Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Arthur1989
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 juni 2017

Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

27 juni 2017

Hallo ik heb sinds een half jaar een webshop geopend www.welcomelights.nl en accepteer betalingen via paypal. Ik heb tientallen transacties via paypal ontvangen en tot nu toe is alles ook goed verlopen. Alleen had ik laatst een klant die een verschil open heeft gemaakt omdat hij de bestelde artikelen niet zou hebben ontvangen. Pay pak wilt nou een verzendbewijs van mij, maar dat kan ik niet aantonen omdat het pakketje als briefpost is opgestuurd. 80% van de artikelen op mn webshop passen door de brievenbus en die verstuur ik lekker goedkoop met een paar postzegels en daar heb ik simpelweg geen verzendbewijs of en track and trace code. Nou is mijn vraag mogen zij zomaar het geld niet uitbetalen alleen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

27 juni 2017

Waarschijnlijk wel. Af en toe komt briefpost niet aan. Ook een dergelijke claim van een klant die via een andere betaalmethode betaalt is terecht. Paypal heeft een stok achter de deur. Je zou kunnen overwegen de Paypal Klanten per brievenbuspakket te bedienen, daarvan heb je in ieder geval een bewijs van verzending (niet van aankomst). Anders : gewoon pech en je verlies nemen, want verder gaat het toch  bijna altijd goed?
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

28 juni 2017

Indien je niet kan bewijzen dat je aan de klant hebt geleverd, dan zal Paypal de klant in zijn gelijk stellen. En als de klant de claim gestart is bij zijn kredietmaatschappij en dus niet bij Paypal zelf, dan gaat er ook nog eens €16 aan onkosten voor je erbij komen.
De enige manier of zulke situaties in de toekomst te vermijden, is geen Paypal (en kredietkaarten) meer accepteren voor artikels die je per brievenpost verzend.
 
Arthur1989
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 juni 2017

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

28 juni 2017

Super bedankt voor de reacties. Ik heb nu een extra bedrag toegevoegt en laat de klant wat meer betalen als hij voor paypal kiest en zal de bestellingen die met paypal zijn betaald altijd met track and trace code opsturen zodat ik altijd een verzendbewijs heb
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

28 juni 2017

Super bedankt voor de reacties. Ik heb nu een extra bedrag toegevoegt en laat de klant wat meer betalen als hij voor paypal kiest en zal de bestellingen die met paypal zijn betaald altijd met track and trace code opsturen zodat ik altijd een verzendbewijs heb
Hou er wel rekening mee dat je wettelijk niet meer aan betaalkosten in rekening mag brengen dan je werkelijke kost die hebt bij Paypal.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

01 juli 2017

Het lijk er nu op of je nu met Ideal wel bent ingedekt. Ook met ideal kan de klant claimen het pakket niet te hebben ontvangen. En dien je ook een bewijs van aflevering in te dienen.
Paypal handteer gewoon de wettelijke regels en die geldt dus voor elke betaalwijze.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

02 juli 2017

Lees even de voorwaarden van Paypal goed door. Als jij geld rekent voor het gebruik van Paypal, dan kom je niet in aanmerking voor het Verkopersberscherming programma. Dat betekent onder andere dat jij je geld en je producten kwijt bent op het moment dat iemand een betaling doet die naderhand als ongeautoriseerd aangemerkt wordt, bijvoorbeeld als er een gestolen credit card gebruikt wordt. Het is daarom wellicht niet handig om kosten voor Paypal in rekening te brengen. 
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

03 juli 2017

Paypal stelt alles in het werk om de klant gelijk te geven. Je moet van goede huize komen om bij een geschil aan het langste eind te trekken.
Ik verstuur ook veel via briefpost en 1 op de 5000 klanten verdenk ik van oplichting ("heb het nooit gekregen") maar die verstuur ik dan een 2e keer hetzelfde met track en trace en handtekening.
Per saldo verdien ik een paar dubbeltjes aan de verzendkosten indien dit via briefpost gaat, dus dan neem ik mijn verlies en stuur ik het een 2e keer. Rotte appels hou je altijd.
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

08 juli 2017

80% van de artikelen op mn webshop passen door de brievenbus en die verstuur ik lekker goedkoop met een paar postzegels en daar heb ik simpelweg geen verzendbewijs of en track and trace code. 
Helaas dit ooit ook aan de hand gehad. Nu verzend ik alles met een track-trace code, past het door de brievenbus dan kost je dat maar 3,50 via postNL. Mijn artikelen kan ik niet nogmaals toezenden, dus ik vind het zelf ook fijn om te zien dat het bestelde boek goed is gearriveerd.
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

05 oktober 2017

Lees even de voorwaarden van Paypal goed door. Als jij geld rekent voor het gebruik van Paypal, dan kom je niet in aanmerking voor het Verkopersberscherming programma. 
Volgens mij is dit niet juist.
IK reken 2% extra kosten indien betaald wordt via Paypal.
Dit is ook duidelijk te zien op transactie gegevens van Paypal.
Toch wordt er door Paypal duidelijk bij de transactie vermeld; : Voldoet aan de vereisten voor Verkopersbescherming"
No guts no glory!
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

05 oktober 2017

Lees even de voorwaarden van Paypal goed door. Als jij geld rekent voor het gebruik van Paypal, dan kom je niet in aanmerking voor het Verkopersberscherming programma. 
Volgens mij is dit niet juist.
IK reken 2% extra kosten indien betaald wordt via Paypal.
Dit is ook duidelijk te zien op transactie gegevens van Paypal.
Toch wordt er door Paypal duidelijk bij de transactie vermeld; : Voldoet aan de vereisten voor Verkopersbescherming"
Je moet het wel helemaal lezen wat er staat. Er staat namelijk "In aanmerking komend". Er staat niet dat de transactie reeds voldoet aan de vereisten.

Verkopersbescherming
In aanmerking komend

Mogelijk als u...

De voorwaarden:
Als u gedurende een aaneengesloten periode van 6 maanden ten minste eenmaal meer dan € 100.000 per maand op uw PayPal-rekening heeft ontvangen en/of als u toeslagen in rekening brengt voor het gebruik van PayPal (als het conform voor u toepasselijke wetgeving is toegestaan toeslagen in rekening te brengen), komt u niet in aanmerking voor PayPal Verkopersbescherming en is sectie 11.5 op u van toepassing, tenzij PayPal en u iets anders overeengekomen zijn. PayPal beoordeelt in de maanden oktober en april van elk kalenderjaar telkens opnieuw of u in aanmerking komt voor Verkopersbescherming.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

05 oktober 2017

I stand corrected! Te snel door de voorwaarden gevlogen...
Gelukkig in de vele honderden transacties over de drie jaar dat ik Paypal accepteer nog niet nodig gehad... (knock knock on wood).
No guts no glory!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

11 oktober 2017

Wettelijk is het wel zo dat je als verkoper aan moet tonen dat je het pakketje geleverd hebt. Kun je dat niet, dan zul je juridisch gezien ook aan het kortste einde trekken bij geschillen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Oli4321
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 maart 2014

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

12 oktober 2017

Ja ook al is verzending met trackingnummer duurder, toch voor kiezen. Want met briefpost is er geen bewijs !  Is altijd jouw woord tegen dat van de andere
 
Hansaor
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april 2018

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

24 april 2018

Ik heb een soortgelijke ervaring met PayPal....
Om wat geld bijeen te krijgen besloot ik een aantal CD's van mijn verzameling via Marktplaats in de verkoop te doen. Een dag later kreeg ik een bericht van ene J (ebayerJan@hotmail.com) die maar liefst 11 CD's wilde hebben. Omdat ik geen idee had hoeveel verzendkosten het zou zijn, was uit goed vertrouwen met koper overeengekomen dit achteraf naar mij over te maken. Ook heb ik koper gevraagd of hij wilde dat ik het aangetekend of verzekerd zou versturen maar dit vond hij niet nodig. Pakketje heb ik 22 feb 2018 verstuurd voor eur 9.80 (bonnetje heb ik nog). Ik heb de koper 1 maart gevraagd of het pakketje aangekomen was maar hij vertelde mij dat hij nog steeds niks ontvangen had. Op mijn vraag of het misschien bij zijn buren zou liggen zei hij: "mocht het daar liggen zou ik het toch niet krijgen..heel lastige mensen".
8 maart komt er een email van PayPal met de mededeling dat de koper er een claim van heeft aangemaakt bij Ebay. Heel apart dat zijn claim begint dat het pakketje niet bij zijn buren ligt....
Ik had dit in alle jaren PayPal abonnement nog nooit aan de hand gehad en heb een kopie van het postkantoorbonnetje gemaakt met de mededeling dat ik de CD's 22 feb half 6 had opgestuurd. In ieder geval werd het geld door PayPal vastgehouden. Ik heb later nog een email van PayPal ontvangen om naar koper te reageren maar ik kon er niet meer van maken dat ik de CD's opgestuurd, dat ik het buren verhaal vreemd vond en dat ik nu 11 CD's plus afgesproken verzendkosten kwijt was.
3 april komt er een email van PayPal: Na zorgvuldige overweging van het bewijsmateriaal in de hieronder omschreven kwestie hebben we ons onderzoek afgerond en in het voordeel van de koper besloten.
Stom verbaasd reageer ik naar PayPal en vraag hun was de zorgvuldige afweging was naast een koper die alleen even roept dat hij niks ontvangen heeft.
En dan komt de knulligheid van PayPal naar boven:
5 April ontvang ik een email: "Ik heb uw PayPal rekening en de zaak die tegen u is geopend bekeken en gezien dat onze claims afdeling uw Pakketje niet heeft kunnen traceren. Hierdoor is de zaak in het voordeel van de verkoper beslist"
Ik stuur PayPal een email met de mededeling dat ik de verkoper ben.
6 april krijg antwoord van PayPal: "Ik ben blij dat ik u kan mededelen dat het geschil in uw voordeel besloten is. Mijn excuus voor de eerder ontvangen e-mail waarin beweert werd dat de zaak in uw nadeel is besloten. Ik heb zojuist uw PayPal-rekening bekeken en heb gezien dat de betaling inmiddels op uw PayPal-rekening staat".
Na een tijdje stuur ik PayPal een email en zeg dat ik blij ben en het terecht vind dat de zaak in mijn voordeel besloten is, maar dat ik nog steeds geen geld op mijn rekening zie.
8 april krijg ik antwoord:
"Ik heb uw PayPal-rekening bekeken en ik kan inderdaad zien dat de claim in uw nadeel is gesloten. Dit geld is op 3 april van uw PayPal-saldo gehaald waardoor u momenteel nog een saldo heeft van 46.31 EUR. Hetgene wat mijn collega tegen u heeft gezegd klopt dus niet. Mijn excuses hiervoor"
Maw toch mijn Cd's en verzendkosten kwijt en bij EbayerJan blijft het sindsdien helemaal stil....
Ik ben nog aan het uitzoeken of dit echt niet aan te vechten is, zo kom je wel heel makkelijk van je spullen en geld af.
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

25 april 2018

Het is vrij simpel. Jij als verzender bent verantwoordelijk dat het bij de ontvanger aankomt. Tenzij je een handtekening hebt voor ontvangst kun je dit niet bewijzen.
En ja, daar maken mensen gebruik van. Maar in verreweg de meeste gevallen zijn mensen eerlijk. Dit weet je echter niet omdat je het simpelweg niet kunt controleren.

Dit ga je dus nooit winnen van paypal. En dat is niet alleen bij paypal het geval, dit is zo bij iedere verkoop of er nu met iDeal, cc of gewoon geld overboeking betaald is. In die laatste gevallen is het voor de ontvanger wat lastiger om het geld terug te krijgen.

Paypal handelt in dit geval, hoe sneu voor jou ook, volledig volgens de regels. Of de ontvanger eerlijk is kun jij niet weten.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht