Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Malafide bestel-pogingen uit dubieuze landen

08 april 2019

Hebben jullie wel eens dat je ineens een klant uit een ver land hebt (meestal boevenlanden zoals Roemenië), die iets bestellen, die pogen af te rekenen met creditcard, dat dit mislukt en dat je daarna nooit meer wat hoort?

Bij mij gebeurt dit zeker 1x per kwartaal. Vrijwel altijd oosteuropeanen. Die pik ik er makkelijk uit omdat ik sowieso zelden iets verkoop buiten NL, BE en DE.

Het zijn gasten die met gestolen creditcard iets pogen te bestellen, maar pas bij afrekenen komen ze er achter dat we 3Dsecure geïmplementeerd hebben (pincode vereist). De transactie mislukt dan logischerwijs en de order blijft onbetaald.
Bij het aloude, idioot fraudegevoelige systeem was het cc-nummer, de vervaldatum en het controlegetal voldoende om wat dan ook te bestellen.
Dit is inmiddels amper nog in gebruik. Maar oosteuropees geteisem poogt nog altijd met gestolen creditcards (of gekopieerde creditcardgegevens) de boel op te lichten.

(Het afleveradres is, naar traditioneel creditcard fraude gebruik, doorgaans een leegstaand pand of mensen die op vakantie zijn, waar de boeven een briefje met "leg maar in de achtertuin" op de deur plakken.)

Maken jullie dit wel eens mee?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Malafide bestel-pogingen uit dubieuze landen

08 april 2019

1 keer naar Rusland. Was net te laat om de daadwerkelijke levering tegen te houden.

Je kan toch gewoon die landen uitsluiten in de check-out? Heb je dat probleem ook niet meer.
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Malafide bestel-pogingen uit dubieuze landen

21 mei 2019

Afgelopen week voor het eerst meegemaakt, we zijn daarnaast net een maand online....
Mislukte creditcard betaling uit Ierland, verzendadres was Google Nederland te Amsterdam, heel slecht verzonnen. Echter een buitenlands adres invullen is op dit moment bij ons ook niet eens mogelijk. Melden jullie deze gevallen bij de betaalprovider? Of elders?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Malafide bestel-pogingen uit dubieuze landen

21 mei 2019

Als het mislukt was zou ik me er niet te druk over maken. Een "geslaagde" poging met een dubieus geurtje is gevaarlijker, maar ik heb het met CC betalingen nog nooit meegemaakt. In het verleden wel bij PayPal die dan iets na een zogenaamd geslaagde betaling een waarschuwing stuurde niets te verzenden: zo'n betaling werd uiteraard door PayPal teruggedraaid. Er zijn branches die gevoeliger voor oplichterij zijn dan andere.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.