Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

De komst van Amazon en Alibaba

21 november 2018

Goedemorgen webwinkeliers,

Als er al een topic over bestaat hoor ik het graag, maar ik kon het niet vinden. Zoals vele webwinkeliers zien wij dat de grote platformen zoals Amazon en Alibaba snel groeien in Nederland.

Zelf verkopen wij een aantal producten die ook door de consument rechtstreeks daar is te bestellen. Vaak van mindere kwaliteit, en zonder enige kennis en ondersteuning, maar een groot deel van de consumenten beseft dat niet denk ik omdat het er op het plaatje hetzelfde uitziet.

Anyway, we moeten er mee om zien te gaan. Het hoort er als internet ondernemer nu eenmaal bij dat je je moet kunnen aanpassen denk ik. Daarnaast, onze producten vereisen enige technische kennis, en kosten zo'n 50 tot 500 euro, dus ik verwacht dat er toch nog een groot deel van de klanten bij ons zal blijven bestellen vanwege onze kennis en service.

Hoe gaat de rest van de ondernemers hier mee om? Zien jullie het als kans, of als bedreiging. Hoe zien jullie de toekomst voor je eigen, maar ook voor andere webshops?

(ik ben vooral benieuwd naar reacties van webwinkeliers die daadwerkelijk producten verkopen die ook door deze platformen worden aangeboden, dus reacties als 'wij hebben een eigen merk of unieke producten mogen achterwege blijven)
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: De komst van Amazon en Alibaba

22 november 2018

Ik denk het belangrijkste punt is wel dat je snel kan leveren. Al is het gratis in China, al de klant het product binnen elke dagen nodig heeft heeft die niets aan die prijzen.
Er zijn ook shops die pas zelf in China bestellen zonder eigen voorraad. Dit heeft geen enkele meerwaarde voor de koper. Deze kan dan beter rechtstreeks bestellen. Het is eigenlijk jammer dat er zulke shop bestaan. Zelf krijg ik ook vaak vragen over en probeer duidelijk te communiceren dan wij wel snel kunnen leveren.

Het volgende belangrijke punt is denk ik wel de invoerkosten. En dan niet de BTW maar meer het bedrag voor de afhandeling. Klanten die geen risico willen zullen sneller in een Nederlands shop bestellen. Overigens denken sommige dat als je uit een EU warehouse spullen laat bezorgen er dan geen douane aan de pas komt maar dit is zeker niet waar. Als de verkoper buiten de EU is gevestigd en het de goederen zijn nog niet vrijgegeven (dus belasting over betaald) krijg je er de volgende tekst op het pakket.
Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on the functioning of the European Union

Amazon vind ik zelf nou niet echt heel goedkoop vanuit Duitsland.

Alibaba gaat een hub openen in Luik, sommige zijn bang dat nu alles wordt overspoeld door goedkope en snel leverbare artikelen. Echter moeten zij natuurlijk zich ook aan lonen van de Belgische staat houden. Ook is het nog niet duidelijk wat er nu precies de bedoeling is. Het kan ook zijn dat er Europese producten daar worden afgeleverd voor transport naar China. Dus eigenlijk net andersom.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: De komst van Amazon en Alibaba

08 januari 2019

Goedkope zooi is één ding maar mensen kopen van mensen.
Stukje advies, service. Etc
Tuurlijk, een horlogebandje voor je fitbit is snel genoeg besteld in China. Shops in dat soort accessoires krijgen het steeds moeilijker. Maar hoe specifieker je handel, des te beter het is, want dan verkoop je niet zozeer het product maar een totaalpakket met jezelf als expert erbij.
 
Gebruikersavatar
Sheng
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 februari 2014
Contacteer:

Re: De komst van Amazon en Alibaba

22 april 2019

Op platforms zoals Aliexpress is het lastig om producten in het midden/hoger segment te verkopen. Ik heb meerdere Aliexpress winkels gemanaged toen ik in China werkte. Op Aliexpress kan je alleen puur op prijs concurreren. Dus als je iets verkoopt dat meer in het hoger segment zit dan is Aliexpress geen bedreiging. Ik verkoop zelf thee uit het hoger segment, en dit is haast niet te doen op Aliexpress. Daar vind je alleen de goedkope spul, geen quality curation, gewoon wat het goedkoopst is wordt daarop geknald.

Je moet echter niet denken dat nog lang een voordeel hebt met levertijd. Aliexpress is op dit vlak op een razend tempo aan het ontwikkelen. Ze openen ook meer en meer lokale opslag zodat ze deze direct voor de verkopers kunnen opslaan. Ik zou het niet gek vinden dat ze straks voor een paar euro per pakket straks overal in europa binnen 1 week kunnen leveren. De klanten service zal op den duur ook beter worden.

Ik verkoop zelf niet via Aliexpress, maar ik verzend veel pakketjes direct uit China. De verzendkosten hier zijn zo enorm laag door de enorme schaal. Het feit dat ik een pakketje in Nederland naar een NL adres verzend duurder is dan een pakketje van uit China naar NL verzenden zegt al genoeg. Straks is het ook nog sneller.

Om je voor te bereiden zou ik veel investeren in automatiseren van processen, de acquisitiekosten nieuwe klant zo laag mogelijk houden (e.g. doormiddel van SEO) en het vooral bouwen aan een eigen merk, naast de producten die je inkoopt.
Theewinkel voor losse thee: https://www.teasenz.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht