Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hansaor
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april 2018

Paypal Kopersbescherming

24 april 2018

Om wat geld bijeen te krijgen besloot ik een aantal CD's van mijn verzameling via Marktplaats in de verkoop te doen. Een dag later kreeg ik een bericht van ene ebayerJan@hotmail.com die maar liefst 11 CD's wilde hebben. Omdat ik geen idee had hoeveel verzendkosten het zou zijn, was uit goed vertrouwen met koper overeengekomen dit achteraf naar mij over te maken. Ook heb ik koper gevraagd of hij wilde dat ik het aangetekend of verzekerd zou versturen maar dit vond hij niet nodig. Pakketje heb ik 22 feb 2018 verstuurd voor eur 9.80 (bonnetje heb ik nog). Ik heb de koper 1 maart gevraagd of het pakketje aangekomen was maar hij vertelde mij dat hij nog steeds niks ontvangen had. Op mijn vraag of het misschien bij zijn buren zou liggen zei hij: "mocht het daar liggen zou ik het toch niet krijgen..heel lastige mensen".
8 maart komt er een email van PayPal met de mededeling dat de koper er een claim van heeft aangemaakt bij Ebay. Heel apart dat zijn claim begint dat het pakketje niet bij zijn buren ligt....
Ik had dit in alle jaren PayPal abonnement nog nooit aan de hand gehad en heb een kopie van het postkantoorbonnetje gemaakt met de mededeling dat ik de CD's 22 feb half 6 had opgestuurd. In ieder geval werd het geld door PayPal vastgehouden. Ik heb later nog een email van PayPal ontvangen om naar koper te reageren maar ik kon er niet meer van maken dat ik de CD's opgestuurd, dat ik het buren verhaal vreemd vond en dat ik nu 11 CD's plus afgesproken verzendkosten kwijt was.
3 april komt er een email van PayPal: Na zorgvuldige overweging van het bewijsmateriaal in de hieronder omschreven kwestie hebben we ons onderzoek afgerond en in het voordeel van de koper besloten.
Stom verbaasd reageer ik naar PayPal en vraag hun was de zorgvuldige afweging was naast een koper die alleen even roept dat hij niks ontvangen heeft.
En dan komt de knulligheid van PayPal naar boven:
5 April ontvang ik een email: "Ik heb uw PayPal rekening en de zaak die tegen u is geopend bekeken en gezien dat onze claims afdeling uw Pakketje niet heeft kunnen traceren. Hierdoor is de zaak in het voordeel van de verkoper beslist"
Ik stuur PayPal een email met de mededeling dat ik de verkoper ben.
6 april krijg antwoord van PayPal: "Ik ben blij dat ik u kan mededelen dat het geschil in uw voordeel besloten is. Mijn excuus voor de eerder ontvangen e-mail waarin beweert werd dat de zaak in uw nadeel is besloten. Ik heb zojuist uw PayPal-rekening bekeken en heb gezien dat de betaling inmiddels op uw PayPal-rekening staat".
Na een tijdje stuur ik PayPal een email en zeg dat ik blij ben en het terecht vind dat de zaak in mijn voordeel besloten is, maar dat ik nog steeds geen geld op mijn rekening zie.
8 april krijg ik antwoord:
"Ik heb uw PayPal-rekening bekeken en ik kan inderdaad zien dat de claim in uw nadeel is gesloten. Dit geld is op 3 april van uw PayPal-saldo gehaald waardoor u momenteel nog een saldo heeft van 46.31 EUR. Hetgene wat mijn collega tegen u heeft gezegd klopt dus niet. Mijn excuses hiervoor"
Maw toch mijn Cd's en verzendkosten kwijt en bij EbayerJan blijft het sindsdien helemaal stil....
Heeft iemand een tip waar ik dit officieel kan aanvechten?
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Paypal Kopersbescherming

07 mei 2018

Ja houd maar op over Paypal. Dikke naaiers zijn het.
je hebt alleen een postkantoor bonnetje, maar daar staat toch track en trace op?
DAT IS leidend en controleerbaar. Een bedrag kan ook van een ander pakket je zijn.
Ik neem aan dat er track en trace op zat anders zou het toch nooit 9.80 euro kosten ?!?!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Paypal Kopersbescherming

04 juni 2018

Helaas snap ik Paypal wel. Ze oordelen volgens wettelijke regels. En in Nederland is de (zakelijke) verkoper bij wet veel zwakker dan de koper.

Jij als verkoper moet aantonen dat het product is aangekomen. Als de bezorger het bij de buren afgeeft, dan is dat wettelijk gezien jouw risico.

Ik snap dat dit heel oneerlijk voelt en dat het heel eenvoudig is om daar misbruik van te maken, maar het zijn wel de regels. Wij hebben daar als keurmerk ook mee te maken in geschillen. Volg je de wet, dan trekt de koper meestal aan het langste einde...

Volgens mij kan Paypal daar zelf weinig aan doen, wel kunnen ze je natuurlijk direct goed informeren, etc.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m