Een vraag,
vallen stickers die leverbaar zijn in meerdere afmetingen en kleuren nu wel of niet onder het herroepinsrecht?
Bijvoorbeeld een wandspreuk die leverbaar is in 6 afmetingen en 20 kleuren. Daar zijn dus 120 varianten van.
Als een klant besluit om deze in bijvoorbeeld 3 kleuren of afmetingen te bestellen om te kijken welke het mooiste is, en er daarna 2 terugstuurt dan heb je al snel een onverkoopbare voorraad. De stickers moeten namelijk binnen ong. 1 maand gekleefd worden anders kun je ze in de prullenbak gooien omdat de transfertape dan niet meer goed plakt.
De klant kan in de webwinkel zelf de maat en kleur aangeven. De sticker wordt daarna gemaakt voor de klant. Het is mij niet duidelijk of dit nu wel of niet maatwerk is?
Argumenten voor wel maatwerk:
- de klant geeft opdracht om de sticker te maken in de opgegeven specificaties, en de stickers hebben een beperkte houdbaarheid.
- een concurrent kan je kapot maken door onmogelijke combinaties te bestellen en retour te sturen. Een kleine webwinkel houdt het dan nooit lang vol aangezien iedere bestelling dan geld kost in plaats van oplevert.
- als ik een auto bestel in het rood, met bepaalde opties en de fabriek gaat die maken kan ik achteraf ook niet zeggen: doe er nog eentje maar dan in een andere kleur om te kijken welke ik mooier vind. Dan kies ik daarna uit die 2, of wellicht besluit ik dat ik het toch niet mooi vind.
- bij bijvoorbeeld letter stickers heb je 26 letters x 20 kleuren x 20 afmetingen x 20 lettertypes = meer dan 200.000 varianten van 1 product
Argumenten voor niet maatwerk:
- de klant kiest uit door de winkel opgeven specificaties.
Wat is wettelijk nu correct? Ik zie namelijk dat 99% van de bedrijven die stickers verkopen om bovenstaande redenen aangeven dat retour sturen niet mogelijk is. Sommige hebben echter wel de mogelijkheid tot het sturen van retouren.