Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jeffreys
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 juli 2015

PayPal deels doorberekenen

09 augustus 2019

Wij bieden op onze webshop zoveel mogelijk betaalmethoden aan, waaronder Paypal. Wij rekenen voor geen enkele betaalmethode transactiekosten. Wij lopen soms tegen de uitdaging aan dat een klant binnen komt via een Affiliate partner, een product koopt dat in de aanbieding is en betaald met PayPal of AfterPay. Het kan dan soms net (niet) uit, maar dit nemen wij dan voor lief. Ik zie steeds vaker dat webshops die PayPal aanbieden, waaronder ook grotere webshops, variabele transactiekosten doorberekenen als klanten met PayPal betalen. Persoonlijk zie ik dit als niet servicegericht, maar ik zie liever dat klanten via iDeal of Bancontact betalen waarvan de transactiekosten lager liggen. Met mijn collega heb ik het hier al eens over gehad en hij is ervan overtuigd dat klanten dan eerder zullen kiezen voor iDeal als ze moeten betalen voor PayPal. Aan o.a. de vele reviews kan de klant zien dat wij een betrouwbare webshop zijn, dus dat zou geen reden mogen zijn om met PayPal te betalen. 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en wat jullie mening is. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PayPal deels doorberekenen

09 augustus 2019

Ik heb voor NL PayPal uitgeschakeld: dat voorkomt dat argeloze klanten in NL met PP (dat vooral bij hogere bedragen heel ongunstig is) betalen, terwijl in NL ook iDeal beschikbaar is. Volgens mij mag je de kosten van PayPal (en ook andere betaalmethoden) niet meer doorberekenen.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: PayPal deels doorberekenen

10 augustus 2019

Het mag bij Paypal zeker nog wel: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betaaltoeslagen-bij-online-aankopen

Wij doen het niet. Natuurlijk kan het, en zal het vast werken zelfs als je er een klein bedragje van maakt. 

Maar 2 punten zou ik wel in gedachten houden:
- Het zal vast ook iets doen met de conversie. betalen met paypal is geen onwil maar kan ook zijn omdat het de makkelijkste betalingsmogelijkheid is. zo gebruik ik het zelf wel, als ik geen reader van m'n bank bij me heb bijvoorbeeld.
- Heb je wel eens berekend wat je betaalkosten zijn in het grote geheel? Zelfs als ik voor ons alle kosten meereken (giftcards, paypal, ideal, etc) is het totaal een werkelijk miniem deel van onze totale jaarlijkse kosten. Kortom: beter om je op andere dingen te focussen. Misschien valt de som voor anderen anders uit, geen idee eigenlijk. Bij ons is het kraakhelder, niet de moeite hier zorgen over te maken.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: PayPal deels doorberekenen

19 februari 2020

De meerkosten van CC's mag je niet meer apart in rekening brengen maar voor Paypal mag dat uitdrukkelijk wel.
Ik doe dat dan ook deels doorberekenen (2% toeslag). Overgrote deel van mijn klanten komt uit het buitenland waardoor IDEAL geen goed alternatief is.
Zeker als de klant niet uit Europa 1 komt (indeling is ergens diep in de voorwaarden van Paypal te vinden) kan de commissie die Paypal mij in rekening brengt dik over de 5% gaan (en ik zit al in een lagere commissie staffel!).
Gezien de relatief geringe marge van online verkoop hakt dat er dan flink in (gemiddelde order waarde toch enkele honderden euri).
Ik heb gemerkt dat de conversie niet veel verandert is sindsdien. Er is alleen een flink deel van de Paypal betalingen verschoven naar CC betalingen maar per saldo weinig verschil in omzet.
Ik denk dat het mede sterk afhankelijk is van de branche waarin je actief bent. Kun je de kosten gemakkelijk in je product verrekenen of is er veel concurrentie op prijs?
No guts no glory!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.