Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

UBL facturen

18 augustus 2017

Sporadisch hebben wij klanten welke alleen met UBL facturen kunnen werken. Hoe maken jullie deze facturen aan?
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: UBL facturen

26 augustus 2017

Meestal moeten die UBL facturen uit je software komen. Je factuur pakket moet dus een UBL bestand genereren bij een factuur. 

Wil je dat echt zelf doen, dan is het nogal een technisch gebeuren. Mocht je het toch zelf moeten doen, dan kun je http://platformelfa.nl/3922/ministerie- ... actureren/ eens bekijken (niet zelf getest).

Kan me overigens niet voorstellen dat veel partijen zonder die bestanden de factuur niet kunnen verwerken. Immers lang niet iedereen kan een factuur met UBL bestand leveren. Alleen de rijksoverheid stelt volgens mij sinds dit jaar de eis dat facturen digitaal moeten zijn.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: UBL facturen

26 augustus 2017

Kwam trouwens ook nog https://www.go2ubl.nl tegen. Die zetten facturen voor je om naar UBL, weet alleen niet of je daar meer massa voor nodig bent. Op site staat echter vanaf 35 cent per mutatie. Dus dat is te overzien ;) .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: UBL facturen

28 augustus 2017

Het zijn inderdaad grote overheidsbedrijven. De UBL standaard is op papier een groot succes, echter in de praktijk een drama voor de kleinere bedrijven. De overheid heeft als verplichting ingesteld dat er via UBL gefactureerd moet worden, echter geen gratis tools voorhanden om UBL facturen mee aan te maken. Zelf maken is voor een leek ondoenlijk.

De door jou gegeven links ken ik, echter is dat alleen interessant bij grotere oplagen. Ze gaan helaas niet voor 35 cent sporadisch een factuur voor je omzetten.

Ik ben er inmiddels achter, dat hoewel dit kennelijk al jaren de standaard moet zijn, er vrijwel niemand ooit van heeft gehoord. De administraties van de grote bedrijven blijken er helemaal gek van te worden en altijd een vast contactpersoon te hebben voor je al vragen over het ubl factureren bij hen. Ze hebben daarom (volgens mij) van ellende ook nog steeds de mogelijkheid om per post de facturen te sturen als je lang genoeg doorvraagt.

Ik loop er echter een aantal keer per jaar tegen aan en vroeg mij dus af hoe andere dit doen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: UBL facturen

01 september 2017

Wellicht is dit wat je zoekt? 

https://www.coenfin.nl/software/pdfinvoice2ubl

Geen ervaring mee, dus weet niet of het werkt ;) .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: UBL facturen

01 september 2017

Met ExactOnline kan ik facturen versturen in PDF en UBL.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: UBL facturen

22 februari 2019

Anonieme vraag was er halverwege 2017 nog  best vroeg bij, maar volgens mij bieden inmiddels vrijwel alle boekhoudprogramma's UBL-facturen. Lang niet alle zzp'ers werken met een boekhoudprogramma, maar webwinkels meestal wel omdat hiermee de administratie goed te automatiseren is. 

Aan de andere kant is het soms een ramp om een factuur te krijgen van webshops. Ik krijg wel mails met orderbevestigen, betaalbevestigen, track & trace-links en evaluatieformulieren maar die factuur moet ik voor inloggen in een vaag dashboard. Soms zonder aparte btw-vermelding of kan ik de factuur daar zelfs niet vinden en moet ik de klantenservice ervoor lastigvallen. Terwijl met UBL die automatisch opgehaald kan worden na een bestelling. Zeker in de b2b lijkt me dat een mooie plus. Toch zie ik maar weinig webshops die hier iets over zeggen? Zijn er al webshops die gebruikmaken van UBL? 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: UBL facturen

02 maart 2019

Helaas is bol.com nog niet zo snel. Deze weigert de UBL facturen waardoor de klant ook het PDF factuur niet krijgt. Helaas kan ik in het softwarepakket geen onderscheid maken tussen bol.com en eigen klanten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl