kleding webshops geen keurmerk?

16 maart 2017

Te snel gelezen, sorry. Ik zou bij Hipvoordeheb wat uitkijken, die hebben pas nog een flinke boete gehad van de ACM. Je zou echter verwachten dat het nu dan goed voor elkaar is. 

Ik heb de webwinkels niet helemaal gescant, dus wellicht zie ik wat over het hoofd, maar verwijzen naar het ODR platform is toch echt verplicht https://ictrecht.nl/2016/02/15/nieuwe-v ... -platform/ .

Ook de retour informatie is op de webwinkels niet geheel volgens de regels. Het lijkt op het eerste oog bij modemusthave bijvoorbeeld goed, maar als je op de details inzoomt. Ik lees bijvoorbeeld:
Is het item toch niet helemaal wat je in gedachten had? Jammer, maar dat kan gebeuren. Meld je retour aan door een mail te sturen aan retour@modemusthaves.com en vermeld daarin je naam, ordernummer, product en met voorkeur (niet verplicht) ook de reden van retour. Vervolgens kun je de retour (op eigen kosten) terug sturen naar onderstaand postadres in Heerhugowaard. Wij dienen de retour binnen 14 kalenderdagen ontvangen te hebben. 

We zullen het aankoopbedrag binnen 7 dagen terugstorten op jouw rekeningnummer als je de order al betaald hebt. Heb je gebruik gemaakt van achteraf betalen? Dan hoef je het openstaande bedrag niet meer te betalen.
Wat ik hierin o.a. mis is dat je 14 dagen na ontvangst hebt om melding te maken van het retour, de 14 kalenderdagen pas ingaan na de melding. Ook is het verstandig om een indicatie te geven van de kosten voor terugzending en moet je het modelformulier herroeping aanbieden. Lijkt allemaal "muggenziften", maar juridisch is dat allemaal erg belangrijk en voorkomt het boetes.

Dat ze dit niet doen en niet bij een keurmerk zitten gaat denk ik hand-in-hand. Ik vermoed dat ze gewoon niet weten dat het moet. Een goed keurmerk zou hen daarop moeten wijzen.

Een keurmerk is echter geen verplichting. Vroeger werden er ook bijna nooit boetes uitgedeeld, dus was het ook geheel een eigen keuze. Onlangs zijn door het ACM echter forse boetes uitgedeeld en ik vermoed dat er nog wel meer zullen volgen. 
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht