Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Betaalkosten 2017

15 juni 2017

Voor onze webshop (live in paar weken) maken we gebruik van verschillende betaalmethoden (ideal, creditcard, overboeken, rembours). Voor de creditcard wil ik graag een gedeeltelijke compensatie van de kosten (0,99 incl btw). Voor het rembours verhaal wil ik dat zetten op (5,95 incl btw + 1% over orderbedrag). En nee, deze compensaties komen niet in de buurt van de werkelijke kosten.

Nu lees ik online twee verhalen: 
  1. Je mag maximaal de betaalkosten rekenen die we zelf ook kwijt zijn, er dus geen geld aan verdienen. Hier voldoen we ruim aan, het kost ons geld :)
  2. Je mag nog maar 0,3% op creditkaart rekenen en 0,2% op de debetkaart
Wat klopt er? Als punt 2 nu de wet is, wat doen we dan met rembourskosten? Vallen die ook onder de beperking of zien we dat als (volledige) verzendkosten? 
 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Re: Betaalkosten 2017

15 juni 2017

Hey dat is gek, vallen alweer mijn punten weg (ik maakte gebruik van het opsomming teken). Even opnieuw:

1) Je mag de werkelijke betaalkosten verrekenen, niets aan verdienen. Hieraan voldoen we ruim :)
2) Je mag slechts 0,3% rekenen voor creditcards en 0,2% voor debetcards.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Betaalkosten 2017

15 juni 2017

Je haalt twee dingen door elkaar. Die maxima van 0,3 en 0,2 procent gelden voor interbancaire vergoedingen​, dus voor de betaalkosten die banken aan elkaar in rekening brengen. Voor webwinkels geldt nog steeds dat je niet meer mag rekenen dan je zelf betaalt, dus de kosten die je PSP of bank aan jou in rekening brengt.

Overigens is betalen met een creditcard bij de meeste grote webwinkels inmiddels gratis, dus je kunt met betaalkosten mogelijk een conversiekiller​ inbouwen. Lijkt me iets dat je moet testen.
 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Re: Betaalkosten 2017

16 juni 2017

Hoi Ward,

Dank je voor de verheldering, top :) 

Ik doe mijn best te voldoen aan alle wetgeving, maar soms blijkt dat best lastig. Goed om te horen dat het wettelijk is toegestaan om de werkelijke kosten in rekening te brengen voor betaalkosten. Ik las verschillende artikelen over het afschaffen van surcharges / betaalkosten en kwam tegenstrijdige informatie tegen, vandaar mijn vraag. 
Snap dat de extra kosten een conversiekiller kunnen zijn, maar vind de verhouding tussen een Ideal betaling (0,29 cent, Mollie) en een creditcard betaling (0,25 + 1,8%, Mollie) nogal groot. Zal er nog eens zorgvuldig naar kijken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Re: Betaalkosten 2017

16 juni 2017

Zijn er nog mensen op dit forum die wel kosten in rekening brengen voor de dure betaalmethoden (creditcard, paypal (ook al mag dat niet van paypal))? 
Of is dat anno 2017 not done en rekenen je dat als bedrijfskosten?
 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Betaalkosten 2017

16 juni 2017

Enige wat ik nog wel eens zie is dat er extra betaald moet worden voor Afterpay. Overige betaalmethodes heb ik tot dusver nog niet weer gezien.
Dat is toch ook niet meer van deze tijd lijkt me?
Dit zijn gewoon kosten die je voor lief moet nemen.
Zoals hierboven eigenlijk al genoemd werd zal dit eerdere een conversiekiller zijn.

Stel ik wil een product kopen welke bij jou te koop is en bij een concurrent. Jij vraag een paar cent voor het gebruik van creditcard en je concurrentie niet. Waar zal ik gaan bestellen?
We zijn tenslotte Nederlanders...
 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Re: Betaalkosten 2017

16 juni 2017

@86media: Ik zag een bericht dat het in de reisbranche nog wel gebruikelijk is. Eigenlijk best gek, deze alles-moet-gratis tendens. We willen al niet meer betalen voor het verzenden, nog even en de retouren moeten allemaal gratis, geen kosten meer voor het (duurdere) betalingsverkeer ... zullen we dan ook maar de producten gratis bezorgen :D

Zijn er ook nog mensen die het wel aandurven om hier extra kosten voor in rekening te brengen? Of reken je ze simpelweg mee als bedrijfskosten?