Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

30 maart 2020

Als klant van Mollie heb ik een mail ontvangen dat ze de uitbetalingen van alle betaaltegoeden 60 dagen uitstellen en van creditcard betalingen tijdelijk 20% vasthouden. Volgens hun zeggen omdat ze een goede liquiditeit moeten garanderen, terwijl er veel terugbetalingen zijn ivm afgelaste concerten (die zullen betaald zijn met creditcard of automatische incasso).

M.a.w. webshops die helemaal niet doen aan terugstortingen en/of vooral iDEAL betalingen hebben, worden hiervan de dupe. Ik kon gelukkig zeggen dat ik deels nog online inkomsten had, maar nu kan ik minstens 2 maanden lang niet beschikken over MIJN geld, dat Mollie vasthoudt. 

Ik weet (nog) niet of dit juridisch wel in de haak is. Afgezien daarvan vind ik dat Mollie als payment provider altijd moet zorgen voor een goede liquiditeit en dan niet betalingen vasthouden, maar zelf voor een financiële buffer, onderpand of bankgarantie zorgen. Zodat alle klanten, in elk geval iDEAL betalingen, te allen tijde kunnen worden uitgekeerd. Nu wordt andermans probleem opeens mijn probleem.

Mijn vraag aan jullie: zijn er meer payment providers die dit momenteel doen? Ik overweeg om over te stappen naar een andere partij, want ik verstuur nu dagelijks bestellingen waarvan ik nog lang op mijn geld kan wachten, terwijl de leveranciers wel tijdig betaald moeten worden.

Hieronder de mail van Mollie:

Het coronavirus blijft ons dagelijks leven verstoren en brengt iedere dag nieuwe uitdagingen met zich mee. We zijn ons ervan bewust dat dit ook onze klanten raakt. We houden de situatie dan ook nauwgezet in de gaten en ondernemen actie waar nodig om de risico’s voor onszelf en onze klanten zoveel mogelijk te beperken. 


Aangezien de uitgaansgelegenheden tijdelijk gesloten zijn en evenementen geannuleerd, zien we een toename in het aantal terugbetalingen dat consumenten doet aangezien ze hun favoriete evenement of voorstelling niet kunnen bezoeken. We verwachten dat deze situatie voorlopig ook nog aanhoudt. Daarnaast hebben sommige theaters, artiesten en evenementen organisaties zelf al proactief het geld terugbetaald om zo te voorkomen dat klanten zelf een terugbetaling initiëren. 

Als financiële instelling heeft Mollie de wettelijke verplichting om een goede liquiditeit te garanderen en te zorgen dat er ten allen tijde voldoende krediet beschikbaar is in jouw Mollie account om mogelijke toekomstige terugbetalingen van jouw klanten te verwerken. Daarom zijn wij genoodzaakt maatregelen te treffen. 

Per direct gelden dan ook de volgende wijzigingen:
De uitbetalingen van alle betaalmethodes worden vanaf nu na 60 dagen overgeboekt.
Voor creditcard betalingen houden wij tijdelijk 20% vast

Onze excuses voor het ongemak. We zijn ons bewust van de impact die dergelijke maatregelen kunnen hebben op jouw bedrijf. In de aankomende periode houden we de situatie dan ook nauwgezet in de gaten en informeren je tijdig als we wijzigingen kunnen aanbrengen in deze tijdelijke maatregelen.

We verzekeren je dat de uitbetalingen waar jij recht op hebt ten alle tijden voor jou gereserveerd blijven.

Groet,
Mollie 
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

30 maart 2020

Artikel E.6 en artikel H.4 in de algemene voorwaarden van Mollie staan dit toe ben ik bang.

Ik ben het zeker met je eens dat 60 dagen een zeer lange termijn is. Maar ik zou vooral even afwachten. "Als er één schaap over de dam is, volgen er meer."

Mollie heeft ons als webshop eigenaren wel erg verwend. In het verleden betaalde Mollie en andere instanties (Buckaroo heb ik veel ervaringen mee) sowieso pas op gezette tijden uit. Pas boven een bepaald drempelbedrag EN na een bepaalde periode. Voor mij was het ongekend dat er 1 dag later uitbetaald zou worden. Ikzelf was gewend dat er pas na 2 weken tot 4 weken betaald zou worden, op een vaste dag in de week.

Bol.com betaald altijd op een bepaalde dag in de maand uit, dus in het slechtste geval moet je ook daadwerkelijk 31 dagen wachten.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

30 maart 2020

Bij maandelijkse uitbetaling zou die 60 dagen termijn nu dus 30 tot 60 dagen zijn. Dus 30 dagen langer wachten in het beste geval, oftewel als iemand op de laatste dag van de maand betaald heeft.

Als een werkgever zegt ik betaal je een maand later uit zijn er genoeg mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen. Dat geldt hier voor veel ondernemers op deze manier ook. Ik vind het echt onvoorstelbaar dat Mollie dit doet. Ik kan het nog wel even uitzingen, maar ik kan me voorstellen dat er ondernemers in de problemen komen. En zeker ook de grote jongens die het moeten hebben van veel volume en kleine marges.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

30 maart 2020

Mollie heeft het besluit deels teruggedraaid voor bepaalde klanten:


Vorige week heb je van ons een bericht gekregen naar aanleiding van de maatregelen in verband met de sterke toename van refunds, storneringen en chargebacks in sectoren als travel, horeca en entertainment.

We volgen dagelijks de situatie op en beoordelen dit individueel per klant. In jouw specifieke situatie hebben we geconcludeerd dat we de uitbetalingsvoorwaarden weer kunnen versoepelen.

Dit betekent voor jou het volgende:
- Alle transacties worden zonder vertraging aan je uitbetaald, conform de door jou ingestelde frequentie

Voor creditcard betalingen geldt nog steeds dat wij tijdelijk 20% vasthouden. Mocht dit wijzigen, informeren we je uiteraard direct.

In de tussentijd willen we je vragen om refunds en storneringen goed op te volgen en zo snel mogelijk te verwerken. Zorg er dan ook voor dat je te allen tijde voldoende krediet op je Mollie-account hebt staan, zodat eventuele refunds en storneringen soepel afgehandeld kunnen worden.

We wensen je het allerbeste toe in deze moeilijke tijden. Heb je nog vragen? We staan klaar om je te helpen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

31 maart 2020

Ik heb ook een klein deel niet uitbetaald gekregen (klarna betaling). De rest wel.
Maar Mollie werkt toch met een derdengelden rekening? Dan blijft het gewoon je geld ook al zijn ze failliet. Het heeft niks met liquiditeit te maken volgens mij.


Als financiële instelling heeft Mollie de wettelijke verplichting om een goede liquiditeit te garanderen en te zorgen dat er ten allen tijde voldoende krediet beschikbaar is in jouw Mollie account om mogelijke toekomstige terugbetalingen van jouw klanten te verwerken. Daarom zijn wij genoodzaakt maatregelen te treffen.
Zijn ze nu een soort van bank? Of gaan ze zicht met jou terugbetalingen bemoeien? Ze zijn toch ingehuurd voor de afwikkeling van de betaling en romen daar een percentage van af. Ze krijgen dus in feite vooruit betaald. Een bank zijn ze zeker niet wat je betaald gewoon 21% btw over de betaling.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

31 maart 2020

Maar Mollie werkt toch met een derdengelden rekening? Dan blijft het gewoon je geld ook al zijn ze failliet. Het heeft niks met liquiditeit te maken volgens mij.
Ik vind het ook merkwaardig. Er wordt een betaling verwerkt, daar houden ze zoveel commissie op in, en dat was het. Wat overblijft is van de webshop en zouden ze alleen in bewaring moeten hebben. Het komt bij mij over dat ze net als banken en pensioenfondsen dat geld gebruiken om investeringen mee te doen of leningen te verstrekken.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

31 maart 2020

Ze zijn geen bank, maar een financiële instelling. Die hebben voorwaarden waar ze aan moeten voldoen.

Het geld wordt volgens mij wel opgeslagen op een derdenrekening, maar ook dan heeft Mollie te maken met terugstortingen. Dat geld moet ook ergens vandaan komen. De terugstortingen moeten natuurlijk ook betaald worden, en voor de veiligheid van Mollie houden ze jouw uitbetaling dan langer vast. Dit is uitgelegd in de email.
Of gaan ze zicht met jou terugbetalingen bemoeien
Ja, dat hebben ze altijd gedaan. Dit zijn terugstortingen van creditcards of van banken. Deze kunnen ook vanaf jouw bankrekening gebeuren, mocht jij het zelf beheren.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

31 maart 2020

Duidelijk, nu heb ik me er wat verder in verdiept. De creditcard betaling en eventueel automatisch incasso kan de klant de betaling intrekken. Dan kan ik me nog wel voorstellen dat ze het bedrag pas uitbetalen als deze termijn is verlopen. Normaal gesproken handel ik zelf de terugbetaling af dus had hier ook geen ervaring mee.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

02 april 2020

Mollie heeft het volgende probleem. Ook veel sportscholen en andere partijen die het nu moeilijk hebben gebruiken hun periodieke betalingen systeem. Daar gaat het om automatische incasso opdrachten die gestorneerd kunnen worden en creditcardbetalingen die ongedaan gemaakt worden..

Valt bijvoorbeeld een sportschool om of storneren de klanten massaal betalingen, dan kan Mollie in de problemen komen. Want ze hebben immers dat geld al overgemaakt naar het bedrijf. Kan het bedrijf de bedragen niet terug betalen, dan draait Mollie voor de kosten op. Door de termijn te verlengen weet Mollie zeker dat betalingen die ze overmaken gegarandeerd zijn.

Nu ben ik wel benieuwd, geldt dit voor alle betalingen, of vooral voor partijen die veel terugkerende betalingen via Mollie ontvangen? Vooral bij automatische incasso en creditcard zit een risico.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

02 april 2020

Nu ben ik wel benieuwd, geldt dit voor alle betalingen, of vooral voor partijen die veel terugkerende betalingen via Mollie ontvangen? Vooral bij automatische incasso en creditcard zit een risico.
Blijkbaar is dit enkel voor een beperkt aantal klanten:
https://twitter.com/MollieNL/status/1244623818582372354
Ikzelf heb deze mail niet ontvangen en ook de uitbetalingen (ook van creditcard) van vorige en deze week zijn correct verlopen.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

03 april 2020

Ik heb inmiddels ook de betalingen op mijn rekening staan. Volgens mij is die 20% creditcard transacties nog wel vastgehouden want er staat een regel met "Reservering maart 2020".

Echter vorige week vrijdag stuurde ik Mollie een mail met de vraag of 60 dagen extra betekent dat er 60 dagen opgeteld worden boven de ingestelde uitbetaal datum. En of ik dan niet beter dagelijkse uitbetaling kan instellen.
Tot mijn verbazing kreeg ik vanmorgen (na een week dus) reactie dat klanten idd 60 dagen later dan wat ze hebben ingesteld uitbetaald krijgen. Kennelijk weet de klantenservice niet dat ze dat besluit begin deze week voor de meeste klanten hebben teruggedraaid.
Wat een zooitje bij Mollie zeg...
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

08 april 2020

Op zich snap ik wel dat er een keer iets mis gaat bij Mollie. Iedereen werkt thuis en dan krijg je opeens 2.000 aanmeldingen in een week. Logisch dat er een keer wat mis loopt in de communicatie.

https://www.sprout.nl/artikel/coronavir ... e-banen-te
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
prettig
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 juni 2020

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

10 augustus 2020

Zegt genoeg over hun financielle positie lijkt me.
Ik zou gelijk overstappen, ze staan op de rand van omkiepen. We hebben 4 betaalproviders en ze betalen allemaal na 1 dag.
Betaalprovider is doorgeefluik en verdienen aan de provisie, hun kosten zijn schijnbaar stuk hoger dan de provisie. Dus gebruiken ze jouw geld om gaten te dichten.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

20 augustus 2020

Even een vraag aan de Mollie klanten hier:

Mollie heeft het volledig vasthouden van creditcard betalingen al snel weer teruggedraaid, maar houdt nog steeds 20% vast. Het blijkt dat dit maar liefst 36 weken is (!)

Heeft iedereen dit, of doen ze het juist wel/niet bij specifieke branches?
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

24 augustus 2020

Even een vraag aan de Mollie klanten hier:

Mollie heeft het volledig vasthouden van creditcard betalingen al snel weer teruggedraaid, maar houdt nog steeds 20% vast. Het blijkt dat dit maar liefst 36 weken is (!)

Heeft iedereen dit, of doen ze het juist wel/niet bij specifieke branches?
Bij mij betalen ze na 1 week 100% uit, maar ik zit niet in een risico branche. 36 weken is wel absurd lang, wat dit is zelfs langer dan dat de klant tijd (180 dagen) heeft om een chargeback te starten.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mollie keert tijdelijk geen geld uit ivm corona crisis

24 augustus 2020

Even een vraag aan de Mollie klanten hier:

Mollie heeft het volledig vasthouden van creditcard betalingen al snel weer teruggedraaid, maar houdt nog steeds 20% vast. Het blijkt dat dit maar liefst 36 weken is (!)

Heeft iedereen dit, of doen ze het juist wel/niet bij specifieke branches?
Bij mij betalen ze na 1 week 100% uit, maar ik zit niet in een risico branche. 36 weken is wel absurd lang, wat dit is zelfs langer dan dat de klant tijd (180 dagen) heeft om een chargeback te starten.
Ah dus niet bij iedereen? Ik zit ook niet bepaald in een risico branche en heb alleen klanten uit Nederland en België. De klantenservice kun je 10x mailen en je krijgt 10x een halfbakken antwoord. Ze begrijpen er zelf ook niks van en doen alsof het heel normaal is 36 weken te wachten op die 20%. Ik ga er maar weer eens achteraan....

(Het is overigens 180 werkdagen volgens Mollie, dus dat zal de chargeback periode zijn).
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht