Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

08 mei 2020

Per toeval zag ik vorige week dat Paypal niet meer de ingehouden "fees" crediteert als ik de originele betaling terugbetaal aan een koper...
Op buitenlandse betalingen kunnen die fees oplopen tot 5% (en dan heb ik al een staffelkorting).
Ik heb nogal wat duurdere verkopen die met Paypal betaald worden. In het geval van een bedrag van 1000 euro dat gecrediteerd wordt naar een klant, maak ik hierdoor nog eens 50 euro extra verlies (boven op de verzendkosten) alleen omdat Paypal zijn provisie niet wil terug geven.
Net even opgezocht in de voorwaarden en inderdaad staat dit nu daarin vermeld (geen restitutie van fees).
Nog iemand anders opgevallen?
Als ik niet zoveel klanten uit Duitsland zou hebben die met Paypal willen betalen, had ik Paypal al lang eruit geknikkerd maar ik denk dat dit nu wel de druppel wordt...
No guts no glory!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

08 mei 2020

Ik ben ook geen echt grote fan van PP, maar ik betaalde gisteren een klant uit Frankrijk het gehele bedrag terug omdat een artikel niet meer leverbaar was en de PP kosten werden keurig mee terugbetaald. Ik zal er desondanks goed op letten.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

08 mei 2020

Ik ben ook geen echt grote fan van PP, maar ik betaalde gisteren een klant uit Frankrijk het gehele bedrag terug omdat een artikel niet meer leverbaar was en de PP kosten werden keurig mee terugbetaald. Ik zal er desondanks goed op letten.
Dat is wel heel vreemd! Ik zag dat het bij mij sinds enkele weken gebeurde (het niet-terugbetalen dus).
Vanmorgen een mailtje naar Paypal gestuurd of dat wel klopte en nu al antwoord;
"Yes this is true. There has been an update about the transaction fees in the user agreement. The transaction fees will unfortunately not be refunded anymore when you give a refund."

Het wordt hier nu een zeer moeilijke afweging; doorgaan met Paypal en dan bij retour soms flink verlies nemen of stoppen en dan (zeer waarschijnlijk) een behoorlijk deel van de Duitse klanten verliezen (die bij mij goed zijn voor een aanzienlijk deel van mijn omzet).
Het is natuurlijk nu heel moeilijk te voorspellen hoeveel van die klanten dan afhaken (en dus niet voor een alternatieve betaalmogelijkheid kiezen)...
No guts no glory!
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 mei 2020

Ik ben ook geen echt grote fan van PP, maar ik betaalde gisteren een klant uit Frankrijk het gehele bedrag terug omdat een artikel niet meer leverbaar was en de PP kosten werden keurig mee terugbetaald. Ik zal er desondanks goed op letten.
Dat is wel heel vreemd! Ik zag dat het bij mij sinds enkele weken gebeurde (het niet-terugbetalen dus).
Vanmorgen een mailtje naar Paypal gestuurd of dat wel klopte en nu al antwoord;
"Yes this is true. There has been an update about the transaction fees in the user agreement. The transaction fees will unfortunately not be refunded anymore when you give a refund."

Het wordt hier nu een zeer moeilijke afweging; doorgaan met Paypal en dan bij retour soms flink verlies nemen of stoppen en dan (zeer waarschijnlijk) een behoorlijk deel van de Duitse klanten verliezen (die bij mij goed zijn voor een aanzienlijk deel van mijn omzet).
Het is natuurlijk nu heel moeilijk te voorspellen hoeveel van die klanten dan afhaken (en dus niet voor een alternatieve betaalmogelijkheid kiezen)...
Volgens mij geld het niet terugbetalen alleen voor dat startbedrag van 45 cent ofzo.
De andere fees heb ik in ieder geval gewoon teruggekregen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 mei 2020

Volgens mij is de tekst uit de voorwaarden heel duidelijk.... GEEN terugbetaling van de commissie. Er is ook geen sprake van een of ander "startbedrag" van 45 cent.
Ik ontdekte het ook juist omdat er gewoon helemaal niets terugbetaald werd! En dit is al enkele weken beleid!
Ik ben in iets minder dan een maand al een behoorlijk bedrag kwijtgeraakt op deze manier. Ik zag dat dit begonnen is in de tweede helft van april. Ik kan me ook niet echt herinneren dat daar een explicite mededeling over gedaan is door Paypal... (natuurlijk wel een bericht van "aanpassing van de voorwaarden" met een link naar een stukje gortdroge juridische teksten waar meestal geen hond echt doorheen gaat spitten).
Well folks, this time there was something interesting in there! Ze pikken de volle commissie voor een dienst die niet is afgerond.
Ik heb het even nagekeken en ongeveer 20-25% van de omzet komt via Paypal. The big question is natuurlijk hoeveel daarvan zullen een alternatieve betaalmethode gebruiken als ik Paypal eruit knikker en hoeveel zullen van aankoop afzien...
No guts no glory!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 mei 2020

Mochten er mensen zijn die na medio april wel nog (een deel) van hun kosten terugkrijgen, hoor ik dat graag!
No guts no glory!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 mei 2020

Ik zie bij nadere beschouwing inderdaad dat de kosten niet worden gecrediteerd! Het moet niet gekker worden!
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 mei 2020

Ik heb toch ook maar even nagekeken en je hebt gelijk. De kosten worden niet meer gecrediteerd.
In februari in ieder geval nog wel.

Ik had wel gelezen dat er een verandering zou zijn bij het teruggeven van de kosten, maar meen te herinneren dat dat was voor het startbedrag van 0,35 euro. (paypal kosten zijn 3,4% + 0,35) Maar blijkbaar geld het gewoon voor alle kosten.
Even in de gebruikersovereenkomst gekeken en dit is wat ze nu zeggen.
[table][tr][td]A3.4 Terugbetalingen van commerciële transacties[/td]
[td]Als u een commerciële transactie terugbetaalt, worden er geen kosten in rekening gebracht om de terugbetaling te verrichten, maar de kosten die u oorspronkelijk heeft betaald om de betaling te ontvangen, worden niet geretourneerd.[/td]
[/tr]
[/table]
 
paulvdb
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

11 mei 2020

Het was altijd zo dat Paypal het procentuele deel van de kosten wel terugbetaalde en je dus alleen het startbedrag van € 0,35 kwijt was bij een terugbetaling. Maar sinds kort krijg je dus ook het procentuele deel van de kosten niet meer terug bij een terugbetaling.

Dat is vermeld in een aanpassing van de voorwaarden waar je als het goed is ook een mail over hebt gekregen. Maar ik kan me wel voorstellen dat veel mensen al die juridische teksten niet lezen en dus niet wisten dat dit zou gaan gebeuren.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

11 mei 2020

Ik moet maar eens gaan afwegen hoe belangrijk PayPal voor mij eigenlijk is en of ik er niet zonder kan!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

11 mei 2020

Naar mijn mening draait Paypal zich hiermee de nek om voor gebruik door webshop eigenaren...
Ze vangen al de hoofdprijs bij internationale betalingen (>5% commissie) waardoor ze duurder zijn dan andere betaalmethoden.
En nu maakt het voor hen ook nog eens niet meer uit of die transactie nu wel of niet wordt afgerond (de klant behoud wel of niet zijn artikel).
Alle kosten en risico's voor de klant, alleen maar risicoloze opbrengsten voor Paypal...
En dat voor een bedrijf dat in het geval van een conflict tussen webwinkelier en consument per definitie de zijde van de koper kiest, zelfs als je met echte bewijzen kunt aantonen dat de koper de boel aan het bedriegen is. Daar heeft men dan geen boodschap aan (lees; wil men zich daar niet in verdiepen); regels zijn regels....
No guts no glory!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

12 mei 2020

Goed om dit even aan te kaarten. Het was mij ook nog niet opgevallen. Erg slecht besluit als je het mij vraagt. Denk dat veel shops PayPal zullen gaan weren als dit mogelijk is. Als het goed is kan de klant nu wel gebruik maken van de retour service van PayPal om een pakket kosteloos te retourneren.  Wellicht compenseert dat nog iets.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

12 mei 2020

Dat retourneren op kosten van Paypal heeft voor mij als webwinkelier geen enkel voordeel aangezien ik sowieso retourkosten niet doe vergoeden (behalve indien een defect of fout van ons).
Ik denk dat Paypal zijn hand nu aan het overspelen is in de waan dat "iedereen" intussen niet meer zonder Paypal kan...
Ik verwacht niet dat winkeliers deze policy (niet retourneren commissie) zullen accepteren en heb daarmee nog een (heel klein beetje) hoop dat Paypal terugkomt op deze beslissing. Want dat is het enige waar deze "big boys" gevoelig voor zijn; cijfers = winst!
Ik heb mijn beklag hierover al gedaan bij Paypal en aangegeven dat de beslissing om te stoppen met Paypal nu wel heel erg dichtbij komt. Als ik het even snel overzie dan scheelt dat Paypal in mijn geval per jaar zo'n 5000 euro aan gemiste commissie inkomsten. Geen "groot kapitaal" maar als genoeg winkeliers dit doen zal het toch pijn gaan doen bij Paypal.
Ik hoop dat meer winkeliers wakker worden (de maatregel is naar mijn mening heel sneeky ingevoerd zonder veel ruchtbaarheid daaraan te geven door 'm "mee te verpakken" met een algemene aanpassing van de voorwaarden.) en ook hun beklag doen bij Paypal.
Werkt dat niet afdoende dan is de beslissing voor mij inmiddels 99% duidelijk; bye, bye Paypal!
No guts no glory!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

12 mei 2020

Je zou kunnen beginnen met het uitzetten van PayPal voor NL, aangezien men hier meestal genoeg heeft aan iDeal (en dat is voor de webwinkelier bijna gratis in verhouding tot de meeste andere methoden)
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

12 mei 2020

Je zou kunnen beginnen met het uitzetten van PayPal voor NL, aangezien men hier meestal genoeg heeft aan iDeal (en dat is voor de webwinkelier bijna gratis in verhouding tot de meeste andere methoden)
Helaas geeft mij dat niet veel ruimte aangezien Paypal in mijn shop voornamelijk door Duitse klanten gebruikt wordt... En dat (die Duitsers)  is met name ook een groep die in verhouding veel meer terugsturen dan andere landen...
No guts no glory!
 
prettig
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 juni 2020

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

10 augustus 2020

Wij hebben paypal eruit gegooid en Amazon pay is nu het alternatief voor ons. Erg groot in Duitsland en de UK. In de rest van de EU groeien ze hard. Erg goed en makkelijk systeem. Geen omzetverlies gehad. 
 
KathrynJoosten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 augustus 2020
Contacteer:

Re: Paypal betaald geen ingehouden commissie meer terug bij refund aan klant

14 augustus 2020

Je zou kunnen beginnen met het uitzetten van PayPal voor NL, aangezien men hier meestal genoeg heeft aan iDeal (en dat is voor de webwinkelier bijna gratis in verhouding tot de meeste andere methoden)
Zo doen wij het ook. Specifiek voor bepaalde landen dure opties uitzetten!
U kan mij bereiken via info@kathrynjoosten.com.
Ik ben een blogger voor Puras.be en mijn eigen blog, maar heb ook een paar dropshipping webshops en affiliate websites.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht