Hebben jullie wel eens dat je ineens een klant uit een ver land hebt (meestal boevenlanden zoals Roemenië), die iets bestellen, die pogen af te rekenen met creditcard, dat dit mislukt en dat je daarna nooit meer wat hoort?
Bij mij gebeurt dit zeker 1x per kwartaal. Vrijwel altijd oosteuropeanen. Die pik ik er makkelijk uit omdat ik sowieso zelden iets verkoop buiten NL, BE en DE.
Het zijn gasten die met gestolen creditcard iets pogen te bestellen, maar pas bij afrekenen komen ze er achter dat we 3Dsecure geïmplementeerd hebben (pincode vereist). De transactie mislukt dan logischerwijs en de order blijft onbetaald.
Bij het aloude, idioot fraudegevoelige systeem was het cc-nummer, de vervaldatum en het controlegetal voldoende om wat dan ook te bestellen.
Dit is inmiddels amper nog in gebruik. Maar oosteuropees geteisem poogt nog altijd met gestolen creditcards (of gekopieerde creditcardgegevens) de boel op te lichten.
(Het afleveradres is, naar traditioneel creditcard fraude gebruik, doorgaans een leegstaand pand of mensen die op vakantie zijn, waar de boeven een briefje met "leg maar in de achtertuin" op de deur plakken.)
Maken jullie dit wel eens mee?