Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
IWW
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 juni 2018

Wet koop op afstand

28 juni 2018

Beste leden,

Momenteel ben ik bezig om een webshop te ontwikkelen voor houten tafels echter wil ik de iDeal implementatie i.c.m. de verschillende tafelopties die klanten kunnen kiezen eerst goed uitwerken voordat dit beschikbaar komt op de website. 
Er zal dus voornamelijk, in het begin, persoonlijk contact zijn met de consument voordat er überhaupt wat verkocht wordt. Indien er een akkoord is vanuit beide kanten wil ik de klant vragen om 50% aan te betalen en de andere 50% bij aflevering van de tafel. Dit beleid zullen wij voeren tot dat we alles op orde hebben om iDeal en andere alternatieve betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden. 

Klopt het dat dit is toegestaan volgens de "Wet koop op afstand" of zie ik wat over het hoofd?
Indien dit is toegestaan zou ik eerder live kunnen met mijn webshop vandaar de vraag. 

Gr. Stefan
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Wet koop op afstand

28 juni 2018

Dit is inderdaad toegestaan. Je mag de klant niet verplichten om meer dan 50% vooraf te betalen, dus als je inderdaad vraagt om 50% nu en 50% bij levering te doen, dan is dat toegestaan.

Je hebt het over dat je dit beleid wilt voeren totdat je iDeal en andere betaalmethoden kan aanbieden. Let er op dat als je alleen iDeal aan zou bieden, dat je dan niet aan de wet voldoet. Je verplicht de klant dan om 100% vooraf te betalen. Naast iDeal zul je in ieder geval 1 achteraf betaalmethode moeten aanbieden. (of de 50/50 deal blijven voeren)
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Wet koop op afstand

22 juni 2019

Kleine aanvulling, wat wouter zegt klopt. Het heeft alleen niets te maken met de wet kopen op afstand. Ook voor offline winkels geldt dat er nooit meer dan 50% geeist mag worden voor levering... Bestel je dus een auto of bank met levertijd, dan hoef je ook nooit meer dan 50% vooraf te betalen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wet koop op afstand

23 juni 2019

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een achterafbetaalmethode zoals Afterpay of Billink aan te bieden. De kosten mag je doorberekenen aan je klanten en het levert je extra bestellingen op.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jantje2000
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 oktober 2018

Re: Wet koop op afstand

24 juni 2019

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een achterafbetaalmethode zoals Afterpay of Billink aan te bieden. De kosten mag je doorberekenen aan je klanten en het levert je extra bestellingen op.
Helaas is dit niet waar. Sinds de nieuwe PSD2 wetgeving is het niet langer toegestaan om de kosten van een andere betaalmethode door te rekenen. 
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wet koop op afstand

29 juni 2019

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een achterafbetaalmethode zoals Afterpay of Billink aan te bieden. De kosten mag je doorberekenen aan je klanten en het levert je extra bestellingen op.
Helaas is dit niet waar. Sinds de nieuwe PSD2 wetgeving is het niet langer toegestaan om de kosten van een andere betaalmethode door te rekenen. 
Van de PSD2 wetgeving mag je nog kosten doorberekenen voor duurdere betaalmethodes, maar het mag niet meer zijn dan de werkelijke betaalkosten. De AFM heeft aan Klarna doorgegeven dat je voor achteraf betalen maximaal 1,95 euro door mag berekenen, omdat het anders onder de consumentenkredietwet valt: https://www.klarna.com/nl/zakelijk/webw ... f-betalen/
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht