Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

21 maart 2014

Zo, de grote verhuizing is achter de rug. Ik ben van shared hosting naar VPS hosting gegaan bij cloudvps. Met hulp van buitenaf is de Magento winkel verhuisd en heb ik een deal gemaakt voor het onderhoud. Want het is echt gewoon andere koek. En ik moet me richten op eigen doelen --> verkopen! Maar wat een must in de snelheid beleving. Klik - pagina staat, klik - pagina staat. Dat gaat me klanten lekker laten navigeren, en voelt goed. Ook in de backend erg fijn. Een gezonde investering so far. En weer een hoop geleerd.

Morgen ga ik me verdiepen in de SSL certificaten en zoek ik een passende voor de winkel. Ik heb een leuke op het oog maar ik ga morgen nog even lekker door dit topic en forum spitten om nog meer info in te winnen.

kansmaker so far:

https://www.networking4all.com/nl/ssl+c ... nessid+ev/

voor 2 jaar rond de 210 euro.

Werkse allemaal!
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

21 maart 2014

Heeft die EV echt meerwaarde? Ik bestel ze altijd bij sslcertificaten.nl, eentje van 35 euro per jaar ofzo.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

21 maart 2014

EV is groen en valt op, echte meerwaarde vind ik persoonlijk van niet of in ieder geval niet meer zoals aantal jaar geleden. Bankinstellingen en kredietinstellingen en overheid instanties zijn wel verplicht EV te voeren.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

21 maart 2014

Zat de grap hem er niet in dat ook je bedrijfs gegevens mee genomen zijn in de SSL? Dat dit dan ook nog eens extra omhoog komt?

Welk certificaat gebruik je dan Henk? Dan kan ik daar morgen even naar koekeloeren.

[EDIT]

ps: Henk:

https://www.sslcertificaten.nl

Certificaten zonder groene adresbalk
Voordelige certificaten voor niet commerciële websites

Certificaten met groene adresbalk
Voor webshops, banken en commerciële websites

8)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
qwyrp
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Locatie: Twello
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

21 maart 2014

Zo, de grote verhuizing is achter de rug. Ik ben van shared hosting naar VPS hosting gegaan bij cloudvps. Met hulp van buitenaf is de Magento winkel verhuisd en heb ik een deal gemaakt voor het onderhoud. Want het is echt gewoon andere koek.
Kan je vertellen wat de VPS hostings kost en wat het onderhoud je kost?
PDM internetdiensten voor bouwen en onderhouden van webwinkels & websites.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

22 maart 2014

Zo, de grote verhuizing is achter de rug. Ik ben van shared hosting naar VPS hosting gegaan bij cloudvps. Met hulp van buitenaf is de Magento winkel verhuisd en heb ik een deal gemaakt voor het onderhoud. Want het is echt gewoon andere koek.
Kan je vertellen wat de VPS hostings kost en wat het onderhoud je kost?
Ik heb nu een pakket samengesteld van 90 euro per kwartaal. Het onderhoed doet een vriend die daar veel kaas van heeft gegeten. We moeten daar nog een leuk contract voor opzetten. Maar dat zal niet heel spannend zijn.
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

09 juli 2014

Phew, als ik dit allemaal hoor gaat het nog een aardige duit kosten voordat je aan de slag kan.

Ik ben al enkele weken aan het orienteren, ben op dit moment werkloos, dus met een minimum uitkering. Zodra je een webshop begint moet je eerst een K.v.K inschrijving doen, 50 euro. Ik had al gekeken naar diverse kant en klare shops zoals Seo, Biedmeer en Luondo, ongeveer 50 euro per maand (excl) dan nog eens een SSL waar al deze shops het overigens niet over hebben, ik was aan het kijken naar Magento, en daar blijk je ook al een duurder hostingpakket nodig te hebben, minimaal toch zo een 5 euro per maand (dat je dan waarschijnlijk ook nog voor een jaar meteen moet betalen) Dan natuurlijk je boekhoudprogramma (verplicht) minimaal 10 euro per maand (excl). Zou wel eens handig zijn als er ergens iemand eens een complete starterslijst kon maken. Zie ik nog andere kosten over het hoofd?
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

17 juli 2014

Ondernemen doe je niet voor 2 euro per maand inderdaad,

je moet je hosting / ssl en webshop software zien als de fundering van je winkel.
Ook al zou je de centen wel hebben huur je toch ook geen winkelpand die een rotte fundering heeft?

10/15 euro per maand moet je toch wel rekening houden voor goede hosting en ssl..
als je dat niet kan dragen, no offence maar dan is mijn advies om geen webwinkel te starten aangezien dit nog maar de basis is. Je krijgt nog een heeeeeeele hoop extra kosten.

- enveloppen
- inpak dozen verschillende maten
- plakband
- labels voor adressen
- printer, inkt, papier

Wij openen aanstaande zaterdag weer een nieuwe winkel erbij, (ook offline moet ik eerlijk in zijn)
maar daar is gewoon bijna 75000 euro ingegaan de laatste 4 maanden waarvan bijna 7000 in de webwinkel zit ;)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

27 augustus 2014

Nieuwtje!

Een nieuwe reden om SSL aan te schaffen. Dus niet alleen voor de veiligheid van je bezoekers en jou zelf als webshop eigenaar. nee... Google!

Google gaat websites die voorzien zijn van ssl hoger in de zoekresultaten plaatsen. SSL wordt vanaf nu een SEO onderdeel.

Hier een van de artikelen:
http://www.emerce.nl/achtergrond/hoger- ... tpswebsite

Dus, nog geen SSL, better get to it ;)
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

27 augustus 2014

Dat is niet echt meer een nieuwtje.., maar het blijft wel belangrijk nieuws.
Vraag me af hoe groot de impact hiervan is, en of we nu alle pagina's op SSL gaan laten draaien ten kosten van de snelheid, of toch blijven bij alleen de belangrijke pagina's op SSL.
Zal wel afhangen hoe veel waarde google er aan gaat hechten.

Voorlopig zijn de grote jongens in ieder geval nog niet overop ssl.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

27 augustus 2014

Duurt ook even voor velen om over te gaan. Dat heeft meer voeten in de aarde, dan je zou verwachten. Heeft bij mij bijvoorbeeld o.a. met het volgende te maken. Moderne browsers maken eigenlijk altijd gebruik van 'pipelining'. Echter is het max aantal simultane http requests per domein meestal beperkt. Om deze reden is een aanbeveling om de website sneller te laten laden, om content te verdelen over domeinnamen. Bijvoorbeeld foto's op afbeeldingen.webshop.nl te zetten.

Echter met SSL is dit averechts. Daar moet je immers bij elke domeinnaam een certificaat hebben en maakt het content verdelen over meerdere domeinen, dat er meer SSL handshakes gedaan moeten worden. Dus wordt de website juist trager.

Voor mij betekend dit dus, dat ik best wel wat wijzigingen aan de website moet doen om over te kunnen op SSL...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

28 augustus 2014

Echter met SSL is dit averechts. Daar moet je immers bij elke domeinnaam een certificaat hebben en maakt het content verdelen over meerdere domeinen, dat er meer SSL handshakes gedaan moeten worden. Dus wordt de website juist trager.
Aan een wildcard SSL-certificaat kun je wel zo veel subdomeinen toevoegen als je maar wilt. Met wat HTTPS perfomance tuning zou je HTTPS bijna even snel kunnen maken als gewoon HTTP; alleen het eerste request, voor het openen van de SSL-verbinding, is meetbaar trager.

Dat de stand van de techniek inmiddels zo ver is, is overigens een reden waarom Google van SSL nu een pluspunt kan maken: de nadelige invloed op snelheid is verwaarloosbaar geworden.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

28 augustus 2014

Echter met SSL is dit averechts. Daar moet je immers bij elke domeinnaam een certificaat hebben en maakt het content verdelen over meerdere domeinen, dat er meer SSL handshakes gedaan moeten worden. Dus wordt de website juist trager.
Aan een wildcard SSL-certificaat kun je wel zo veel subdomeinen toevoegen als je maar wilt. Met wat HTTPS perfomance tuning zou je HTTPS bijna even snel kunnen maken als gewoon HTTP; alleen het eerste request, voor het openen van de SSL-verbinding, is meetbaar trager.

Dat de stand van de techniek inmiddels zo ver is, is overigens een reden waarom Google van SSL nu een pluspunt kan maken: de nadelige invloed op snelheid is verwaarloosbaar geworden.
En dan kom ik bij een eerder aangehaald punt; dit gaan de kleine webshops niet kunnen/willen/, zeker in het begin. Wellicht dat er na een tijd vanzelf meer optimalisatie vanuit de software kant plaatsvind, maar in het begin zal het vooral (duur) maatwerk worden.

Als het allemaal zo makkelijk en snel was zouden de grote webshops toch al (lang) over zijn op full-SSL?

En zoals bij tip 1 al gezegd wordt, niet alle servers of configuraties laten dit toe, wat betekend dat er nog heel veel meer moet gebeuren voordat je deze stay-alive commands kunt gaan gebruiken. Denk dat ik zelf binnenkort maar eens wat snelheids-test ga doen op https versus http.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

28 augustus 2014

Als het allemaal zo makkelijk en snel was zouden de grote webshops toch al (lang) over zijn op full-SSL?
Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was, maar slechts dat het technisch haalbaar is.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

28 augustus 2014

Als het allemaal zo makkelijk en snel was zouden de grote webshops toch al (lang) over zijn op full-SSL?
Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was, maar slechts dat het technisch haalbaar is.
Yep, maar ter ondersteuning van mijn eerder aangehaalde punt dat dit weer een blokkade is voor kleine webshops
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

10 oktober 2014

Yep, maar ter ondersteuning van mijn eerder aangehaalde punt dat dit weer een blokkade is voor kleine webshops
Ik denk dat er in overleg met je hoster best wel wat valt te regelen. De goedkoopste SSL Certificaten kosten tegenwoordig nog maar 15 euro per jaar en een vast IP-adres is voor je website dankzij de Server Name Indication niet meer vereist.
Daarnaast zijn er technieken om simpel SSL te realiseren voor je statische content zodat je website toch nog snel laadt maar je statische afbeelding beveiligd via een apart subdomein door een CDN of bijvoorbeeld door Nginx worden afgehandeld.

Maar zoals andere hier al zeiden. Is het wel verstandig om te investeren in je webwinkel en kost het nou eenmaal geld om geld te verdienen.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

10 oktober 2014

Klopt dat SSL wat snelheid kan kosten. Echter is dat in vergelijking met server peformance maar een fractie. Zo is met het huidige snelle internet een website snel geladen en hoeven gecachte afbeelding en dergelijke maar 1 maal geladen te worden. Vaak is het de achterliggende database of programmatuur welke een webwinkel langzaam maakt. Wel of geen https is dan vaak verwaarloosbaar.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
NielsVos
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Locatie: Bornerbroek
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

17 oktober 2014

Nieuwtje!

Een nieuwe reden om SSL aan te schaffen. Dus niet alleen voor de veiligheid van je bezoekers en jou zelf als webshop eigenaar. nee... Google!

Google gaat websites die voorzien zijn van ssl hoger in de zoekresultaten plaatsen. SSL wordt vanaf nu een SEO onderdeel.

Hier een van de artikelen:
http://www.emerce.nl/achtergrond/hoger- ... tpswebsite

Dus, nog geen SSL, better get to it ;)
Met alleen een SSL-cert ga je niet scoren en de kans is groot dat je er helemaal niks van merkt in de zoekmachine... het is een combinatie van zoveel verschillende factoren...

Afbeelding

and the list goes on and on!
 
Koopcadeau
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 februari 2016
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

25 juli 2016

Goede avond,

Wij zouden graag advies willen van mensen die ook en ssl certificaat hebben bij provider VERSIO.
Wij hebben dat genomen bij hun en alles gedaan zoals zij aangegeven op hun website maar vergeefs het werkt niet ook niet na 3 a 4x proberen.
Wij vragen hun om hulp maar dan moeten wij en ticket maken en weer aantal dagen wachten terwijl zij gewoon live chat hebben.

Wie heeft hier ervaring mee wat we moeten doen dat het wel werkt voor magento.

Graag horen wij van forum leden.

Met vriendelijke groeten

Koopcadeau Team
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

05 augustus 2016

De hosting provider is alleen verantwoordelijk voor de installatie van SSL, die lijkt goed te werken. De tweede stap is je software ook met SSL laten samenwerken, dat is vaak complexer en wat meer werk. Dit kun je echter binnen Magento relatief eenvoudig instellen, mits je thema en andere zaken geen roet in het eten gooien. In principe is dat echter geen verantwoordelijkheid van je webhoster.

Het lijkt er echter op dat je het inmiddels allemaal goed werkend hebt?
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
klezzer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 januari 2016
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

23 december 2016

Wellicht interessant om een kleine update te geven betreffende SSL certificaten. SSL is eigenlijk niet het juiste woord hoewel dit nog wel vaak wordt gebruikt. SSL protocollen zijn namelijk niet veilig meer. Tegewoordig wordt vrijwel alleen TLS encryptie gebruikt. Inmiddels is TLS versie 1.2 de nieuwste versie. TLS 1.0 wordt soms ook al geweerd omdat hier onveilige zaken in voor kunnen komen. Vooral oudere besturingssystemen/browsers gebruiken oudere protocollen.

Oudere TLS protocollen maken bijvoorbeeld niet altijd gebruik van forward secercy (https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_secrecy) en zijn daarmee onveilig. 

Daarnaast is het ook belangrijk om de verschillende ciphersuites op de webserver goed te beheren. De ciphersuites bepalen welke soorten encrypty protocollen je wel/niet toestaat. Standaard worden oudere protocollen toegestaan waardoor je website gevoelig kan zijn voor veiligheids lekken. Het is dus niet simpelweg een SSL/TLS cerficaat installeeren en klaar is kees. Standaard bepaalt de client welke ciphersuites gebruikt worden. Het is dus belangrijk om dit door je eigen server te laten bepalen en niet door de client.

Wil je weten of je huidige website veilig is doen dan een check op: https://www.ssllabs.com/ssltest/

Via SSLlabs wordt je hele website en certificaat gescanned (ook de ciphersuites) en krijg je een bepaalde rating. Mocht er een lek gevonden zijn wordt dit ook duidelijk aangegeven. Het streven is om minimaal een A rating te krijgen.

 
Klezzer is een community van sociaal geverifieerde producten. Verdien geld met het schrijven van product reviews. Niet eenmalig maar voor altijd.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

30 december 2016

Wellicht interessant om een kleine update te geven betreffende SSL certificaten. SSL is eigenlijk niet het juiste woord hoewel dit nog wel vaak wordt gebruikt. SSL protocollen zijn namelijk niet veilig meer. Tegewoordig wordt vrijwel alleen TLS encryptie gebruikt. Inmiddels is TLS versie 1.2 de nieuwste versie. TLS 1.0 wordt soms ook al geweerd omdat hier onveilige zaken in voor kunnen komen. Vooral oudere besturingssystemen/browsers gebruiken oudere protocollen.

Oudere TLS protocollen maken bijvoorbeeld niet altijd gebruik van forward secercy (https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_secrecy) en zijn daarmee onveilig. 

Daarnaast is het ook belangrijk om de verschillende ciphersuites op de webserver goed te beheren. De ciphersuites bepalen welke soorten encrypty protocollen je wel/niet toestaat. Standaard worden oudere protocollen toegestaan waardoor je website gevoelig kan zijn voor veiligheids lekken. Het is dus niet simpelweg een SSL/TLS cerficaat installeeren en klaar is kees. Standaard bepaalt de client welke ciphersuites gebruikt worden. Het is dus belangrijk om dit door je eigen server te laten bepalen en niet door de client.

Wil je weten of je huidige website veilig is doen dan een check op: https://www.ssllabs.com/ssltest/

Via SSLlabs wordt je hele website en certificaat gescanned (ook de ciphersuites) en krijg je een bepaalde rating. Mocht er een lek gevonden zijn wordt dit ook duidelijk aangegeven. Het streven is om minimaal een A rating te krijgen.

 
Dat is per definitie natuurlijk juist. Maar bovenstaande doelt men natuurlijk op een HTTPS verbinding. Op dit moment is dat vrijwel nergens nog via een SSL certificaat, maar via TLS. Veiligheidslekken in een website is volgens mij niet helemaal te linken aan HTTPS wel of niet. Immers zegt een HTTPS verbinding helemaal niets over de beveiliging van bijvoorbeeld de database. Het lekken van persoonsgegevens door een hack, komt niet door een onveilige HTTP verbinding, maar eerder door bijvoorbeeld SQL injecties. Met een onveilige verbinding kan het wel zo zijn dat er gegevens vergaard worden via een 'man in the middle attack'. Dan moet er echter wel meer mis zijn dan alleen het ontbreken van HTTPS. Dus volgens mij is het wel een beetje paniek saaien om verouderde HTTPS technologie als een veiligheidslek te omschrijven. Of kun je concreet voorbeelden noemen waar alleen dit wel de oorzaak van grootschalig datalekken geweest is?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
elegantweaves
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 mei 2017
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

13 juni 2017

Is het hebben van een SSL certificaat wettelijk verplicht?
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

13 juni 2017

Heb je het allereerste bericht gelezen in dit topic?
Allereerst, een webwinkel dient voorzien te zijn volgens de wet en regelgeving met een beveiliging van persoonlijke data. Dit is geen vrijblijvende ingreep, dit is een verplichte ingreep.

Om te voldoen aan de beveiligingsnorm van artikel 13 Wbp dienen verantwoordelijken zich, gegeven de huidige stand van de techniek en de normontwikkeling in eerdere uitspraken van het CBP, bij pu­blicaties op internet te houden aan de volgende vijf verplichtingen:
1 Voorkom de onnodige publicatie van persoonsgegevens.
2 Scherm specifieke pagina’s met persoonsgegevens af voor zoekmachines.
3 Gebruik wachtwoorden of een andere passende methode om de doelgroep af te bakenen.
4 Beveilig het gegevenstransport door middel van het SSL­ protocol
5 Beveilig machine(s) en achterliggende databases tegen onbevoegde toegang door derden.
 
elegantweaves
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 mei 2017
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

02 juli 2017

Ik weet niet of dit al gezegd is maar volgens mij zorgt een ssl certificaat ook voor een plusje in de google results het probleem is dat google je domein als een nieuw domein zit dus je kan opnieuw beginnen met linkbuilding
 
Amel
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 februari 2021
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

31 maart 2021

Mijn huidige SSL certificaat verloopt binnenkort en ga overschakelen naar een meer beveiligde SSL certificaat. 
Is het waar dat dit en positieve SEO boost geeft bij google?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SSL Certificaten, waar dient dat nu voor?

06 april 2021

Mijn huidige SSL certificaat verloopt binnenkort en ga overschakelen naar een meer beveiligde SSL certificaat. 
Is het waar dat dit en positieve SEO boost geeft bij google?
Volgens mij boost Google sites die https aanbieden en dus een SSL-certificaat hebben, maar hebben ze verder geen voorkeur. Een duurder certificaat is dus niet per definitie beter voor je SEO.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht